"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medier och lärande I, 60 hp

Engelskt namn: Media and Learning

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6ES001

Högskolepoäng: 60

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: Rörlig bild, ljud och foto 15 högskolepoäng, Mediesystem och mediepåverkan 7,5 högskolepoäng, Verksamhetsförlagd utbildning I 7,5 högskolepoäng, Medierad text och bild 7,5 högskolepoäng, Video, foto och ljud 7,5 högskolepoäng, Reklam och kultur 7,5 högskolepoäng, Verksamhetsförlagd utbildning II 7,5 högskolepoäng Moment 1. Rörlig bild, ljud och foto 15 hp Moving Pictures, Sound and Photography Momentet ska ge de studerande grundläggande färdighet och förståelse vad gäller fotografi och dess olika processer; bildmässiga såväl som tekniska. Huvudbetoningen ligger på svartvit fotografi med elementär ljussättning. Momentet ger även färdigheter i video- och ljudteknik. Videoproduktioner inriktas mot den rörliga bildens och ljudets berättande möjligheter. Vidare ges kunskap i digital redigering och portabel kamerautrustning. Moment 2 . Mediesystem och mediepåverkan 7,5 hp Media Systems and Influenses Momentet ger grundläggande kunskaper om massmediernas och medieteoriernas historia och utveckling samt om modern mediestruktur och forskningsproblematik. Momentet behandlar massmediernas ställning och roll i samhället genom teorier om till exempel kommunikation, publik, kultur, makt och offentlighet. Vidare problematiseras och diskuteras etiska normer för massmediernas verksamhet och utbud liksom kulturella fenomen som medievåld och pornografi. Under momentet tillämpas innehållet praktiskt i medieövningar. Moment 3. Verksamhetsförlagd utbildning I 7,5 hp School-Based Studies Momentet innehåller planering, genomförande och analys av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) tillsammans med lärarutbildare och handledare på partnerskolor. I handledarsamtal tränas didaktisk analys och problematisering av frågor om undervisning och lärande. Vidare studeras ämnet medias funktion i skola och samhälle samt dess relation till olika åldersgrupper. Under momentet skall studenten dokumentera och analysera sitt lärande och tankar om lärararbete i text och bild. Moment 4. Medierad text och bild 7,5 hp Mediated Text and Art Momentet behandlar språket och bildens roll i kommunikationsprocessen. Särskild vikt läggs vid massmediernas eget språk, dess makt över tanken och hur mediernas texter förhåller sig till den verklighet som gestaltas. Textens och bildens påverkanskraft analyseras och praktiseras utifrån två teoretiska perspektiv: retorik och semiotik. Momentet ger även grundläggande kunskaper om webbproduktion och grafisk design. Moment 5. Video, foto och ljud 7,5 hp Video, Photography and Audio I momentet fördjupas studier av video- och ljudproduktion från tidigare moment vad gäller olika genrer, produktion och redigering. Olika typer av foto- video- och ljudframställningar studeras teoretiskt och tillämpas praktiskt. I momentet ingår en foto/videoexkursion. Moment 6. Reklam och kultur 7,5 hp Commercials and Culture Momentet ger en introduktion till socialpsykologin och dess relevans för medie- och kommunikationsvetenskapen. Under momentet diskuteras teorier som placerar reklam inom det ungdomskulturella fältet. Reklamens makt över tankar och beteenden, liksom förmåga att skapa symbolvärldar problematiseras. Dess specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck. Förutsättningar för reklamens uppkomst genomlyses och kopplas samman med det framväxande konsumtionssamhället. Under momentet tillämpas innehållet praktiskt i medieövningar. Moment 7. Verksamhetsförlagd utbildning II 7,5 hp School-Based Studies Momentet innehåller planering, genomförande och analys av verksamhetsförlagd utbildning tillsammans med lärarutbildare och handledare på partnerskolor. I handledarsamtal tränas didaktisk analys och problematisering av frågor om undervisning och lärande. Ämnet medias funktion studeras i skola och samhället samt dess relation till olika åldersgrupper. Vidare studeras i en mediedidaktisk del lärarrollen, bedömning, betygskriterier och betygsättning i media samt formulering av lokala styrdokument. Under momentet skall studenten dokumentera och analysera sitt lärande och tankar om lärararbete i text och bild. I alla moment beaktas ett didaktiskt förhållningssätt mot gymnasieskolans mediekurser.