Engelskt namn: Visual Art B
Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare
Kurskod: 6ES006
Högskolepoäng: 60
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Estetik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-05-15
I kursen ingår momenten Perception och seende, Kropp och rum, Människan och världen och Tematiska studier med inriktning mot olika åldersgrupper. Den Verksamhetsförlagda utbildningen utgör 15hp. I samtliga moment ingår kontinuerligt och integrerat: aktuell forskning inom de olika områdena. konsthistoria och konstvetenskaplig teori tillsammans med det egna bildarbetet dokumentation av verksamhetsförlagd undervisning sätts i relation till det egna bildarbetet momentens innehåll relateras didaktiskt till skilda åldersgrupper och skolformer momentens innehåll relateras till bildämnets historia och aktuell teori Moment 1. Perception och seende, 10,5hp Momentet omfattar sätt att se på seendet i konsten och aspekter beträffande bilduppbyggnad. I gestaltningsarbetet ingår undersökande studier i konstnärlig bild, foto och video. Områden som undersöks är form och färg. I konstnärlig bild integreras konsthistoriska bilder. Momentets teoretiska, praktiska och didaktiska utgångspunkt är perception. Moment 2. Kropp och rum, 13,5hp Momentet omfattar sätt att se på kroppen i konsten och ikonografiska aspekter, analogier och metaforer beträffande bild. Momentet syftar till att den studerande ökar sin förmåga att uppfatta, gestalta och analysera form och rumslighet. I arbetet ingår studier av tredimensionell konstnärlig bild och konstvetenskap. Tre- dimensionell konstnärlig bild samarbetar med konstvetenskap utifrån vår tids formgivning. Moment 3. Verksamhetsförlagd utbildning, 6hp Momentet skall systematiskt förbereda den studerande för kommande yrkesverksamhet. Momentet innehåller planering och genomförande av verksamhetsförlagd del tillsammans med lärarutbildare och handledare på partnerskolor. I handledarsamtal tränas didaktisk analys och problematisering av frågor om undervisning och lärande. Under seminarier kommer de studerandes erfarenheter problematiseras och teoretiseras. Vidare studeras ämnet Bilds historia, teorier, tradition och funktion i skolan och samhället samt dess relation till olika åldersgrupper. Under momentets gång skall den studerande dokumentera och reflektera över sitt lärande och tankar om lärararbete i text och bild. Moment 4. Människan och världen, 13,5hp Momentet lyfter fram idéer och tankar om människa, samhälle och kultur genom studier i konstvetenskap och konstnärlig bild. Den studerande skall därvid särskilt uppmärksamma andra kulturer och ungdomskulturer. Två- dimensionell konstnärlig bild och konstvetenskap samarbetar utifrån samtidens konst. Studenterna tränas att bearbeta innehållet i konstnärlig bild och konstvetenskap didaktiskt. Moment 5. Tematiska studier, 7,5hp Momentet omfattar konstvetenskapliga teorier, metoder och synsätt samt utåtriktad presentation. Dessa delar relateras också till skolans konstbildande uppgift genom praktisk konstpedagogik. Vidare ingår studier av teorier om barns och ungdomars bildutveckling, identitetsskapande förebilder, bilders tillkomst och sammanhang. Den studerande skall göras medveten om lärarens roll som mottagare och tolkare av barn och ungdomars bilder. Skilda kulturers bildsyn bör analyseras. Innehåll och ämnesval utgör vidare en progression av tidigare moment. Didaktik bör genomsyra temat och arbetet riktas mot tidigare eller senare skolåldrar. En utåtriktad presentation utarbetas såväl skriftlig som visuellt. Moment 6. Verksamhetsförlagd utbildning 9hp Momentet skall systematiskt förbereda den studerande för kommande yrkesverksamhet. Momentet innehåller planering och genomförande av verksamhetsförlagd del tillsammans med lärarutbildare och handledare på partnerskolor. I handledarsamtal tränas didaktisk analys och problematisering av frågor om undervisning och lärande. Under seminarier kommer de studerandes erfarenheter problematiseras och teoretiseras. Vidare studeras ämnet Bilds betygskriterier och ämnets funktion för individen, i skolan och i samhället. Under momentets gång skall den studerande dokumentera och analysera sitt lärande och tankar om lärararbete i text och bild.
