Engelskt namn: English for the Upper Secondary School Level, Course 2
Denna kursplan gäller: 2015-08-03 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-03
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2015-08-02
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-19 och 2013-08-25
Kurskod: 6EN027
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-04-17
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2014-12-15
Allmän lingvistik med inriktning på engelska, språkhistoria, språksociologi, översättning, kultur- och samhällsstudier, modern engelskspråkig litteratur, språkmetodik/didaktik. Ämnesdidaktiska frågeställningar ingår som ett naturligt inslag i samtliga moment.
För godkänd kurs ska den studerande
• kunna uppvisa grundläggande kunskaper om det traditionella vetenskapliga studiet av språk med fokus på engelska
• behärska central engelsk språkvetenskaplig terminologi och kunna använda denna i enklare språkliga analyser
• kunna uppvisa god kännedom om det engelska språkets historiska utveckling och kunna relatera denna till historiska och sociala skeenden samt hur detta kan stödja undervisningen med avseende på struktur, semantik, ordförråd och stavning
• kunna uppvisa god känndom om det engelska språkets variation med avseende på genus, social tillhörighet, etnicitet, ålder och geografi
• i sin skriftliga produktion visa på fördjupad kunskap om engelsk syntax och morfologi, grundläggande kunskap om engelsk idiomatik samt förmåga att anpassa sitt skriftspråk till den stilnivå som olika situationer kräver
• ha förvärvat grundläggande kunskaper i modern litteratur och kultur från olika delar av den engelskspråkiga världen.
• kunna läsa och analysera texter ur olika litteraturvetenskapliga perspektiv
• uppvisa kunskap om hur man genom texter kan inhämta kunskap om mänskliga relationer, kulturell variation och aktuella samhällsfrågor (t.ex. miljö, maktrelationer och alternativa livsstilar)
• kunna uppvisa fördjupade kunskaper om användning av skönlitteratur i engelskundervisningen i skolan
• kunna uppvisa fördjupad kunskap om andra- och främmande-språksinlärningens teori och praktik genom redovisning av planering, analys och bedömning av elevarbeten
• ha förvärvat kunskaper om de centrala begrepp som kursplaner i språk vilar på (kommunikativ språkfärdighet, interaktion, strategier, interkulturell förståelse, medvetenhet och ansvar) och kunna förklara vad dessa faktorer kan betyda för undervisningspraktiken .
• kunna redogöra för och använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i högre åldrar samt uppvisa förståelse av och kunna förklara hur språk kan integreras med andra ämnen
• utifrån aktuella teorier om bedömning kunna uppvisa förmåga att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier
• kunna uttrycka sig i skrift med god språklig säkerhet och med iakttagande av grundläggande akademiska skrivregler
•visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
Univ: Lägst 15 hp från Engelska I för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet, eller motsvarande.
Undervisningen ges huvudsakligen i form av lektioner, seminarier, workshops, gruppövningar och enskilda övningar samt genom handledning. Till detta kommer icke-lärarledda studier där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Inom samtliga moment kommer ett antal didaktiska uppgifter att ges, vilka läggs till de studerandes individuella e-portfolios
Eftersom den didaktiska kompetensen inom de olika momenten inte enbart kan förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen, är närvaro obligatorisk på samtliga moment av språkfärdighets- eller seminariekaraktär. Termen ’obligatorisk närvaro’ innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.
Kursmoment:
Moment 1 Lingvistik I (Linguistics I) 5 hp
Moment 2 Språkhistoria och språksociologi (History of the Language and Sociolinguistics) 4 hp
Moment 3 Språkstruktur II (Language Structure II) 4 hp
Moment 4 Litteratur II (Literature II) 6 hp
Moment 5 Teaching and Learning of English II 6 hp
Moment 6 Kultur- och samhällsstudier II (Cultural and Social Studies II) 5 hp
Moment 1 Lingvistik
Inriktning
Lingvistikmomentet ska ge en introduktion till olika områden av språkvetenskapen som är av vikt för en blivande engelsklärare t.ex. fonologi och fonetik, syntax och semantik med fokus på det engelska språkområdet. Den skriftliga språkfärdigheten övas genom skrivuppgifter.
Undervisning
Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar.
Examination
Skriftligt prov.
Moment 2 Språkhistoria och språksociologi 4 hp
Inriktning
Momentet ska ge grundläggande kunskaper om det engelska språkets historia som ger en förståelse av hur dagens engelska formats med avseende på struktur, vokabulär och stavning samt om det engelska språkets variation med avseende på genus, social tillhörighet, etnicitet, ålder och geografi. Vidare behandlas hur detta kan stödja undervisningen med avseende på struktur, semantik, ordförråd och stavning.
Undervisning
Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar.
Examination
Skriftliga prov.
Moment 3 Språkstruktur II 4 hp
Inriktning
Detta moment bygger på Språkstruktur I på Engelska I för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet och syftar till att de studerande ska förvärva fördjupade kunskaper om engelsk syntax och morfologi genom lektionsundervisning, gruppövningar, arbete med datoriserade språkkorpora och individuella översättningsövningar.
Undervisning
Lektioner, gruppövningar.
Examination
Skriftligt prov i översättning.