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Rörlig bild, ljud och foto 15hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • förstå de fototekniska grunderna både analogt och digitalt • tillämpa fotokunskaper för att producera fotografiskt material • förstå den rörliga bildens och ljudets tekniska grunder • tillämpa den rörliga bildens och ljudets berättarspråk och teknik för att producera videomaterial • analysera rörliga bilder, ljud och stillbilder ur ett kompositions-, motiv- och berättarperspektiv • förstå och tillämpa olika ljussättningar i foto och videoproduktion • de teoretiska grunderna för digital bildbehandling • grundläggande funktioner i avancerade digitala bildbehandlingsprogram • skapa fotomontage och optimera detta för tryck Moment 2 . Mediesystem och mediepåverkan 7,5hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • förstå grundläggande medieteoretisk och allmänvetenskaplig terminologi samt kunna uttrycka dessa i tal och skrift • på ett översiktligt sätt redogöra för mediernas utveckling ur ett historiskt perspektiv och resonera kring vad som är unikt med medieutvecklingen idag och vad som inte är det • ha inblick i det svenska medielandskapet och dess förutsättningar i form av tryckfrihet och public service • identifiera olika teorier om hur kommunikation påverkar människan och vilken effekt den har på samhället såväl som personell nivå • ha inblick i rådande debatt kring medieutbud, medievåld och pornografi • göra en mindre medieteoretisk undersökning kring medieanvändning genom att samla in empiri och sätta in den i ett teoretiskt sammanhang Moment 3. Verksamhetsförlagd utbildning 7,5hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • planera och genomföra medieundervisning på gymnasienivå • välja och använda relevant undervisningsmaterial i mediekurser • analysera och problematisera didaktiska frågeställningar och processer • samarbeta med kollegor och elever samt reflektera över olika samarbetsformer Moment 4. Medierad text och bild 7,5hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • resonera och förhålla sig kritiskt kring teorier om medier som sanningssägare • förstå innebörd av text, tal och bild samt muntligt och skriftligt kunna applicera och analysera dessa med hjälp av retoriska och semiotiska begrepp • vara bekant med det journalistiska hantverket , dels i form av författande och formgivning av artiklar, men också under vilka förutsättningar detta sker. • skapa webbsidor med en webbeditor och publicera dem med ett ftp-program • optimera bilder för webbpublikation • beakta regler gällande upphovsrätt och personuppgifter vid publicering på webben Moment 5. Video, foto och ljud 7,5hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • planera, genomföra och presentera en tematisk produktion enskilt och i grupp • klassificera och analysera olika foto-, ljud- och videoproduktioner • kritiskt granska egna och andras foto-, ljud- och videoproduktioner Moment 6. Reklam och kultur 7,5hp För godkänt moment skall den studerande ha kunskap om: • olika socialpsykologiska teoriers relevans för ämnesområdet • reklamens förutsättningar och uppkomst • reklamens påverkan och samspel med ungdomskulturer • hur reklam kan utformas beroende på målgrupp, medium och produkt • reklamens olika roller och plats i samhället och kulturen För godkänt moment skall den studerande kunna analysera: • existerande reklambilder och –texter utifrån inhämtad teoretisk kunskap om reklamutformning • existerande reklambilder och –texters budskap utifrån kunskap om specifika målgrupper • olika mediers möjligheter och begränsningar när det gäller att förmedla reklambudskap Moment 7. Verksamhetsförlagd utbildning 7,5p För godkänt moment skall den studerande kunna: • planera och genomföra medieundervisning på gymnasienivå • analysera och problematisera didaktiska frågeställningar och processer • välja och använda relevant undervisningsmaterial i mediekurser • samarbeta med kollegor och elever samt reflektera över olika samarbetsformer • tillämpa och analysera sin egen lärarroll i undervisningen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, individuellt arbete, grupparbeten och handledning. Undersökning och genomförande av olika projekt kan förekomma i olika närmiljöer. Under kursen arbetar de studerande kontinuerligt med att integrera praktiska och teoretiska frågeställningar. Vidare bedrivs problemorienterade temastudier för att synliggöra och undersöka ämnets specifika uttryck. Grunden för detta arbete är studerandes egna val och idéer. Kursens inriktning mot undervisning och lärandeprocesser kopplas till den egna arbetsprocessen, enskilt och i grupp. Planering och genomförande av verksamhetsförlagd utbildning sker i samarbete mellan ansvarig institution samt berörda partnerskolor. Verksamhetsförlagd utbildning fördelas på höst- respektive vårterminen med 5 veckor vardera. Den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatorisk. Seminarier och praktiska moment är obligatoriska. Utvärdering genomförs dels med en mittvärdering samt en kontinuerlig värdering under kursens gång och en utvärdering efter avslutad kurs. I moment 5 (Video, foto och ljud 7,5p) ingår foto/videoexkursion.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produktioner, skriftlig dokumentation och seminarier. Även reflexion och analys av det praktiska arbetet har stor betydelse. Studerande som underkänts har rätt till förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd läggs, utöver kraven för Godkänd, också ökad vikt vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande, kritisk granskning och reflektion. För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på 37,5 av kursens 60 poäng. På moment 3 (VFU 7,5p) kan endast betygen underkänt (U) och godkänt (G) erhållas. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Termin 1. Medierna i samhället (30hp)

