"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medier och lärande II, 30 hp

Engelskt namn: Media and Learning

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6ES000

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: Musikvideoproduktion och semiotik 4,5 högskolepoäng, Foto 7,5 högskolepoäng, Manusskrivning och videoproduktion 10,5 högskolepoäng, Fördjupning inom medieområdet 7,5 högskolepoäng. Moment 1. Musikvideoproduktion och semiotik 4,5hp Musicvideo Production and Semiotics Momentet bygger på tidigare inhämtade videokunskaper och färdigheter. Momentet ska fördjupa förståelsen för ungdomskulturer såsom musikvideor och dess semiotiska språk. I studier analyseras klass, etnicitet och genus i olika genrer inom musikvideor. Moment 2. Foto 7,5hp Photography Momentet är inriktat mot dokumentärfotografi där researcharbete och utåtriktad verksamhet är en viktig del. Eget dokumentärt material ska produceras och bearbetas i ett layoutprogram för att användas i en tryckt slutprodukt. Dessutom ingår en studie av fotografer och olika genrer som ska presenteras i bild och text i ett presentationsprogram. Moment 3. Manusskrivning och videoproduktion 10,5hp Scriptwriting and Video Production Momentet utvecklas från manusskrivning till en videoproduktion. Från en novell produceras ett manus och storyboard som visuellt tolkas i en videoproduktion. Stor vikt läggs vid att tolka berättelsen och när det gäller att gestalta stämning och karaktär i det litterära verket. Moment 4. Fördjupning inom medieområdet 7,5hp Focus in Depth on Media I momentet produceras en valfri individuell fördjupning inom medieområdet med en didaktisk anknytning. Rapporten inom valt område ska innefatta ett perspektiv på klass, etnicitet och genus samt aktuell medieforskning. Ett undervisningsmaterial produceras som har anknytning till det valda området och anpassas till styrdokumenten för gymnasieskolan. I alla moment beaktas ett didaktiskt förhållningssätt mot gymnasieskolans mediekurser.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Musikvideoproduktion och semiotik 4,5hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • planera och producera musikvideo i grupp • analysera musikvideo ur ett ungdomskulturellt och semiotiskt perspektiv • tolka musikvideo ur ett klass-, etnicitets- och genusperspektiv Moment 2. Foto 7,5hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • planera, genomföra och presentera en dokumentär och tematisk produktion enskilt och i grupp • klassificera fotografer och fotografi i olika genrer • använda baskunskaper i ett presentationsprogram och ett layoutprogram Moment 3. Manusskrivning och videoproduktion 10,5hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • tolka stämningar och karaktärer i ett litterärt verk och förmedla dessa i en videoproduktion • planera, producera och presentera en videoproduktion i grupp Moment 4. Fördjupning inom medieområdet 7,5hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • tolka styrdokument från gymnasieskolans mediekurser och använda detta i ett fördjupningsarbete • inhämta relevant fakta till ett fördjupningsarbete med didaktisk anknytning • självständigt producera en rapport och ett visuellt undervisningsmaterial för gymnasieskolans mediekurser

Behörighetskrav

Univ: Medier och lärande I eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, individuellt arbete, grupparbeten och handledning. Undersökning och genomförande av olika projekt kan förekomma i olika närmiljöer. Under kursen arbetar de studerande kontinuerligt med att integrera praktiska och teoretiska frågeställningar. Vidare bedrivs problemorienterade temastudier för att synliggöra och undersöka ämnets specifika uttryck. Grunden för detta arbete är studerandes egna val och idéer. Kursens inriktning mot undervisning och lärandeprocesser kopplas till den egna arbetsprocessen, enskilt och i grupp. Seminarier och praktiska moment är obligatoriska. Utvärdering genomförs dels med en mittvärdering samt en kontinuerlig värdering under kursens gång och en utvärdering efter avslutad kurs.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produktioner, skriftlig dokumentation och seminarier. Även reflexion och analys av det praktiska arbetet har stor betydelse. Studerande som underkänts har rätt till förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd läggs, utöver kraven för Godkänd, också ökad vikt vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande, kritisk granskning och reflektion. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs VG på 18 av kursens 30 poäng. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

Moment 1. Musikvideoproduktion och semiotik 4,5hp

Fagerholm Erik
Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundgren Pär E.
Effektiv kommunikation med video & interaktiva media
Karlstad : Lundgren information : 1999 : 166 s. :
ISBN: 91-630-7990-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Marner Anders
Musikvideo och semiotik

Läsanvisning: http://www.educ.umu.se/~marner/artikel_musikvideo.html

Moment 2. Foto 7,5hp

Liliequist Marianne
Våp, bitchor och moderliga män : kvinnligt och manligt i såpoperans värld
1. uppl. : Umeå : Boréa : 2000 : 145, [4] s. :
ISBN: 91-89140-14-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Porträttfotografering
Nilsson Lennart, Drake Hans, Nilsson Lennart, Sjöstedt Ulf
Stockholm : Natur och kultur/LT : cop. 1999 : 200 s. :
ISBN: 91-27-35203-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Women photographers : European experience
Johannesson Lena, Knape Gunilla, Dahlman Eva, Berggren Gabriella
Gothenburg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2004 : 383, [1] s. :
ISBN: 91-7346-474-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteratur som i samråd med examinator är lämplig för det av studenten valda fotoområdet.

Moment 3. Manusskrivning och videoproduktion 10,5hp

Remediation : understanding new media
Bolter Jay David, Grusin Richard
Cambridge, Mass. : MIT Press : cop. 1999 : xi, 295 s. :
ISBN: 0-262-02452-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1 "Immediacy, Hypermediacy, and Remeditation, s 21-50.

Sundstedt Kjell
Att skriva för film
Stockholm : Ordfront : 2000,g (1999) : 270, [2] s. :
ISBN: 91-7324-611-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://hem.passagen.se/monrol/Skrivtipsmapp/att_skriva_filmmanus.htm

Leffler, Yvonne (2003). "Genre begreppet i ett intermedialt perspektiv", i Beata Agrell & Ingela Nilsson (eds.) (2003). Genrer och genreproblem: teoretiska och historiska perspektiv. Göteborg:Daidalos, s 427-433.

Moment 4. Fördjupning inom medieområdet 7,5hp

Gy2000.n 2000:12,p Medieprogrammet : programmål, kursplaner, betygskriterier och kommentarer : [MP]
Stockholm : Statens skolverk :b Fritzes offentliga publikationer : 2000 : 170 s. :
ISBN: 91-38-31682-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kan köpas vid Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Litteratur som i samråd med examinator är lämplig för det av studenten valda medieområdet.

Referenslitteratur

Bergengren, Kurt (1988). Fotografera är nödvändigt. Värnamo: Alfabeta. Danielsson, Helena. (2002) Att lära med media - Det språkliga skapandets villkor i skolan med fokus på video, Stockholm: Pedagogiska Institutionen SU. Erdis, Mare. (2000) Juridik för pedagoger, Lund: Studentlitteratur. Libers mediebokserie. Kernell, Lars-Åke. (2002) Att finna balanser, Lund: Studentlitteratur. Ljungberg, Gert & A:son-Ljungberg, Inger (1975). Hantverksporträtt. Stockholm: LTs förlag. Lundqvist, Pär (1994). Foto min hobby. Halmstad: Spectra. Ohlsson, Stefan m.fl (1999). Digital bild. Stockholm: Bonniers. Olson, Kristin (2001). Att göra tv-program. Stockholm: Ordfront förlag. http://hem.passagen.se/herslof/böcker.htm?k