"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bildkommunikation, 15 hp

Engelskt namn: Visual Communication

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6ES014

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-30

Innehåll

Kursen skall systematiskt förbereda den studerande för kommande yrkesverksamhet. Den innehåller planering, genomförande och analys av verksamhetsförlagd del. I handledarsamtal tränas didaktisk analys och problematisering av frågor om undervisning och lärande. Under seminarier problematiseras och teoretiseras de studerandes erfarenheter. Vidare studeras lärarrollen, bedömning, betygskriterier och betygsättning i bild samt formulering av lokala styrdokument i ämnet. Under kursen gång skall den studerande dokumentera och analysera sitt lärande och tankar om lärararbete i text och bild. I kursen planeras, genomförs och presenteras också ett bildkommunikativt projekt. Projektet äger rum i skolmiljö eller genomförs på annan plats i samhället. Parallellt med genomförandet dokumenteras projektet i valda medier. VFU och projekt redovisas i en slutrapport i skrift och bild.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs • kan studenten bidra i och samarbeta i genomförandet av ett didaktiskt estetiskt projekt, reflektera över projektets genomförande och dess samarbetsformer samt dokumentera processen i såväl analog som digital form samt redovisa resultatet i en rapport. • kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning planera, genomföra och utvärdera bildundervisning i den/de skolformer denne riktar sig mot • kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning välja ut det som svarar mot kursplanens mål och de egna intentionerna • kan studenten ta egna initiativ i bilddidaktiska processer och kan lösa uppkomna problem • kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning samarbeta med kollegor och elever samt reflektera över olika samarbetsformer • kan studenten bedöma elevers arbete enligt kursplanens uppnåendemål och även andra kriterier.

Behörighetskrav

Univ: Bild och perception, 15 hp, Bild, kropp och rum, 15 hp, och Bild, kultur och samhälle, 15 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas ett problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna. Den studerande ska ha tillgång till Internetuppkopplad dator och digitalkamera. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

En start för tänket, en bit på väg : analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan
Ericsson Claes, Lindgren Monica
Karlstad : Region Värmland : 2007 : 200 s. :
ISBN: 978-91-633-1544-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Beställes från Region Värmland.

Hetland, Louise, Sheridan, Kim, Veenema, Shirley, Winner, Ellen (2007)
”Developing Artistic Mind”, i Johansson, Marléne, Porko-Hudd, Mia, Techne series Research in Sloyd Education and Craft Science A:10/2007

Läsanvisning: Lägges i konferensen. http://www.skolverket.se/sb/d/193/url/0068007400740070003a002f002f0077007700770034002e0073006b006f006c007600650072006b00650074002e00730065003a0038003000380030002f00770074007000750062002f00770073002f0073006b006f006c0062006f006b002f0077007000750062006500780074002f0074007200790063006b00730061006b002f005200650063006f00720064003f006b003d003900330033/target/Record%3Fk%3D933 http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=21&id=52&extraId=

Lindström Lars
"Produkt och processvärdering i skapande verksamhet" : i Att bedöma eller döma
Stockholm : Skolverket : 2002 :

Marner Anders
Projekt, samverkan och IKT - ett bildperspektiv
Umeå: Institutionen för estetiska ämnen : 2009 :
Läsanvisning: Under publicering. Läggs ut på konferensen.

(2008) Bild – en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning.
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling :
Läsanvisning: Kapitel 1-2. http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm Kapitel 3. http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm

Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : bild
Marner Anders, Örtegren Hans, Segerholm Christina
Stockholm : Skolverket ;a Umeå :b Institutionen för estetiska ämnen : 2005 : 168 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1412
ISBN: 91-85009-70-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Bild, Ämnesrapport till Rapport 253 2005. http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik.
Penlert Lars-Åke, Lindström Gunnar
Umeå : Umeå universitet. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. : 2003 : 68s :
Läsanvisning: Myndigheten för skolutveckling.

Skolverket: Kursplan 2000 i Bildämnet

Läsanvisning: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=11&id=2087&extraId=

Skolverket: Kursplaner Estetiska programmet och Medieprogrammet samt Estetisk verksamhet under rubriken Kärnämneskurser.