    Moment 1 Rörlig bild, ljud och foto 15hp

    Fagerholm Erik
    Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
    ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Katz Steven Douglas
    Film directing shot by shot : visualizing from concept to screen
    Studio City, CA : Michael Wiese Productions in conjunction with Focal Press : 1991 : 371 s. :
    ISBN: 0-941188-10-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundgren Pär E.
    Effektiv kommunikation med video & interaktiva media
    Karlstad : Lundgren information : 1999 : 166 s. :
    ISBN: 91-630-7990-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Segeholm Göran
    Fånga bilden! : handbok i bildjournalistik för skrivare
    1. uppl. : Kalmar : Institutet för fortbildning av journalister : 2003 : 128 s. :
    ISBN: 91-631-4366-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (2009) Kalmar: Lenanders Grafiska AB.

    Tidskriften Foto : Digitala systemkameraskolan
    Allers förlag : 2007 :

    Ljudinspelningens ABC
    Zetterberg Lennart, Dahlström Rolf
    [2. uppl.] : Stockholm : Natur och kultur/LT : 1998 : 252 s. :
    ISBN: 91-27-35214-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ovan titlar ingår även under moment 5. Video och ljud 7,5 hp

    Moment 2. Mediesystem och mediepåverkan 7,5hp

    Carlsson Ulla
    Våld och pornografi i medierna : åsikter om medivåldets och pornografins påverkan på unga människor
    Göteborg : International Clearinghouse on Children : 2005 : 33 s. :
    ISBN: 91-89471-31-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Falkheimer Jesper
    Medier och kommunikation : en introduktion.
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 197 s. :
    ISBN: 91-44-01338-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grip Lars
    Tittarögon : en rapport om vad som bestämmer TV-utbudet.
    Stockholm : Våldsskildringsrådet, 2003 (Stockholm : 110 s. : ill. :

    Massmedier : press, radio och TV i den digitala tidsåldern
    Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
    9., rev. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2008 : 416 s. :
    ISBN: 978-91-7092-079-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Spelregler för press TV radio
    15. uppl. : Stockholm : TU : 2002 : 38 s. :

    Strömbäck Jesper
    Den medialiserade demokratin : om journalistikens ideal, verklighet och makt
    1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2004 : 312 s. :
    ISBN: 91-7150-948-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tusen flickor om film och våld
    Stigbrand Karin, Stolpe Sofie
    Stockholm : Våldsskildringsrådet : 2000 : 265 s. :

