Engelskt namn: Visual Art, _Culture and Society
Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare
Kurskod: 6ES013
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-30
Kursen innehåller valbara fördjupningar som följs av produktion av läromedel, instruktioner och didaktiska presentationer som anknyter till de valda fördjupningarna. Den innehåller dessutom konstvetenskapliga studier i samtida konst och kultur. I gestaltningar prövas den samtida konstens och kulturens grepp och genrer. Studierna i samtidskonst sammanfattas i en essä. I ett teoretiskt moment studeras konstteori och bildsemiotik för att ge studenten verktyg för bildtolkning och analys. I kursen ingår VFU med övningsundervisning i ämnet bild och observationer av skolmiljöer. I handledarsamtal tränas didaktisk analys och problematisering av frågor kring bildundervisning och lärande. Miljö-, genus-, etnicitets- och klassperspektiven granskas kritiskt.
För godkänd kurs har studenten kännedom om samtidens konst och visuella kultur och kan själv förhålla estetiskt sig till dessa fält. kan studenten ta egna initiativ i bilddidaktiska processer samt har förmåga att producera, välja ut och presentera ett didaktiskt undervisningsmaterial, i såväl analog som digital form, som svarar mot styrdokumentens mål och de egna intentionerna. kan studenten använda ett yrkesspråk för ämnet och genom det beskriva och analysera egna undervisningserfarenheter. kan studenten uppleva och diskutera såväl egna som andras gestaltningar, samt analysera och tolka med hjälp av några bildanalytiska metoder. är studenten medveten om hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv konstrueras på skol-, konst- och kulturområdet.
Univ: Bild och perception, 15 hp, och Bild, kropp och rum, 15 hp, eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas ett problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna. Den studerande ska ha tillgång till Internetuppkopplad dator och digitalkamera. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete.
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Dickie George
Introduction to Aesthetics. An Analytic Approch
New York, Oxford : Oxford University Press, s. 82-93 : 1997 :
Läsanvisning: Finns också i svensk översättning.
Finns även opublicerad på svenska med titeln "Frånvarande kroppar". Läggs ut på konferensen.
Från modernism till samtidskonst : svenska kvinnliga konstnärer.
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette, Brinck Ingar
Lund : Signum : 2003 : 199 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-87896-53-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Gardner's art through the ages : a concise history
Gardner Helen, Kleiner Fred S, Mamiya Christin J
Australia ;a United States : Thomson/Wadsworth : c2006 : xvi, 574 p. :
ISBN: 0-534-63640-3 (student ed.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedenström Sara
Om upphovsrätt kring bilder i undervisningen: en studie om gymnasielärares kunskaper och attityder : Examensarbete 2008
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet :
Läsanvisning: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=21&id=52&extraId=
Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Marner Anders
(2006) ”Centrifugalitet och centripetalitet i konst och bild” i Marner, Anders, Möten och medieringar
Umeå: Fakulteten för lärarutbildning :
Läsanvisning: s. 51-68. Finns att ladda ner på: http://www2.educ.umu.se/~marner/artiklar1.htm
Marner Anders
(2008) Upplevelse, tolkning, analys och samtal – perspektiv på teori och metod i bildbetraktandet.
Umeå : Umeå universitet, Institutionen för estetiska ämnen. :
Läsanvisning: Opublicerat manuskript. Läggs ut på konferensen.
Bild : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 62 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=595&file=publicationz Fulltext
ISBN: 978-91-85589-48-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_action/publicationDetails/_rp_publdbExternal_publ_id/595
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : bild
Marner Anders, Örtegren Hans, Segerholm Christina
Stockholm : Skolverket ;a Umeå :b Institutionen för estetiska ämnen : 2005 : 168 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1412
ISBN: 91-85009-70-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Bild, Ämnesrapport till Rapport 253 2005 http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm
Skolverket
Kursplan 2000 i Bildämnet.
Läsanvisning: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=11&id=2087&extraId=
Skolverket
Kursplaner Estetiska programmet och Medieprogrammet samt Estetisk verksamhet under rubriken Kärnämneskurser.
Skåreus Eva
"Absent bodies in teacher education" : in Åsa Andersson, Eva E. Johansson (ed.) Present Challenges in Gender Research (Umeå university) 88-108
2007 :
Dickie George
Introduction to Aesthetics. An Analytic Approch
New York, Oxford : Oxford University Press, s. 82-93 : 1997 :
Läsanvisning: Finns också i svensk översättning.
Finns även opublicerad på svenska med titeln "Frånvarande kroppar". Läggs ut på konferensen.
Gardner's art through the ages : a concise history
Gardner Helen, Kleiner Fred S, Mamiya Christin J
Australia ;a United States : Thomson/Wadsworth : c2006 : xvi, 574 p. :
ISBN: 0-534-63640-3 (student ed.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedenström Sara
Om upphovsrätt kring bilder i undervisningen: en studie om gymnasielärares kunskaper och attityder : Examensarbete 2008
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet :
Läsanvisning: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=21&id=52&extraId=
Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Marner Anders
(2006) ”Centrifugalitet och centripetalitet i konst och bild” i Marner, Anders, Möten och medieringar
Umeå: Fakulteten för lärarutbildning :
Läsanvisning: s. 51-68. Finns att ladda ner på: http://www2.educ.umu.se/~marner/artiklar1.htm
Marner Anders
(2008) Upplevelse, tolkning, analys och samtal – perspektiv på teori och metod i bildbetraktandet.
Umeå : Umeå universitet, Institutionen för estetiska ämnen. :
Läsanvisning: Opublicerat manuskript. Läggs ut på konferensen.
Bild : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 62 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=595&file=publicationz Fulltext
ISBN: 978-91-85589-48-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_action/publicationDetails/_rp_publdbExternal_publ_id/595
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : bild
Marner Anders, Örtegren Hans, Segerholm Christina
Stockholm : Skolverket ;a Umeå :b Institutionen för estetiska ämnen : 2005 : 168 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1412
ISBN: 91-85009-70-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Bild, Ämnesrapport till Rapport 253 2005 http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm
Skolverket
Kursplan 2000 i Bildämnet.
Läsanvisning: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=11&id=2087&extraId=
Skolverket
Kursplaner Estetiska programmet och Medieprogrammet samt Estetisk verksamhet under rubriken Kärnämneskurser.
Skåreus Eva
"Absent bodies in teacher education" : in Åsa Andersson, Eva E. Johansson (ed.) Present Challenges in Gender Research (Umeå university) 88-108
2007 :
Samtidskonst för lärare och andra intresserade
Malmquist Karin, Olof-Ors Matilda
Stockholm : Lärarförbundets förlag : b Moderna museet : 2005 : 107, [3] s. :
ISBN: 91-85096-94-6 (Lärarförbundets förlag)
Se Umeå UB:s söktjänst