"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild, kropp och rum, 15 hp

Engelskt namn: Visual Art, Body and Space

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6ES012

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-30

Innehåll

Kursen omfattar studier av konstens historia från stenåldern till och med 1800-talets slut och romantiken, inklusive utom-västerländsk konst. Fokus ligger på kroppar och rum. Dessutom studeras i två- och tredimensionell konstnärlig bild form och rumslighet i relation till kroppar. Den rörliga bilden studeras utifrån ett produktionsperspektiv. Genus-, etnicitets- och klassperspektiv beaktas i studierna. I kursen ingår VFU med auskultation och övningsundervisning i ämnet bild och observationer av skolmiljöer. I handledarsamtal tränas didaktisk analys och problematisering av frågor kring bildundervisning och lärande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs • kan studenten gestalta inom två- och tredimensionell bild samt i rörlig bild. • är studenten förtrogen med elementära principer i bildgestaltning och kan utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan. • kan studenten genom ett laborativt förhållningssätt, t.ex. i en serie utkast, skisser eller försök genomföra ett eget bildprojekt • kan studenten ta egna initiativ i den egna bildprocessen och kan finna nya lösningar på ett problem. • kan studenten dra nytta av förebilder i sitt eget bildskapande • har studenten kännedom om bildens och konstens historia och bildens funktioner i olika kulturer • kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning planera, genomföra bildundervisning i den/de skolformer denne riktar sig mot • är studenten medveten om hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv konstrueras på skol-, konst- och kulturområdet och är dessutom medveten om miljöaspekter av relevans för området.

Behörighetskrav

Univ: Bild och perception, 15 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas ett problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna. Den studerande ska ha tillgång till Internetuppkopplad dator och digitalkamera. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Kleiner, Fred S. och Mamiya, Christin (2006), Gardner´s Art Through The Ages A Concise History, Belmont, Calif., USA: Thomson Wadsworth. Fagerholm, Erik, Abramson, Lars (red.) (2006), Filma bättre, Malmö: Liber Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2003). Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik.Umeå: Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Umeå Universitet. Marner, Anders & Örtegren, Hans. (2003) En kulturskola för alla estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv. Stockholm: Liber distribution. Eller http://www.educ.umu.se/~marner/recent%20works.htm Skolverket: Kursplan 2000 i bild, grundskolan. http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=11&id=2087&extraId= Skolverket: Kursplaner Estetiska programmet och Medieprogrammet samt Estetisk verksamhet under rubriken Kärnämneskurser. http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=21&id=52&extraId=

Bilder i skolan.
Karlsson Sten-Gösta, Lövgren Staffan
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 256 s. :
ISBN: 91-44-01050-8
Se Umeå UB:s söktjänst