    Kompendium: Mediesystem och mediepåverkan, köps vid institutionen

    Moment 3. Verksamhetsförlagd utbildning 7,5hp

    Danielsson Helena
    Att lära med media : om det språkliga skapandets villkor i skolan med fokus på video
    Stockholm : Univ. : cop. 2002 : [12], 231, [18] s. :
    ISBN: 91-7265-408-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erdis Mare
    Juridik för pedagoger
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00975-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gy2000.n 2000:12,p Medieprogrammet : programmål, kursplaner, betygskriterier och kommentarer : [MP]
    Stockholm : Statens skolverk :b Fritzes offentliga publikationer : 2000 : 170 s. :
    ISBN: 91-38-31682-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kernell Lars-Åke
    Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
    Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
    ISBN: 91-44-04079-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik.
    Penlert Lars-Åke, Lindström Gunnar
    Umeå : Umeå universitet. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. : 2003 : 68s :

    Visuella spår : bilder i kultur- och samhällsanalys.
    Sparrman Anna, Torell Ulrika, Åhrén Snickare Eva
    Lund : Studentlitteratur : 224 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-02462-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Termin 2. Text och bildkommunikation (30hp)

    Moment 4. Medierad text och bild 7,5hp

    Börja skriva
    Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
    1. uppl. : Stockholm : Ordfront : 1996 : 239 s. :
    ISBN: 91-7324-507-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hultén Britt
    Journalistikanalys : en introduktion.
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 109 s. : ill. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-00833-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heder och påverkan : att analysera modern retorik.
    Karlberg Maria, Mral Brigitte
    Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 193 s. : ill. :
    ISBN: 91-27-07155-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rasmusson Bengt
    Att göra en hemsida.
    Ny, rev. uppl. : Örebro : Libris media data, 1999 ; (Örebro : 160 s. : färgill. :
    ISBN: 91-88948-25-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömbäck Jesper
    Den medialiserade demokratin : om journalistikens ideal, verklighet och makt
    1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2004 : 312 s. :
    ISBN: 91-7150-948-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompendium: Medierad text och bild, köps vid institutionen. Moment 5. Video och ljud 7,5 hp Se litteraturen under moment 1.

    Moment 6. Reklam och kultur 7,5 hp

    Klein Naomi
    No logo : no space, no choice, no jobs, no logo : märkena, marknaden, motståndet
    Stockholm : Ordfront : 2001 : 565, [1] s. :
    ISBN: 91-7324-865-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Sven
    Reklamen är livsfarlig : en stridsskrift
    [Ny utg.] : Skarpnäck : Pocky/Tranan : 2001 : 117, [6] s. :
    ISBN: 91-88420-83-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myers Greg
    Ad worlds : brands, media, audiences
    London : Arnold : 1999 : 246 s. :
    ISBN: 0-340-70006-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Söderlund Magnus
    Emotionsladdad marknadsföring
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 261 s. :
    ISBN: 91-47-07279-2 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompendium: Reklam och kultur, köps vid institutionen. Moment 7. Verksamhetsförlagd utbildning 7,5hp Se litteraturen under moment 3.

    Referenslitteratur

    Persson, M. (2000) Populärkulturen i skolan. Lund: Studentlitteratur. Wehner-Godée, C. (2000) Att fånga lärandet. Stockholm: Liber. Kompendium: Medier och lärandet, köps vid institutionen. Artiklar ur pedagogiska tidskrifter, dagstidningar eller från IT-portal Tv-program och videoproduktioner Ovan titlar ingår även under momentet 7. Verksamhetsförlagd utbildning 7,5hp

  • Giltig från: 2008 vecka 36

    Termin 1. Medierna i samhället (30hp)

    Moment 1 Rörlig bild, ljud och foto 15hp

    Fagerholm Erik
    Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
    ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Katz Steven Douglas
    Film directing shot by shot : visualizing from concept to screen
    Studio City, CA : Michael Wiese Productions in conjunction with Focal Press : 1991 : 371 s. :
    ISBN: 0-941188-10-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundgren Pär E.
    Effektiv kommunikation med video & interaktiva media
    Karlstad : Lundgren information : 1999 : 166 s. :
    ISBN: 91-630-7990-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tidskriften Foto : Digitala systemkameraskolan
    Allers förlag : 2007 :

    Ljudinspelningens ABC
    Zetterberg Lennart, Dahlström Rolf
    [2. uppl.] : Stockholm : Natur och kultur/LT : 1998 : 252 s. :
    ISBN: 91-27-35214-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ovan titlar ingår även under moment 5. Video och ljud 7,5 hp

