Följande innehåll behandlas såväl teoretiskt som praktiskt inom kursens ram:
- Nationella och europeiska styrdokument för språk, såsom läroplanen Lgr 11 och Den gemensamma europeiska referensramen för språk, CEFR, samt kommentarmaterial, bedömningsanvisningar och Nationellt diagnostiskt material för engelska 1-6
- Barns språklärande och språkutveckling i ett flerspråkigt perspektiv utifrån aktuell forskning med fokus på den i styrdokumenten rådande kommunikativa och funktionella språksynen
- Kunskaper i språkdidaktik där särskild vikt läggs vid skapandet av en trygg och kommunikativ språkmiljö, där variation i arbetssätt och material möjliggör för alla elever att utveckla ett intresse för fortsatt språklärande i ett längre perspektiv, oavsett elevers olika förutsättningar
- Autentisk barnlitteratur från områden där engelska används, kreativt berättande och dramatisk verksamhet som betydelsefulla verktyg för det tidiga språklärandet och den kulturella förståelsen
- Tematiskt lärande i ämnessamverkan mellan engelska och övriga ämnen i F-3-verksamheten, med stöd i olika former av media och IT-baserade arbetssätt
- Bedömning, reflektion, dokumentation och kommunikation av elevers lärande och progression i språkutvecklingen, utifrån språknivåer i CEFR och med stöd i europeisk språkportfolio, ESP, i nationellt diagnostiskt material i engelska för 1-6 samt på längre sikt i kunskapskraven för åk 6
- Genomförande av ett längre utvecklingsprojekt i den egna verksamheten enligt aktionsforskningens systematik
- Bearbetning av den egna språkfärdigheten såsom uttal, intonation och språkstruktur, i integrering med kursen innehåll och uppgifter samt med hjälp av kontinuerlig självvärdering och språkportfolio
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska deltagarna
- kunna redogöra för det huvudsakliga innehållet i nationella och europeiska styrdokument för språk samt kunna implementera de bärande tankarna i den egna verksamheten i form av planering, genomförande, analys och utvärdering av lärande och undervisning i engelska
- kunna tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt till språklärande och språkutveckling i undervisningen samt ha erfarenhet av ett eget forskningsprojekt i engelska i F-3
- vara förtrogna med en rik variation av arbetssätt, arbetsformer och material samt kunna använda olika former av medier och IT-baserade arbetssätt i den egna språkundervisningen
- ha relevanta kunskaper i bedömning för lärande i engelska och kunna tillämpa portfoliometodik som ett verktyg för reflektion och progression i språkutveckling för såväl elever som för sig själva
- ha förståelse för hur engelskämnet kan samverka med övriga ämnen och därmed kunna utveckla och stärka sambandet mellan språk och kultur
- ha tillägnat sig en ökad språklig säkerhet och känna sig trygga i att undervisa på målspråket
Behörighetskrav
Lärare som är behöriga att undervisa i F-3.
Undervisningens upplägg
Kursen ges på distans men med tre obligatoriska träffar à två dagar på campus.
Examination
Examinationen sker genom kontinuerlig bedömning av individuella inlämningsuppgifter via nätet samt av deltagarnas aktivitet och redovisningar vid kursträffarna.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på den övervägande delen av de utförda uppgifterna.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 13
Kurslitteratur
The primary English teacher's guide Ellis Gail, Brewster Jean, Girard Denis New Edition : London : Penguin English Guides : 2002 : iv, 283 s. : ISBN: 0-582-44776-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
The gruffalo Donaldson Julia, Scheffler Axel London : Macmillan Children's Books : 1999 : [26] s. : ISBN: 0-333-71092-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Gun De första årens engelska Studentlitteratur AB : 2011 : 208 s. : ISBN: 978-91-44-06649-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Pinter Annamaria Teaching young language learners Oxford : Oxford University Press : 2006 : 180 s. : ISBN: 0-19-442207-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ett antal barnböcker på engelska . : Obligatorisk
Ett antal skönlitterära böcker läses på engelska för den egna språkutvecklingens skull . : Obligatorisk
Kompendier som tillhandahålles av institutionen Institutionen för språkstudier : Obligatorisk
Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning Stockholm : Skolverket : 2009 : xvi, 252 s. : Fulltext ISBN: 978-91-85545-50-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Europeisk språkportfolio 6-16 år Skolverket : 2005 : Obligatorisk
Sandström Karyn Kidworthy Works : texts and activities for lower elementary English 1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 166 s. : ISBN: 978-91-44-04845-1 Se Umeå UB:s söktjänst