Engelskt namn: English for Early Years Classes and Grades 1-3, Course 2
Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-31
Kurskod: 6EN022
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-03-12
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2015-09-22
I kursen vidareutvecklar de studerande sina kunskaper om barns språklärande och språkutveckling i ett flerspråkigt perspektiv utifrån aktuell forskning och nationella och europeiska styrdokument för språk. Kursen syftar till att vidareutveckla och fördjupa kunskaper om och i lärande och undervisning i engelska från förskoleklass till årskurs 3 med fokus på en kommunikativ språksyn och utvecklandet av det språkliga självförtroendet. Särskild vikt läggs vid analys, bedömning och dokumentation av barns språkutveckling utifrån kursplanens förmågor och kunskapskrav samt språknivåerna i den gemensamma europeiska referensramen för språk. I kursen behandlas engelskspråkig barnlitteratur och engelska i olika medier med fokus på lärande om olika kulturer och livsvillkor i engelskspråkiga delar av världen. Ämnet engelska behandlas i ett ämnesövergripande och tematiskt perspektiv tillsammans med svenska och matematik. De studerande bearbetar och vidareutvecklar den egna språkfärdigheten såsom uttal, intonation och språkstruktur i integrering med kursens innehåll. I kursen ingår utlandsstudier i ett engelskspråkigt land där ett eget valt projektarbete genomförs.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för och kunna använda sig av aktuell språkforskning och den språkpolicy som kommuniceras i europeiska och nationella styrdokument för språk vid planering av undervisning i engelska;
- beskriva kommunikativ undervisning i engelska och redogöra för dess effekter för lärande och utveckling vad gäller allsidig kommunikativ förmåga;
- tillämpa bedömningsgrunder för språkutveckling och progression utifrån kursplanens förmågor och kunskapskrav, de gemensamma europeiska språknivåerna och europeisk språkportfolio för 6-11 år;
- diskutera och reflektera över sambandet mellan språk och kultur i lärande och undervisning i engelska;
Färdighet och förmåga
- planera, genomföra, utvärdera och bedöma kommunikativ undervisning i engelska utifrån forskning om barns språkutveckling och nationella och europeiska styrdokument för språk;
- skapa en trygg och språkutvecklande lärmiljö där elevernas olika förkunskaper och intressen beaktas;
- analysera, bedöma, dokumentera och kommunicera barns språkutveckling utifrån aktuella styrdokument och bedömningskriterier;
- analysera, granska och göra urval av media och material för undervisning i engelska i de tidigare åldrarna, inbegripet den exponering av engelska som eleverna får utanför skolan;
- använda engelska för undervisning med god språklig säkerhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och utvärdera den egna kommunikativa kompetensen, de egna förmågorna som lärare i engelska och kunna identifiera behov av egen vidareutveckling;
- redogöra för och diskutera olika förhållningssätt till engelska i de tidigare åren utifrån elever med annat modersmål än svenska samt elever med särskilda behov;
- värdera och diskutera engelskans ställning som lingua franca och dess inverkan på barns och ungdomars liv utanför skoltid.
Univ: Utbildningsvetenskaplig kärna I samt Engelska för f-3, kurs 1, eller motsvarande.
Huvudämnet för Grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och grundskolans år 1–3 läses över tre terminer där varje termin innehåller kurser i de tre kärnämnena svenska, matematik och engelska, enligt nedan:
Termin 1: Svenska 15 hp, Matematik 7,5 hp, Engelska 7,5 hp
Termin 2: Svenska 7,5 hp, Matematik 15 hp, Engelska 7,5 hp
Termin 3: Svenska 7,5 hp, Matematik 7,5 hp, Specialpedagogik 15 hp
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.
De förväntade studieresultaten examineras genom fortlöpande bedömning av deltagande i seminarier och gruppövningar samt genom bedömning av individuella inlämningsuppgifter och ett eget valt utvecklingsprojekt.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och värdera engelskundervisning och lärande utifrån nationella och internationella styrdokument, teorier om barns språkutveckling samt en kommunikativ språksyn. Dessutom läggs vikt vid den studerandes förmåga att reflektera över den egna språkutvecklingen.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan vid Umeå universitet.. Blankett för tillgodoräknande http://www.student.umu.se/digitalAssets/22/22041_anskan-om-tillgodorknande.pdf
Early language learning and teaching : A1-A2
Keaveney Sharon, Lundberg Gun
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 198 s. :
ISBN: 9789144085234
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sandström Karyn
Kidworthy Works : texts and activities for lower elementary English
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 166 s. :
ISBN: 978-91-44-04845-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendier som tillhandahålls av institutionen. Internetlänkar för språk.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i engelska
Stockholm : Skolverket : 2011 : 24 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32547-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket: Diagnostiskt material i engelska, DM 1-6
www.skolverket.se : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Utdelas!
Skolverket (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Europeisk språkportfolio 6-16 år
Skolverket : 2005 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Lundberg Gun
De första årens engelska
Studentlitteratur AB : 2011 : 208 s. :
ISBN: 978-91-44-06649-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Cunningham Una
Twenty quick steps to better english for teachers and other busy people
Studentlitteratur : 2013 : 123 s. :
ISBN: 9789144079486
Se Umeå UB:s söktjänst
Early language learning and teaching : A1-A2
Keaveney Sharon, Lundberg Gun
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 198 s. :
ISBN: 9789144085234
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sandström Karyn
Kidworthy Works : texts and activities for lower elementary English
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 166 s. :
ISBN: 978-91-44-04845-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendier som tillhandahålls av institutionen. Internetlänkar för språk.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i engelska
Stockholm : Skolverket : 2011 : 24 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32547-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket: Diagnostiskt material i engelska, DM 1-6
www.skolverket.se : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Utdelas!
Skolverket (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Europeisk språkportfolio 6-16 år
Skolverket : 2005 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Enever Janet
ELLiE-Early Language Learning in Europe
London: British Council : 2011 :
http://www.teachingenglish.org.uk/publications/early-language-learning-europe
Lundberg Gun
De första årens engelska
Studentlitteratur AB : 2011 : 208 s. :
ISBN: 978-91-44-06649-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Pinter Annamaria
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press : 2006 : 180 s. :
ISBN: 0-19-442207-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Sylvén Liss Kerstin
The ins and outs of English pronunciation : an introduction to phonetics
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 108 s. :
ISBN: 9789144079554
Se Umeå UB:s söktjänst
Wright Andrew
Storytelling with children
Oxford : Oxford University Press : 1995 : 300 s. :
ISBN: 0-19-437202-2 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Cunningham Una
Twenty quick steps to better english for teachers and other busy people
Studentlitteratur : 2013 : 123 s. :
ISBN: 9789144079486
Se Umeå UB:s söktjänst
Tell it Again! The Storytelling Handbook for Primary English Language Teachers
Ellis Gail, Brewster Jean
British Council : 2014 :
http://www.teachenglish.org.uk/publications