    Moment 2. Mediesystem och mediepåverkan 7,5hp

    Carlsson Ulla
    Våld och pornografi i medierna : åsikter om medivåldets och pornografins påverkan på unga människor
    Göteborg : International Clearinghouse on Children : 2005 : 33 s. :
    ISBN: 91-89471-31-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Falkheimer Jesper
    Medier och kommunikation : en introduktion.
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 197 s. :
    ISBN: 91-44-01338-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grip Lars
    Tittarögon : en rapport om vad som bestämmer TV-utbudet.
    Stockholm : Våldsskildringsrådet, 2003 (Stockholm : 110 s. : ill. :

    Massmedier : en bok om press, radio & TV
    Hadenius Stig, Weibull Lennart
    8., helt omarb. uppl. : Stockholm : Bonnier : 2003 : 505 s. :
    ISBN: 91-0-058134-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Spelregler för press TV radio
    15. uppl. : Stockholm : TU : 2002 : 38 s. :

    Strömbäck Jesper
    Den medialiserade demokratin : om journalistikens ideal, verklighet och makt
    1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2004 : 312 s. :
    ISBN: 91-7150-948-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tusen flickor om film och våld
    Stigbrand Karin, Stolpe Sofie
    Stockholm : Våldsskildringsrådet : 2000 : 265 s. :

    Kompendium: Mediesystem och mediepåverkan, köps vid institutionen

    Moment 3. Verksamhetsförlagd utbildning 7,5hp

    Danielsson Helena
    Att lära med media : om det språkliga skapandets villkor i skolan med fokus på video
    Stockholm : Univ. : cop. 2002 : [12], 231, [18] s. :
    ISBN: 91-7265-408-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erdis Mare
    Juridik för pedagoger
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00975-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gy2000.n 2000:12,p Medieprogrammet : programmål, kursplaner, betygskriterier och kommentarer : [MP]
    Stockholm : Statens skolverk :b Fritzes offentliga publikationer : 2000 : 170 s. :
    ISBN: 91-38-31682-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kernell Lars-Åke
    Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
    Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
    ISBN: 91-44-04079-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik.
    Penlert Lars-Åke, Lindström Gunnar
    Umeå : Umeå universitet. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. : 2003 : 68s :

    Visuella spår : bilder i kultur- och samhällsanalys.
    Sparrman Anna, Torell Ulrika, Åhrén Snickare Eva
    Lund : Studentlitteratur : 224 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-02462-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Termin 2. Text och bildkommunikation (30hp)

    Moment 4. Medierad text och bild 7,5hp

    Börja skriva
    Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
    1. uppl. : Stockholm : Ordfront : 1996 : 239 s. :
    ISBN: 91-7324-507-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hultén Britt
    Journalistikanalys : en introduktion.
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 109 s. : ill. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-00833-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heder och påverkan : att analysera modern retorik.
    Karlberg Maria, Mral Brigitte
    Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 193 s. : ill. :
    ISBN: 91-27-07155-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rasmusson Bengt
    Att göra en hemsida.
    Ny, rev. uppl. : Örebro : Libris media data, 1999 ; (Örebro : 160 s. : färgill. :
    ISBN: 91-88948-25-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömbäck Jesper
    Den medialiserade demokratin : om journalistikens ideal, verklighet och makt
    1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2004 : 312 s. :
    ISBN: 91-7150-948-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompendium: Medierad text och bild, köps vid institutionen. Moment 5. Video och ljud 7,5 hp Se litteraturen under moment 1.

    Moment 6. Reklam och kultur 7,5 hp

    Klein Naomi
    No logo : no space, no choice, no jobs, no logo : märkena, marknaden, motståndet
    Stockholm : Ordfront : 2001 : 565, [1] s. :
    ISBN: 91-7324-865-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Sven
    Reklamen är livsfarlig : en stridsskrift
    [Ny utg.] : Skarpnäck : Pocky/Tranan : 2001 : 117, [6] s. :
    ISBN: 91-88420-83-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myers Greg
    Ad worlds : brands, media, audiences
    London : Arnold : 1999 : 246 s. :
    ISBN: 0-340-70006-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Söderlund Magnus
    Emotionsladdad marknadsföring
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 261 s. :
    ISBN: 91-47-07279-2 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompendium: Reklam och kultur, köps vid institutionen. Moment 7. Verksamhetsförlagd utbildning 7,5hp Se litteraturen under moment 3.

