"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild och perception, 15 hp

Engelskt namn: Visual Art and Perception

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6ES011

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-30

Innehåll

Kursen omfattar perceptionsteori samt laborationer i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. Konstens historia under 1900-talet behandlas. I ett laborativt gestaltningsarbete ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild samt digital fotografi och bildbehandling. IKT som ett verktyg i kommunikation ingår. Ett bilddidaktiskt perspektiv belyser ämnets historik, dess situation idag, samt dess styrdokument i olika skolformer. Klass-, genus- och etnicitetsperspektiv på skol-, konst- och kulturområdet diskuteras i kursen. I kursen ingår VFU med auskultation i ämnet bild och observationer av skolmiljöer.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs • kan studenten gestalta inom två- och tredimensionell bild samt inom digital fotografi och bildbehandling. • är studenten förtrogen med elementära principer i bildgestaltning och kan utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan. • kan studenten uppleva och diskutera såväl egna som andras gestaltningar. • har studenten kännedom om bildens och konstens historia under 1900-talet • kan studenten använda IKT som ett verktyg i kommunikation • är studenten medveten om hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv konstrueras på skol-, konst- och kulturområdet. • är studenten bekant med skolmiljöer samt bildundervisning och kan förklara, förstå och diskutera ämnesdidaktik med användande av bilddidaktiska begrepp.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas ett problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna. Den studerande ska ha tillgång till Internetuppkopplad dator och digitalkamera. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Berefelt Gunnar
ABSe om bildperception
4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. :
Läsanvisning: Distribueras från institutionen.

Gardner's art through the ages : a concise history
Gardner Helen, Kleiner Fred S, Mamiya Christin J
Australia ;a United States : Thomson/Wadsworth : c2006 : xvi, 574 p. :
ISBN: 0-534-63640-3 (student ed.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 345-435.

Photoshop CS2 för digitalfotografer
Kelby Scott, Hall Petra
Sundbyberg : Pagina : 2006 : xvii, [1], 459, [2] s. :
ISBN: 91-636-0869-3 (korr.)z 91-636-869-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Typografi, bild och grafisk design
Koblanck Henriette, Westberg Thure
2. [utök.] uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2003 : 240 s. :
ISBN: 91-622-5974-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Vissa sidor som anges av Thomas Sigurdson)

Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Alexandersson, Mikael (2000), De estetiska arbetsprocesserna i skolan. Skolverket: Dnr 98:1734. Seminarium inom ramen för projektet Kultur för lust och lärande, 6 april, 2000. Distribueras från institutionen. Kursplaner för ämnet bild på gymnasium och grundskola. ( [ http://www.skolverket.se ]www.skolverket.se) Marner, Anders, Michael J Parsons, How We Understand Art A Cognitive Developmental Account of Aestetic Experience (Cambridge: Cambridge University Press 1992) ~ en sammanfattning av Anders Marner, [ http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm ]http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm Åsén, Gunnar (2006), Varför bild? i Lundgren, Ulf P., Uttryck, intryck, avtryck. Lärande, estetiska uttrycksformer och forskning. Vetenskapsrådets rapportserie 4:2006, Stockholm Uppsala: Vetenskapsrådet, Uppsala universitet, s. 107-122. www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf  Distribueras från institutionen.

Tidskriften Foto : Digitala systemkameraskolan
Allers förlag : 2007 :
Läsanvisning: Beställes genom Tidskriften Foto, Allers förlag.