Moment 4 Litteratur II 6 hp
Inriktning
Momentet är inriktat på studier av modern engelskspråkig litteratur. Förutom att de studerande ska förvärva grundläggande färdigheter i litteraturkritisk och stilistisk analys, ska de inhämta kunskap om mänskliga relationer, kulturell variation och en bakgrund till aktuella samhällsfrågor samt om hur färdigheter och kunskaper kan tillämpas i engelskundervisningen i skolan. Den skriftliga språkfärdigheten övas genom skrivuppgifter.
Undervisning
Semminarier och gruppövningar.
Examination
Skriftliga och muntliga redovisningar.
Moment 5 Teaching and Learning of English II 6 hp
Inriktning
Momentet bygger på momentet Teaching and Learning of English I på Engelska I för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet och
syftar till att de studerande ska förvärva en djupare förståelse av andraspråksinlärningens teori och praktik. Momentet omfattar studier av individualiserad undervisning, felanalys, analys av elevers språkutveckling, temaundervisning, undervisning över ämnesgränser, invandrarbarns särskilda behov, prov och bedömning, styrdokumentens konkreta tillämpning i skolpraktiken samt läromedelsanalyser. Den skriftliga språkfärdigheten övas genom skrivuppgifter.
Undervisning
Lektioner, seminarier och workshops.
Examination
Bedömning av skriftliga och muntliga redovisningar.
Moment 6 Kultur- och samhällsstudier II (Cultural and Social Studies II) 5 hp
Inriktning
Momentet bygger på momentet Kultur- och samhällsstudier I på kursen Engelska I för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet och syftar till att de studerande ska förvärva en ännu djupare förståelse av kulturer i engelskspråkiga länder samt interkulturell kompetens som de kan tillämpa i den egna undervisningen. Denna förståelse uppnås genom analys av olika slag av text och redovisas bl.a. i ett projektarbete.
Undervisning
Lektioner, seminarier och workshops.
Examination
Bedömning av skriftliga och muntliga redovisningar.
Examinationsformerna anges ovan under varje moment.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Under¬känd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 21 högskolepoäng.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av studierektor vid Institutionen för språkstudier. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan vid Umeå universitet. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Petti Vincent
Norstedts engelsk-svenska ordbok : [77.000 ord och fraser]
2., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxxi, [1], 957 s. :
ISBN: 91-1-935472-X (inb. (Inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Petti Vincent
Norstedts svensk-engelska ordbok : [75.000 ord och fraser]
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxi, [1], 888 s. :
ISBN: 91-1-935482-7 (inb.) ; 260:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: samt
någon av följande enspråkiga ordböcker:
Collins COBUILD English language dictionary.
London ;a Glasgow : Collins ;a [Stockholm] :b [Prisma] : 1987 : xxiii, [1], 1703 s. :
ISBN: 91-518-2158-3 (Prisma (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste upplagan,
eller
Longman dictionary of contemporary English.
4th ed. : Harlow : Longman : 2003. : 1 v.a xvii, 1918 s. :
ISBN: 0-582-50666-2 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste upplagan,
eller
Oxford advanced learner's dictionary of current English
Hornby Albert Sydney, Turnbull Joanna
8. ed. : Oxford [England] : Oxford University Press : 2010 : xii, 1796, [142] s. :
ISBN: 978-0-19-479900-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste upplagan
Yule George
The study of language
4. [rev.] ed. : Cambridge : Cambridge University Press : 2010 : xvii, 320 p. :
ISBN: 9780521749220 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gramley Stephan E
The History of English. An Introduction
London: Routledge : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISBN: 9780415566407
Kompendium som tillhandahålles av institutionen (90 s)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk
Useful expressions in English : 900 svenska uttryck i engelsk översättning
Hübinette Lars, Odenstedt Bengt
Lund : Studentlitteratur : 1993 : [10], 90 s. :
ISBN: 91-44-39191-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Goto Hiromi
Chorus of mushrooms
Edmonton, Alta. : NeWest Press : c1994. : 222 p. :
ISBN: 0-920897-53-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste oavkortade upplagan
Ishiguro Kazuo
The remains of the day
London : Faber and Faber : 2005 : 258 s. :
ISBN: 978-0-571-22538-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste oavkortade upplagan
Doyle Roddy
The snapper
London : Minerva : 1993 : 216 s. :
ISBN: 0-7493-3614-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senaste oavkortade upplagan
Mason Bobbie Ann
In country : a novel
2. impr. : London : Flamingo : 1990 : 247 s. :
ISBN: 0-00-654176-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: senast oavkortade upplagan
Literary terms and criticism
Peck John, Coyle Martin
2. ed., rev. and expanded : Basingstoke : Macmillan : 1993 : 222 s. :
ISBN: 0-333-58887-8 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Poesi i urval (kompendium som tillhandahålles av institutionen (50 s)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk
Brown H. Douglas
Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy
3. ed. : White Plains, N.Y. : Pearson Education : 2007 : xvii, 569 s. :
ISBN: 0-13-612711-8 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundahl Bo
Engelsk språkdidaktik
3. uppl. : Studentlitteratur AB : 2012 : 448 s. :
ISBN: 978-91-44-07714-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendium för den utlandsförlagda vfu:n. Tillhandahålles av institutionen (50 s)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk
Läroplaner och kursplaner laddas ned på http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/laroplaner-kursplaner-amnesplaner
. :
Material som tillhandahålles av institutionen.
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk