"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska för lärare, 15 hp (1-15hp), åk F-3 - ingår i lärarlyftet, 15 hp

Engelskt namn: English for the Early School Years (0-3), continuing education course for practicing teachers

Denna kursplan gäller: 2011-08-22 och tillsvidare

Kurskod: 6EN017

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-05-02

Innehåll

Det följande behandlas såväl praktiskt som teoretiskt inom kursens ram: • Nationella och internationella styrdokument, såsom Lgr 11 och den gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). • Progression och dokumentation genom Europeisk språkportfolio (ESP) • Skolans internationalisering och ämnesintegrering. • Engelskundervisning i nära samarbete med läs-, skriv-, matematik- och modersmålsutveckling i de tidiga skolåren. • Betydelsen av autentisk barnlitteratur, kreativt berättande och dramatisk verksamhet i det tidiga språklärandet • Språkmetodikens och språkdidaktikens verktyg för skapandet av en språkutvecklande och kommunikativ lärandemiljö. • Forskning i egen praktik – att förändra och utveckla undervisning och lärande i engelska. • Engelskans språkljud och intonationsmönster. • Muntlig kommunikativ kompetens. • Engelska språkets struktur. Kursen är indelad i följande moment: Språkdidaktik/Språkmetodik 6 hp (Language Teaching and Learning) Muntlig och skriftlig språkfärdighet samt fonetik 3 hp (Oral and Written Proficiency incl. Phonetics) Engelskans struktur 3 hp (The Structure of the English Language) Barn- och ungdomslitteratur 3 hp (Children’s and Young People’s Literature)

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • uppvisa grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om barns språkinlärning och språkutveckling i år F-3, samt om åldersanpassad metodik/didaktik. • uppvisa kunskaper om de centrala begrepp som kursplanerna i språk vilar på och kunna förklara vad dessa kan betyda för undervisningspraktiken. • uppvisa förmåga att använda olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier • redogöra för och använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i lägre åldrar samt kunna förklara och förstå hur språk kan integreras med andra ämnen. • planera, genomföra, utvärdera och analysera kommunikativ språkundervisning i de tidiga skolåren i enlighet med nationella och internationella styrdokument. • använda en rik uppsättning av metodiska och didaktiska verktyg för att åstadkomma ett kommunikativt och varierat språkklassrum. • beskriva och reflektera kring lärandet i det egna klassrummet och använda språkportfolio som verktyg för progression och dokumentation av elevers språkutveckling • uppvisa kunskaper om engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur samt hur denna kan användas i undervisningspraktiken • uppvisa kunskaper om det engelska språkets struktur samt hur syntaktiska och morfologiska strukturer kan presenteras för elever som befinner sig i olika stadier av språkutveckling • uppvisa kunskaper om de engelska språkljudens artikulation och engelskans grundläggande intonationsmönster. • uppvisa god språklig säkerhet

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs dels i form av lektioner och seminarier vid obligatoriska träffar på campus, dels via en nätbaserad webbplattform (Cambro), som också används för kontakter mellan studenterna samt mellan studenterna och lärarna på kursen. Därför krävs tillgång till dator för deltagande i kursen. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument.

Examination

Examinationen sker genom kontinuerlig bedömning av individuella inlämningsuppgifter via nätet samt av deltagarnas aktivitet och presentationer vid träffarna. Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Under¬känd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 9 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 35

Asher James. J.
Learning another language through actions
6. ed. : Los Gatos, Calif. : Sky Oaks Productions : 2003 : var. pag. :
ISBN: 1-56018-502-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: www.tpr-world.com

The primary English teacher's guide
Ellis Gail, Brewster Jean, Girard Denis
New Edition : London : Penguin English Guides : 2002 : iv, 283 s. :
ISBN: 0-582-44776-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The Gruffalo
Donaldson Julia, Scheffler Axel
New York : Puffin : 2006 : [28] s. :
ISBN: 0-14-240387-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Engelska för yngre åldrar
Estling Vannestål Maria, Lundberg Gun
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 :
ISBN: 978-91-44-05531-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

McKay Sandra Lee
Teaching English as an international language : rethinking goals and approaches
Oxford : Oxford University Press : 2002 : vi, 150 s. :
ISBN: 0-19-437364-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lewenhaupt Ann
Min första engelska ordbok
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 144 s. :
ISBN: 91-29-65934-5 (inb.) : 164:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pinter Annamaria
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press : 2006 : 180 s. :
ISBN: 0-19-442207-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wright Andrew
Storytelling with children
2nd ed. : Oxford : Oxford University Press : 2008. : 190 p. :
ISBN: 978-0-19-442581-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Engelska : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 68 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85589-65-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Diagnostiskt material för undervisning och lärande i engelska DM 1-6
Skolverket : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: www.skolverket.se

Europeisk språkportfolio 6-16 år
Skolverket : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: www.skolvereket.se

Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning
Stockholm : Skolverket : 2009 : xvi, 252 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85545-50-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kursplan i engelska för grundskolans årskurser 1-3 och 4-6 (Lgr 11)
Skolverket : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: www.skolverket.se

Ämnesprov i engelska för årskurs 6
Skolverket : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: www.skolverket.se

Ett antal barnböcker på engelska

Ett antal skönlitterära böcker på engelska för den egna språkutvecklingens skull

Kompendier som tillhandahålles av Institutionen för språkstudier