    Referenslitteratur

    Persson, M. (2000) Populärkulturen i skolan. Lund: Studentlitteratur. Wehner-Godée, C. (2000) Att fånga lärandet. Stockholm: Liber. Kompendium: Medier och lärandet, köps vid institutionen. Artiklar ur pedagogiska tidskrifter, dagstidningar eller från IT-portal Tv-program och videoproduktioner Adobe (2002). Allt i en bok. Malmö: Datorbokhandeln . Andersson, Lars-Gustaf & Erik Hedling (1999). Filmanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. Bergengren, Kurt (1988). Fotografera är nödvändigt. Värnamo: Alfabeta. Bergström, Bo (2000). Effektiv visuell kommunikation. Stockholm: Carlssons Bokförlag. Bergström, Bo (2001). Webdesign. Stockholm: Liber. Bergvall, Åke, Yvonne Leffler & Conny Mithander (2001). Berättelse i förvandling. Berättandet i ett intermedialt och tvärvetenskapligt perspektiv. Karlstads universitet: Institutionen för kultur och kommunikation. Berndal, Bo & Frigye, Paul (1991). Typiskt typografiskt. Stockholm: Fischer. Blazenin, Josef (1985). Film-, tv- och videoredigering. Stockholm: Wahlströn & Widstrand. Cornell, Peter m.fl. (1985). Bildanalys. Malmö: Gidlunds. Digital video, digital fotografering, CD-bränning, bildbehandling (2002). Sundbyberg: Pagina förlags AB. Högberg, Göran (1995). Boken om TV-produktion. Stockholm: Sveriges Television AB utbildning. Karhula, Matti & Miettinen, Petri (2003). Bildredigering och digitala fotografier. Docendo Sverige AB Lundqvist, Pär (1994). Foto min hobby. Halmstad: Spectra. Ohlsson, Stefan m.fl (1999). Digital bild. Stockholm: Bonniers. Stengren, Sverker (1996). Medialexikon. Lund: Studentlitteratur.

