Engelskt namn: English for the Upper Secondary School Level, Course 1
Denna kursplan gäller: 2019-01-14 och tillsvidare
Kurskod: 6EN019
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-08-15
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2018-11-07
Muntlig produktion, kontrastiv grammatik, barn-och ungdomslitteratur, vokabulärstudier, samhälls- och kulturorientering, språkdidaktik. I kursen ingår genomgående ämnesdidaktiska frågeställningar som viktiga inslag. Moment 7, Teaching and Learning of English I, 5 hp, består i sin helhet av ämnesdidaktik. Kursen innehåller sju moment:
Moment 1 Muntlig produktion (Oral Production) 3 hp
Momentet är inriktat på muntlig kommunikation. Studenterna uppövar sin egen språkfärdighet genom kommunikativa övningar som även ger dem kunskap om olika slags metoder för kommunikativ träning i skolan.
Moment 2 Fonetik och fonologi (Phonetics and Phonology) 2 hp
Studium av fonetiska begrepp och terminologi, fonetisk transkription och engelskans ljudsystem med fokus på hur uttalsundervisning kan bedrivas i skolan.
Moment 3 Språkstruktur I (Language Structure I) 7 hp
Detta moment syftar till att de studerande ska förvärva kunskap om engelskans syntax och morfologi, de viktigaste syntaktiska och morfologiska skillnaderna mellan engelskan och svenskan, grammatikens roll och funktion i engelskundervisningen, felananlys, teorier om barns och ungdomars förvärv av språkliga strukturer samt olika modeller för grammatikinlärning. Vidare ska de förvärva grundläggande kunskaper om datoriserade språkkorpora och konkordansprogram och om hur sådana hjälpmedel kan användas i skolan.
Moment 4 Vokabulär (Vocabulary) 3 hp
Momentet syftar till att de studerande ska uppvisa grundläggande kunskaper om ordbildning och betydelseutveckling, inlärningsteorier om vokabulär samt tillämpa dessa kunskaper i språkliga analyser av korpusmaterial.
Moment 5 Kultur- och samhällsstudier I Cultural and Social Studies) 5 hp
Momentet syftar till att de studerande ska förvärva kunskap om olika kulturer och vardagsliv i engelskspråkiga länder. Momentet är huvudsakligen inriktat på interkulturell förståelse som främjar ett kritiskt förhållningssätt, t.ex. när det gäller stereotypa representationer av kulturer i undervisningsmaterial och hur man som lärare bemöter sådana i skolpraktiken. Studierna baseras till stor del på information hämtad från olika slag av media, som TV, tidningar och Internet.
Moment 6 Litteratur I (Literature I) 5 hp
Momentet är inriktat på barn- och ungdomslitteratur från olika delar av den engelskspråkiga världen, främst på hur sådan skönlitteratur kan användas i engelskundervisningen i skolan. Texterna väljs så att de speglar värderingar, genusperspektiv, ungdomars läsvanor samt den globala kulturella variationen inom det engelsktalande språkområdet. Undervisningen syftar till att de studerande ska förvärva ett kritiskt förhållningssätt till genrelitteratur.
Moment 7 Teaching and Learning of English I 5 hp
Detta moment är inriktat på andraspråksinlärningens teori och praktik och omfattar studier av den Gemensamma europeiska referensramen för språk och dess betydelse för nationella styrdokument, aktuell språkdidaktisk forskning om lärande och språkutveckling, betydelsen av språklärares interkulturella kompetens samt olika undervisningsmetoder som använts och används i engelskundervisningen i Sverige. Vidare syftar momentet till att utveckla de
studerandes förmåga till självvärdering av den egna språkfärdigheten.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
• redogöra för de engelska språkljudens artikulation och engelskans prosodi samt redovisa grundläggande kännedom om de största varianterna av talad engelska
• redovisa kunskaper om vardagsliv och kultur i engelskspråkiga länder
• uppvisa kunskaper om digitala verktyg som är relevanta för ämnesområdet och kan stödja den pedagogiska verksamheten
• uppvisa grundläggande kunskaper i hur man använder litteratur i engelskundervisningen
• uppvisa grundläggande kunskaper om andra- och flerspråksinlärningsteorier.
