Engelskt namn: English for Grades 4-6, Course 3
Denna kursplan gäller: 2021-07-26 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2021-07-26
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-10 och 2021-07-25
Kurskod: 6EN043
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2019-04-12
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2021-03-12
I kursen fördjupas diskussionen om olika faktorer som kan påverka skriv- och läsutveckling ur ett andraspråksperspektiv. I kursen studeras betydelsen av att lyssna, prata och interagera i klassrummet i syfte att utveckla elevens engelska. Kursen behandlar analys och bedömning för lärande med tonvikt på dokumentation av progression i språkutvecklingen.
Del 1: Läsa och skriva för språkinlärning (5 hp)
I del 1 ingår fortsatta studier av lärande och undervisning i engelska på vetenskaplig grund och utifrån nationella styrdokument för språk. Läsinlärning och skrivinlärning på engelska diskuteras både som medel för utveckling av läs- och skrivkompetens i engelska och som medel för att utveckla generell kompetens i engelska. Studenterna får en djupare förståelse för hur läsförmåga, ordförråd och skriftlig produktion bidrar till andraspråkutveckling. Texter, innefattande tryckta och digitala läromedel och skönlitteratur, analyseras och granskas.
Del 2: Lyssna, tala och interagera (4 hp)
Studierna i denna del omfattar betydelsen av individens språkidentitet, motivation liksom strategier i relation till utvecklingen av kommunikativa färdigheter. Fokus ligger på lärarens roll att utveckla elevernas muntliga färdigheter och förmåga att lyssna och samverka. Att utveckla goda lärandemiljöer för alla elevers språkutveckling ingår, liksom analys och diskussion av dessa.
Del 3: Litteratur och kultur (3 hp)
Denna del innehåller studier av ungdomslitteratur, med fokus på hur denna kan användas i engelskundervisningen i skolan. Fokus ligger på praktisk användning av och reflekterande kring litteraturens roll och möjligheter i klassrummet. I delen ingår också studier om kulturer och vardagsliv i engelskspråkiga länder.
Del 4: Former och funktioner för bedömning (3 hp)
Studenterna analyserar olika diagnostiska verktyg och använder sig av dessa när de dokumenterar, bedömer samt kommunicerar barns språkutveckling i engelska. Nationella styrdokument liksom material som tillhandahålls i vanliga läroböcker analyseras i relation till formativ och summativ bedömning.
Del 1: Läsa och skriva för språkinlärning
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Del 2: Lyssna, tala och interagera
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Del 3: Litteratur och kultur
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Del 4: Former och funktioner för bedömning
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: 12,5 hp från Engelska för åk 4-6, eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshoppar. Workshoppar och seminarier är obligatoriska.
Del 1 examineras genom
Del 2 examineras genom
Del 3 examineras genom
Del 4 examineras genom
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Skriftliga prov och uppgifter bedöms med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Övriga examinerande uppgifter bedöms med något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). För betyget Väl godkänd på helkurs krävs att den studerande uppnått detta betyg på minst 7 hp.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Tentamensskrivningar i campuskurser görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Till alla salstentamina är anmälan via Studentwebben obligatorisk.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna har meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till utbildningsledaren vid Humanistiska fakulteten.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Lundahl Bo
Texts, topics and tasks : teaching english in years 4-6
2 uppl. : Studentlitteratur AB : 2022 : 401 sidor :
ISBN: 9789144140391
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The day you begin
Woodson Jacqueline, López Rafael
New York, NY : Nancy Paulsen Books : [2018]. : [16] pages :
ISBN: 9780399246531
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Noah Trevor
Born a crime : and other stories / Trevor Noah
London : Hodder & Stoughton : 2017 : 304 sidor :
ISBN: 9781473635302
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Smith Zadie
The Embassy of Cambodia
. : 2013 :
https://www.newyorker.com/magazine/2013/02/11/the-embassy-of-cambodia?currentPage=all
Obligatorisk
Ytterligare litteratur tillkommer, 150-200 sidor. Ytterligare skönlitterära texter, bokkapitel, o dyl tillkommer enligt lärares anvisningar.
Lundahl Bo
Texts, topics and tasks : teaching English in years 4-6
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 268 s. :
ISBN: 9789144080536
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Noah Trevor
Born a crime : and other stories / Trevor Noah
London : Hodder & Stoughton : 2017 : 304 sidor :
ISBN: 9781473635302
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Malarcher Casey
Active reading : A
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur/Adastra läromedel : 2013 : 68 s. :
ISBN: 9789144090245
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ahlquist Sharon
'English is fun!' : challenges and opportunities : English in years 4-6
First edition : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 238 sidor :
ISBN: 9789144121574
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Smith Zadie
The Embassy of Cambodia
. : 2013 :
https://www.newyorker.com/magazine/2013/02/11/the-embassy-of-cambodia?currentPage=all
Obligatorisk
Ytterligare litteratur tillkommer, 150-200 sidor. Ytterligare skönlitterära texter, bokkapitel, o dyl tillkommer enligt lärares anvisningar.
Lundahl Bo
Texts, topics and tasks : teaching English in years 4-6
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 268 s. :
ISBN: 9789144080536
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sendak Maurice
Where the wild things are
Random House Childrens Publish : 2015 : 48 sidor :
ISBN: 9781782955030
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The story of Ferdinand
Leaf Munro, Lawson Robert
Repr. : London : Hamish Hamilton : 1953 : [72] s. :
Obligatorisk
Noah Trevor
Born a crime : and other stories / Trevor Noah
London : Hodder & Stoughton : 2017 : 304 sidor :
ISBN: 9781473635302
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Smith Zadie
The embassy of Cambodia
London : Hamish Hamilton : 2013 : 69 s. :
ISBN: 9780241146521
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare litteratur tillkommer, 150-200 sidor. Ytterligare skönlitterära texter, bokkapitel, o dyl tillkommer enligt lärares anvisningar.
Lundahl Bo
Texts, topics and tasks : teaching English in years 4-6
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 268 s. :
ISBN: 9789144080536
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sendak Maurice
Where the wild things are
Random House Childrens Publish : 2015 : 48 sidor :
ISBN: 9781782955030
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The story of Ferdinand
Leaf Munro, Lawson Robert
Repr. : London : Hamish Hamilton : 1953 : [72] s. :
Obligatorisk
Ytterligare litteratur tillkommer, 150-200 sidor.