Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-30
Innehåll
Kursen omfattar perceptionsteori samt laborationer i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. Konstens historia under 1900-talet behandlas. I ett laborativt gestaltningsarbete ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild samt digital fotografi och bildbehandling. IKT som ett verktyg i kommunikation ingår. Ett bilddidaktiskt perspektiv belyser ämnets historik, dess situation idag, samt dess styrdokument i olika skolformer. Klass-, genus- och etnicitetsperspektiv på skol-, konst- och kulturområdet diskuteras i kursen. I kursen ingår VFU med auskultation i ämnet bild och observationer av skolmiljöer.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs
kan studenten gestalta inom två- och tredimensionell bild samt inom digital fotografi och bildbehandling.
är studenten förtrogen med elementära principer i bildgestaltning och kan utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan.
kan studenten uppleva och diskutera såväl egna som andras gestaltningar.
har studenten kännedom om bildens och konstens historia under 1900-talet
kan studenten använda IKT som ett verktyg i kommunikation
är studenten medveten om hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv konstrueras på skol-, konst- och kulturområdet.
är studenten bekant med skolmiljöer samt bildundervisning och kan förklara, förstå och diskutera ämnesdidaktik med användande av bilddidaktiska begrepp.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas ett problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna. Den studerande ska ha tillgång till Internetuppkopplad dator och digitalkamera. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete.
Examination
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 36
Berefelt Gunnar ABSe om bildperception 4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. : Läsanvisning: Distribueras från institutionen.
Gardner's art through the ages : a concise history Gardner Helen, Kleiner Fred S, Mamiya Christin J Australia ;a United States : Thomson/Wadsworth : c2006 : xvi, 574 p. : ISBN: 0-534-63640-3 (student ed.) Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: s. 345-435.
Photoshop CS2 för digitalfotografer Kelby Scott, Hall Petra Sundbyberg : Pagina : 2006 : xvii, [1], 459, [2] s. : ISBN: 91-636-0869-3 (korr.)z 91-636-869-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Klarén Ulf Vad färg är Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. : ISBN: 91-7656-383-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Typografi, bild och grafisk design Koblanck Henriette, Westberg Thure 2. [utök.] uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2003 : 240 s. : ISBN: 91-622-5974-1 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Vissa sidor som anges av Thomas Sigurdson)
Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. : ISBN: 91-7305-510-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Alexandersson, Mikael (2000), De estetiska arbetsprocesserna i skolan. Skolverket: Dnr 98:1734. Seminarium inom ramen för projektet Kultur för lust och lärande, 6 april, 2000. Distribueras från institutionen. Kursplaner för ämnet bild på gymnasium och grundskola. ( [ http://www.skolverket.se ]www.skolverket.se) Marner, Anders, Michael J Parsons, How We Understand Art A Cognitive Developmental Account of Aestetic Experience (Cambridge: Cambridge University Press 1992) ~ en sammanfattning av Anders Marner, [ http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm ]http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm Åsén, Gunnar (2006), Varför bild? i Lundgren, Ulf P., Uttryck, intryck, avtryck. Lärande, estetiska uttrycksformer och forskning. Vetenskapsrådets rapportserie 4:2006, Stockholm Uppsala: Vetenskapsrådet, Uppsala universitet, s. 107-122. www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf Distribueras från institutionen.