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Termin 1. Medierna i samhället (30 högskolepoäng) Moment 1. Rörlig bild, ljud och foto 15p Lundqvist, Pär (1994). Foto min hobby. Halmstad: Spectra. Fagerholm, Erik (2006). Filma bättre. Malmö: Liber AB. Katz, Steven D (1991). Film directing shot by shot. Michigan: Braun-Brumfield. Lundgren, Pär (1999). Video & interaktiva media. Karlstad: Lundgrens information. Zetterberg, Lennart (1998). Ljudinspelningens ABC. Stockholm: Natur och kultur/LT s förlag. Ovan titlar ingår även under moment 5. Video och ljud 7,5p Moment 2. Mediesystem och mediepåverkan 7,5p Carlsson, Ulla (2005). Våld och pornografi i medierna åsikter om medievåldets och pornografins påverkan på unga människor. Göteborg: Nordicom Falkheimer, Jesper (2001). Medier och kommunikation. En introduktion. Lund: Studentlitteratur Grip, Lars (2003). Tittarögon. En rapport om vad som bestämmer TV-utbudet. Stockholm: Våldsskildringsrådet Hadenius, Stig & Weibull, Lennart (2003). Massmedier. Press, Radio & TV i förvandling. 8:e uppl. Stockholm:Bonnier/Alba. Spelregler för press, radio, TV. Pressens samarbetsnämnd, senaste upplagan. Stigbrand, Karin & Stolpe, Sofie (red.) (2000). Tusen flickor om film och våld. Stockholm: Våldskildringsrådet. Strömbäck, Jesper (2004). Den medialiserade demokratin: om journalistikens ideal, verklighet och makt. Stockholm: SNS. Kompendium: Mediesystem och mediepåverkan, köps vid institutionen. Moment 3. Verksamhetsförlagd utbildning 7,5p Danielsson, Helena. (2002) Att lära med media - Det språkliga skapandets villkor i skolan med fokus på video, Stockholm: Pedagogiska Institutionen SU. Kernell, Lars-Åke. (2002) Att finna balanser, Lund: Studentlitteratur. Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke. (2003) Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik. Kan beställas vid Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen, Umeå universitet. Skolverket. (2000) Medieprogrammet Gy 2000, 2000:12, Stockholm: Fritzes. Erdis, Mare. (2000) Juridik för pedagoger, Lund: Studentlitteratur. Libers mediebokserie. Sparrman, Anna & Torell, Ulrika & Snickare, Åhrén. (2003) Visuella spår, Lund: Studentlitteratur Referenslitteratur: Persson, M. (2000) Populärkulturen i skolan. Lund: Studentlitteratur. Wehner-Godée, C. (2000) Att fånga lärandet. Stockholm: Liber. Kompendium: Medier och lärandet, köps vid institutionen. Artiklar ur pedagogiska tidskrifter, dagstidningar eller från IT-portal Tv-program och videoproduktioner Ovan titlar ingår även under moment 7. Verksamhetsförlagd utbildning 7,5p Termin 2. Text och bildkommunikation (30 högskolepoäng) Moment 4. Medierad text och bild 7,5 p Andersson- Ek, Per m.fl (1996). Börja skriva. Stockholm: Ordfronts förlag. Hultén, Britt (2000). Journalistikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur . Karlberg, Maria & Mral, Brigitte (1998). Heder och påverkan. Att analysera modern retorik. Stockholm: Natur och kultur. Strömbäck (2004). "Den medialiserade demokratin: om journalistikens ideal, verklighet och makt. Stockholm: SNS. Rasmusson, Bengt (1999). Att göra en hemsida. Örebro: Libris media Data. Kompendium: Medierad text och bild, köps vid institutionen. Moment 5. Video och ljud 7,5p Se litteraturen under moment 1. Moment 6. Reklam och kultur 7,5p Klein, Naomi: No Logo. Stockholm :Ordfront 2001 (urval 100 s.) Lindqvist, Sven: Reklamen är livsfarlig : en stridsskrift / Skarpnäck: Pocky/Tranan, 2001 Myers, Greg: Ad worlds. Brand. Media. Audiences. London: Arnold 1999. Söderlund, Magnus. Emotionsladdad marknadsföring. Malmö: Liber ekonomi Kompendium: Reklam och kultur, köps vid instituionen. Moment 7. Verksamhetsförlagd utbildning 7,5p Se litteraturen under moment 3. Referenslitteratur Adobe (2002). Allt i en bok. Malmö: Datorbokhandeln . Andersson, Lars-Gustaf & Erik Hedling (1999). Filmanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. Bergengren, Kurt (1988). Fotografera är nödvändigt. Värnamo: Alfabeta. Bergström, Bo (2000). Effektiv visuell kommunikation. Stockholm: Carlssons Bokförlag. Bergström, Bo (2001). Webdesign. Stockholm: Liber. Bergvall, Åke, Yvonne Leffler & Conny Mithander (2001). Berättelse i förvandling. Berättandet i ett intermedialt och tvärvetenskapligt perspektiv. Karlstads universitet: Institutionen för kultur och kommunikation. Berndal, Bo & Frigye, Paul (1991). Typiskt typografiskt. Stockholm: Fischer. Blazenin, Josef (1985). Film-, tv- och videoredigering. Stockholm: Wahlströn & Widstrand. Cornell, Peter m.fl. (1985). Bildanalys. Malmö: Gidlunds. Digital video, digital fotografering, CD-bränning, bildbehandling (2002). Sundbyberg: Pagina förlags AB. Högberg, Göran (1995). Boken om TV-produktion. Stockholm: Sveriges Television AB utbildning. Karhula, Matti & Miettinen, Petri (2003). Bildredigering och digitala fotografier. Docendo Sverige AB Ohlsson, Stefan m.fl (1999). Digital bild. Stockholm: Bonniers. Stengren, Sverker (1996). Medialexikon. Lund: Studentlitteratur.

    Söderlund Magnus
    Emotionsladdad marknadsföring
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 261 s. :
    ISBN: 91-47-07279-2 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst