"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska för lärare i årskurserna 4-6. Ingår i lärarlyftet, 15 hp

Engelskt namn: English for Teachers in Grades 4-6

Denna kursplan gäller: 2012-08-13 och tillsvidare

Kurskod: 6EN032

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-03-16

Innehåll

Kursen syftar till att vidareutveckla och fördjupa kunskaper i lärande och undervisning i engelska i årskurserna 4-6, med utgångspunkt i den kommunikativa språksyn som är rådande i nationella och europeiska styrdokument för språk. I kursen betonas vikten av en rik variation av arbetssätt, arbetsformer och material i syfte att stärka elevernas intresse för engelska och språk i ett längre perspektiv. Särskild vikt läggs i kursen på analys, dokumentation och bedömning av elevers språkutveckling utifrån nationella kunskapskrav och europeiska språknivåer. Vidare behandlas och bearbetas engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur, facklitteratur samt innehåll och information från olika medier. Kunskaper om sambandet mellan språk och kultur fördjupas och görs till föremål för ämnesintegrering med fokus på lärande om levnadsvillkor och kulturer i de delar av världen där engelska används. Vidare behandlas språkliga strategier som hjälpmedel för lärande samt betydelsen av elevers delaktighet i planering och genomförande av engelskundervisning. I kursen vidareutvecklar och fördjupar de studerande den egna språkliga och kommunikativa kompetensen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • uppvisa kunskap om utvärdering, analys, bedömning och dokumentation av kunskaper i engelska utifrån vetenskaplig grund och aktuella nationella och europeiska styrdokument
  • kunna använda en rik variation av arbetssätt, arbetsformer och strategier i syfte att främja elevernas språkutveckling i riktning mot en allsidig kommunikativ förmåga
  • kunna skapa progression i lärande och undervisning i engelska och ha goda kunskaper om språkdidaktiska verktyg för detta ändamål
  • uppvisa förmåga att skapa intresse och motivation för engelska och i sin undervisning kunna använda olika språkutvecklande strategier
  • uppvisa kunskaper om kulturella företeelser, livsvillkor och samhällsfrågor i engelskspråkiga länder och kunna planera ämnes- och IKT-integrerad språkundervisning
  • uppvisa tillfredsställande förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på ett språkligt säkert sätt

Behörighetskrav

Lärarexamen som ger behörighet för undervisning i åk 4-6 i vilken 15 hp engelska för lägre åldrar ingår.

Undervisningens upplägg

Kursen är en kombinerad distans- och campuskurs med tre sammankomster om vardera två dagar (totalt 6 dagar) på campus.

Undervisningen bedrivs i form av seminarier och gruppövningar vid obligatoriska träffar.

Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Examination

Examinationen sker genom bedömning av inlämningsuppgifter,  ett eget valt utvecklingsarbete samt de studerandes insatser vid seminarier.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Under¬känd.
Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande som en gång har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan vid Umeå universitet. Blankett för tillgodoräknande finns på Umeå universitets hemsida.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Skolverkets satsning Lärarlyftet.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 32

Kurslitteratur

Engelska för yngre åldrar
Estling Vannestål Maria, Lundberg Gun
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 :
ISBN: 978-91-44-05531-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 141 s.

Grammar for young learners
Lewis Gordon, Mol Hans
Oxford : Oxford University Press : 2009 : 154 p. :
ISBN: 978-0-19-442589-6 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Gun
De första årens engelska
Studentlitteratur AB : 2011 : 208 s. :
ISBN: 978-91-44-06649-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Assessing young learners
Ioannou-Georgiou Sophie., Pavlou Pavlos Y.
Oxford : Oxford University Press : 2003. : 183 p. :
ISBN: 0-19-437281-2 (pbk.) : No price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pinter Annamaria
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press : 2006 : 180 s. :
ISBN: 0-19-442207-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ett antal barnböcker på engelska
. :
Obligatorisk

Ett antal skönlitterära böcker på engelska
. :
Obligatorisk

Internetlänkar för språk
. :
Obligatorisk

Kompendier som tillhandahålles av institutionen för språkstudier
. :
Obligatorisk

Styrdokument

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i engelska
Stockholm : Skolverket : 2011 : 24 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32547-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning
Stockholm : Skolverket : 2009 : xvi, 252 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85545-50-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Europeisk språkportfolio 6-16 år
Skolverket : 2005 :
Obligatorisk

Nationellt diagnosmaterial i engelska 1-6
Skolverket : 2011 :
Publiceras som pdf-fil november 2011
Obligatorisk

Ämnesprov i engelska för årskurs 6
Skolverket : 2011 :
Informationsmaterial och material för bedömarträning
Obligatorisk

Referenslitteratur

Enever Janet
ELLiE-Early Language Learning in Europe
London: British Council : 2011 :
http://www.teachingenglish.org.uk/publications/early-language-learning-europe

Sandström Karyn
Kidworthy Works : texts and activities for lower elementary English
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 166 s. :
ISBN: 978-91-44-04845-1
Se Umeå UB:s söktjänst