Kursen i Bild avser förberedelse för undervisning i grundskolans såväl som gymnasieskolans bildämne och besläktade ämnen. Verksamhetsförlagd utbildning integreras kontinuerligt i undervisningen och förbereder de studerande för kommande yrkesverksamhet och ska befrämja utvecklingen av ett vetenskapligt förhållningssätt till läraryrket. Vidare skall studierna leda till insikt om hur vi på skilda sätt konstruerar och tolkar vår omvärld ur ett makt-, köns- och etnicitetsperspektiv och hur detta gestaltas i olika medier. Kursen anknyter till aktuell forskning och debatt inom bildämnets områden, perceptionspsykologi, semiotik, konstvetenskap, konstteorier, estetik, konstkritik och kulturpolitik. Vidare skall kursen främja ett interkulturellt förhållningssätt samt arbeta för skolans värdegrund. Kursen skall ge förutsättningar till den studerande att: utveckla förmågan att iaktta och visuellt föreställa sig samt uttrycka sig konstnärligt i bild utveckla förmågan att kommunicera och analysera bilder lära sig hur man gestaltar mänskliga erfarenheter i bild genom att höja medvetenheten om den egna kreativa arbetsprocessen integrera teoretiskt och praktiskt innehåll kontinuerligt och i progression arbeta självreflekterande för en personlig och didaktisk utveckling fördjupa reflektionen och analysen vad gäller skolans uppdrag
Univ: Estetisk kommuniktion 30hp eller motsvarande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, individuellt arbete, grupparbeten och handledning. Undersökning och genomförande av projekt kan förekomma i olika närmiljöer. Under kursen arbetar de studerande kontinuerligt med att integrera praktiska och teoretiska frågeställningar. Vidare bedrivs temastudier för att synliggöra och undersöka ämnets specifika uttryck. Grunden för detta arbete är de studerandes egna val och idéskapande. Verksamhetsförlagda delen inriktas mot undervisning och lärandeprocesser kopplat till den egna arbetsprocessen enskilt och i grupp. Planering och genomförande av verksamhetsförlagd utbildning sker under hela kursen i samarbete med partnerskolor. Verksamhetsförlagd utbildning fördelas med 4 poäng på hösten och sex på våren i sammanhållna perioder. I anslutning till dessa perioder förläggs planering, seminarier, analyser, dokumentation och utvärdering. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete
Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produktioner, skriftlig och visuell dokumentation samt seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Betygsskalan består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på Lärarutbildningens studerandeexpedition.
Fried, Johan (2002) Intro Bild, Didacta förlag. Fagerholm, Erik (2006) Filma bättre. Malmö: Liber Hermods. Snidare, Uuwe. (2000) Hemma i Sverige 1900-2000. Stockholm: Prisma. Delmoment konsthistoria, Kleiner, Fred, Christin Mamiya, Richard Tansey. (2001) Gardner´s Art through the Ages . Senaste upplagan. London: Harcourt Brace College Publishers, Forth Worth. Aronsson, Karin. (1997) Barns världar barns bilder. Stockholm: Natur och Kultur. Valda delar. Karlsson, Sten-Gösta,& Staffan Lövgren (2001) Bilder i skolan, Lund: Studentlitteratur. Marner; Anders & Hans Örtegren. En kulturskola för alla estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv. Stockholm: Liber distribution. Arvedsen & Helene Illeris,red.. (2000) Samtidskunst og undervisning. En antologi. Köpenhamn: Danmarks pedagogiska universitet. Dickie, G. (1997) Introduction to Aesthetics. An Analytic Approch. New York, Oxford: Oxford University Press, s. 82-93. Greenberg, C. Det moderna måleriet i Emt , E.JJJ:, (u.å.1996). Konsten och konstbegreppet. Stockholm: Raster förlag Kairos 1. 23 sidor. Åsén, Gunnar (2006), Varför bild? i Lundgren, Ulf P., Uttryck, intryck, avtryck. Lärande, estetiska uttrycksformer och forskning. Vetenskapsrådets rapportserie 4:2006, Stockholm Uppsala: Vetenskapsrådet, Uppsala universitet, s. 107-122. Kleiner, Fred S. och Mamiya, Christin (2006), Gardner´s Art Through The Ages A Concise History, Belmont, Calif., USA: Thomson Wadsworth, s. 345-435. Kelby, Scott (2006), Photoshop CS2 för digital fotografi, Sundbyberg: Pagina Koblanck, Henriette (2004), Typografi, bild och grafisk design, Stockholm: Bonnier utbildning Bergström, Bo (2000), Bild och budskap, Stockholm: Carlssons Klarén, Ulf. (1996) Vad färg är. Stockholm: HLS förlag. Lindström, G & Pennlert, L. (2003). Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik.Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Umeå Universitet. Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94)
Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9
Se Umeå UB:s söktjänst