• uppvisa grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om lärande och språkutveckling
• uppvisa kunskap om den Gemensamma europeiska referensramen för språk
• uppvisa kunskap om olika undervisningsmetoder som använts och används i språkundervisningen i engelska i Sverige
Färdighet och förmåga
• uppvisa förmåga att analysera ords och frasers betydelser och betydelseutveckling
• uppvisa förmåga att skapa ett undervisningsmaterial som bygger på kunskap om metaforiska och metonymiska processer
• uppvisa förmåga att på basis av ett korpusmaterial reflektera över språkliga mönster samt hur dessa kan läras in.
• beskriva och förklara grundläggande syntaktiska och morfologiska skillnader mellan svenskan och engelskan samt med en hög grad av korrekthet kunna tillämpa denna kunskap i sin egen muntliga och skriftliga språkanvändning
• uppvisa förmåga att tala engelska med ett tillfredställande talflöde och på ett varierat sätt
• uppvisa förmåga till självvärdering av den egna språkförmågan
• uttrycka sig i skrift på ett språkligt korrekt sätt
• visa en utveckling av sin förmåga att ur ett didaktiskt/metodiskt perspektiv självständigt reflektera kring och analysera de texter som ingår i litteraturkursen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• med utgångspunkt i aktuell språkdidaktisk forskning omsätta sina ämnesdidaktiska kunskaper i skolpraktiken
• utifrån aktuella språkinlärningsteorier och styrdokument, kritiskt granska och analysera undervisningsmaterial som förekommer i språkundervisningen, såväl i tryckt som i elektronisk form, samt kunna motivera dessas användning i engelskundervisningen i skolan
Engelska B; Eller Engelska 6 (Områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undantag).
Undervisningen ges huvudsakligen i form av lektioner, seminarier, workshops, gruppövningar och enskilda övningar samt handledning. Till detta kommer icke-lärarledda studier där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Inom samtliga moment kommer ett antal didaktiska uppgifter att ges.
Eftersom den didaktiska kompetensen inom de olika momenten inte enbart kan förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen, är närvaro obligatorisk på samtliga moment av språkfärdighets- eller ämnesdidaktisk karaktär. Termen ’obligatorisk närvaro’ innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om inte särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.
Undervisning på kursmoment:
Moment 1. Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar.
Moment 2. Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar.
Moment 3. Lektioner, gruppövningar..
Moment 4. Föreläsning, seminarier och laborationer.
Moment 5. Lektioner, seminarier, workshops.
Moment 6. Seminarier och workshops.
Moment 7. Lektionsundervisning, workshops, seminarier.
Moment 1. Kontinuerlig bedömning av muntlig språkfärdighet samt bedömning av två individuella uppgifter.
Moment 2. Skriftligt slutprov.
Moment 3. Skriftligt prov i syntax/morfologi.
Moment 4. Bedömning av muntliga redovisningar samt skriftliga inlämningsuppgifter.
Moment 5. Bedömning av inlämningsuppgifter samt skriftliga och/eller muntliga prov.
Moment 6. Bedömning av muntliga och/eller skriftliga inlämningsuppgifter.
Moment 7. Skriftliga slutprov och bedömning av muntliga redovisningar.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll. För betyget Väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på moment omfattande totalt 20 högskolepoäng.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Petti Vincent
Norstedts engelsk-svenska ordbok : [77.000 ord och fraser]
2., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxxi, [1], 957 s. :
ISBN: 91-1-935472-X (inb. (Inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Petti Vincent
Norstedts svensk-engelska ordbok : [75.000 ord och fraser]
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxi, [1], 888 s. :
ISBN: 91-1-935482-7 (inb.) ; 260:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Collins COBUILD English language dictionary.
London ;a Glasgow : Collins ;a [Stockholm] :b [Prisma] : 1987 : xxiii, [1], 1703 s. :
ISBN: 91-518-2158-3 (Prisma (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.
Longman dictionary of contemporary English.
