"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild III, 30 hp

Engelskt namn: Visual Art

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6ES004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: Estetisk kommunikation, tema, 7,5 högskolepoäng, Människor och kulturer, 22,5 högskolepoäng Estetisk kommunikation, tema, 7,5 högskolepoäng Aesthetic Communication, Thematic Studies, 7,5 ECTS I ett didaktiskt moment planeras, genomförs och presenteras ett estetiskt projekt i samverkan mellan bild, musik och slöjd. Projektet äger rum i skolmiljö eller genomförs på annan plats i samhället. Parallellt med genomförandet dokumenteras projektet i flera olika medier, i t.ex. skrift, bild och ljud. Dokumentationen ligger till grund för senare vetenskaplig bearbetning. Människor och kulturer, 22,5 högskolepoäng Man and Culture, 22,5 ECTS I en inledande fas innehåller momentet valbara fördjupningar som bedrivs i workshops där studenter fungerar som bihandledare. Fördjupningarna följs av produktion av läromedel, instruktioner och didaktiska presentationer som anknyter till de valda fördjupningarna. Ett delmoment innehåller dessutom konstvetenskapliga studier i samtida konst, design och studier i visuell kultur och populärkultur. I gestaltningar prövas den samtida konstens, den visuella kulturens och designens grepp och genrer. Miljö-, genus-, etnicitets- och klassperspektiven granskas kritiskt. Delmomentet sammanfattas i en essä. I ett vetenskapligt delmoment studeras några vetenskapliga teorier med anknytning till bild och estetiska ämnen. Ett arbete genomförs som integrerar undersökande arbete och presentation i flera medieringar. Den dokumentation som genomförts i Tema 7,5 högskolepoäng är underlaget för arbetet. Den skriftliga delen integreras med bild, ljud etc. Arbetet förbereds för webbpublicering och innehåller delmoment av grafisk form.

Förväntade studieresultat

Estetisk kommunikation, tema, 7,5 högskolepoäng För godkänt moment • kan studenten ta egna initiativ i didaktiska och estetiska processer och kan lösa uppkomna problem samt har förmåga att välja ut det som svarar mot styrdokumentens mål och de egna intentionerna • kan studenten bidra i och samarbeta i genomförandet av ett didaktiskt estetiskt projekt, reflektera över projektets genomförande och dess samarbetsformer samt dokumentera processen i såväl analog som digital form. Människor och kulturer, 22,5 högskolepoäng För godkänt moment • kan studenten ta egna initiativ i bilddidaktiska processer och kan lösa uppkomna problem samt har förmåga att välja ut det som svarar mot styrdokumentens mål och de egna intentionerna • kan studenten bidra i och samarbeta i genomförandet av ett bilddidaktiskt projekt, samt reflektera över projektets genomförande och dess samarbetsformer • kan studenten utveckla ett didaktiskt undervisningsmaterial i såväl analog som digital form. • är studenten medveten om hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv konstrueras på skol-, konst- och kulturområdet. • har studenten kännedom om samtidens konst och visuella kultur och kan själv förhålla sig till dessa fält • har studenten kännedom om några vetenskapliga teorier med fokus på estetiska ämnen och kan genomföra ett mindre vetenskapligt arbete

Behörighetskrav

Univ: Bild I och Bild II eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, workshops, individuellt arbete, grupparbeten och handledning. Undersökningar och genomförande av projekt kan förekomma i olika närmiljöer eller i skolor. Under kursen arbetar de studerande kontinuerligt med att integrera praktiska och teoretiska frågeställningar. Vidare bedrivs ämnesintegrerade studier, estetisk kommunikation, tillsammans med övriga estetiska ämnen. Grunden för detta arbete är de studerandes egna val och idéskapande. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete. I kursen förekommer ingen verksamhetsförlagd utbildning (VFU), men utåtriktat arbete mot partnerskolor eller andra institutioner förekommer. I anslutning till dessa perioder förläggs planering, seminarier, analyser, dokumentation och utvärdering.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produktioner, skriftlig och visuell dokumentation samt seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Betygsskalan består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För betyget Väl godkänd läggs, utöver kraven för Godkänd, också ökad vikt vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande, kritisk granskning och reflektion. Kursbetyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

Estetisk kommunikation

En start för tänket, en bit på väg : analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan
Ericsson Claes, Lindgren Monica
Karlstad : Region Värmland : 2007 : 200 s. :
ISBN: 978-91-633-1544-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Egen vald litteratur ca 200 sidor. Samt kopierade texter som delas ut under momentet.

Människor och kulturer

Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
6., utvecklade uppl. : Stockholm : Carlsson : 2007 : 315 s. :
ISBN: 978-91-7331-070-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedenström, Sara (2008) , Om upphovsrätt kring bilder i undervisningen: en studie om gymnasielärares kunskaper och attityder. Examensarbete, Umeå: Institutionen för estetiska ämnen. Ligger på konferensen.

Gestaltning och samtidskonst

Två- och tredimensionell bild

Robach Cilla
Konceptdesign
Stockholm : Nationalmuseum : 2005 : 157 s. :
ISBN: 91-7100-726-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Om tillståndet i konsten : en essäsamling om konsten i samtiden och evigheten
Mattsson Leif, Slöör Susanna, Andersson Fred
Lidingö : Langenskiöld : 2008 : 155 s. :
ISBN: 978-91-976680-2-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Konstvetenskap och essä

Dickie George
Introduction to aesthetics : an analytic approach
New York : Oxford Univ. Press : 1997 : x, 189 s. :
ISBN: 0-19-511303-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Från modernism till samtidskonst : svenska kvinnliga konstnärer.
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette, Brinck Ingar
Lund : Signum : 2003 : 199 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-87896-53-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Parsons Michael John
How we understand art :b a cognitive developmental account of aesthetic experience
Cambridge : Cambridge U.P. : 1987 : xiv, 159 s. :
ISBN: 0-521-32949-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Marner, Anders (2006), Centrifugalitet och centripetalitet i konst och bild i Marner, Anders, Möten och medieringar, Umeå: Fakulteten för lärarutbildning. s. 51-68. Finns att ladda ner på: http://www.educ.umu.se/~marner/recent%20works.htm Finns också på konferensen.