5. ed. : Harlow : Pearson/Longman : 2009 : xiv, 2081 p. :
ISBN: 1-4082-1533-0 (pbk. w/DVD)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.
Oxford advanced learner's dictionary of current English
Hornby Albert Sydney, Turnbull Joanna
8. ed. : Oxford [England] : Oxford University Press : 2010 : xii, 1796, [142] s. :
ISBN: 978-0-19-479900-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.
Kompendium som tillhandahålles av institutionen
. :
Obligatorisk
Kompendium som tillhandahålles av institutionen
. :
Obligatorisk
Introducing English pronunciation : advice for learners and teachers : British version
Rönnerdal Göran, Johansson Stig, Furugren Bo
3., [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 147 s. :
ISBN: 91-44-03409-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wells John Christopher
Longman pronunciation dictionary
3. ed. : Harlow : Pearson : 2008 : 921 s.e CD-ROM :
ISBN: 1-4058-8118-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.
Knight Rachael-Anne.
Phonetics : a coursebook
Cambridge : Cambridge University Press : 2012. : xviii, 297 p. :
ISBN: 978-0-521-73244-4 (pbk.) : £19.99
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendier och kompletterande material som tillhandahålles av institutionen (200 s.)
. :
Obligatorisk
Gleerups engelska grammatik : [för gymnasienivån]
Ljung Magnus, Ohlander Sölve
2. uppl : Malmö : Gleerup : 1993 : 334 s. :
ISBN: 91-40-61707-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Grammatiskt ABC : grammatiska termer och begrepp för effektiva språkstudier
Florby Gunilla, Fält Erik
4. uppl. : Uppsala : Scripta textproduktion : 2009 : 72 s. :
ISBN: 91-89154-35-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Gleerups engelska grammatik : [för gymnasienivån].p Övningsbok : [svårare version]
Ljung Magnus, Ohlander Sölve
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 91 s. :
ISBN: 91-40-61382-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Estling Vannestål Maria
A university grammar of English : with a Swedish perspective
Second edition : Lund : Studentlitteratur : [2015] : 586 sidor :
ISBN: 9789144104997
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendier som tillhandahålles av institutionen
. :
Obligatorisk
Kompendium som tillhandahålles av institutionen (ca 150 s.)
. :
Obligatorisk
Internetlänkar
. :
Obligatorisk
Läromedel i engelska
. :
Barn- och ungdomslitteratur av författare från engelskspråkiga länder (totalt ca 1500 s.)
. :
Obligatorisk
Engelsk språkdidaktik : texter, kommunikation, språkutveckling
Lundahl Bo, Lundahl Bo
2., [rev.] uppl. : Lund : b Studentlitteratur : 2009 : 439 s. :
ISBN: 978-91-44-02130-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendium som tillhandahålles av institutionen (50 s.)
. :
Obligatorisk
The absolutely true diary of a part-time Indian
Alexie Sherman, Forney Ellen
2007 :
ISBN: 9780316013697
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller senare upplaga.
Horning Kathleen T.
From cover to cover : evaluating and reviewing children's books
1. ed. : New York, N. Y. : HarperCollins : cop. 1997 : x, 230 s. :
ISBN: 0-06-024519-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Chambers Aidan
Tell me : children, reading, and talk
York, Me. : Stenhouse Publishers : cop. 1996 : 120 s. :
ISBN: 1-57110-030-X (Stenhouse Publ.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Theories in second language acquisition : an introduction
VanPatten Bill, Williams Jessica
Second edition : New York, NY : Routledge : 2015 : 293 pages :
ISBN: 9780415824217
Se Umeå UB:s söktjänst
Internetlänkar för språk
. :
Skolverket (2011). Kursplan i engelska för grundskolans årskurser 7-9
www.skolverket.se :
Skolverket (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning
www.skolverket.se :
Skolverket (2005). Europeisk språkportfolio 6-16 år
www.skolverket.se :
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
www.skolverket.se :
Skolverket (2011). Ämnesplaner och kurser för gymnasieskolan
www.skolverket.se :
Obligatorisk