"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska för blivande förskole- och tidigarelärare II, 15 hp

Engelskt namn: English for students on the teacher education programme for the pre-school and primarly levels II

Denna kursplan gäller: 2009-09-07 och tillsvidare

Kurskod: 6EN016

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-04-20

Innehåll

Progression och dokumentation genom Europeisk språkportfolio (ELP), skolans internationalisering och ämnesintegrering, barn- och ungdomslitteratur samt andra typer av texter, kreativt berättande och dramatisk verksamhet i det tidiga språklärandet, forskning i egen praktik, användning av datorer och Internet i engelskundervisningen samt verksamhetsförlagd utbildning. Kursen består av följande moment: Moment 1: Teaching and Learning of English II, 10 hp Moment 2: Barn- och ungdomslitteratur, 3 hp (Children’s and Young People’s Literature), Moment 3: Datorstöd i engelskundervisningen, 2 hp (The use of computers in the English classroom)

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • använda olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier • redogöra för och använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i lägre åldrar samt förklara och förstå hur språk kan integreras med andra ämnen • planera, genomföra, utvärdera och analysera kommunikativ språkundervisning i de tidiga skolåren i enlighet med nationella och internationella styrdokument • beskriva och reflektera kring lärandet i det egna klassrummet och använda språkportfolio för att följa och dokumentera elevers språkutveckling • uppvisa kunskaper om engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur samt andra slag av texter och hur dessa kan användas i undervisningspraktiken • söka, kritiskt granska och använda nätbaserade resurser samt olika slag av datorapplikationer vid planering och genomförande av undervisning

Behörighetskrav

Engelska för blivande förskole- och tidigarelärare I, 15 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består huvudsakligen av lektioner, seminarier, gruppövningar samt enskilda övningar. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Eftersom den didaktiska kompetensen inom de olika momenten inte enbart kan förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen, är närvaro obligatorisk på samtliga moment med språkfärdighetsinslag eller språkdidaktiskt innehåll. Termen ’obligatorisk närvaro’ innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning. Moment 1 Teaching and Learning of English II, 10 hp Inriktning Detta moments fokus är tillämpning, analys och värdering av de kunskaper de studerande förvärvat inom momentet Teaching and Learning of English I i kursen Engelska för förskole- och tidigarelärare I. Momentet är delvis verksamhetsförlagt. Under den verksamhetsförlagda delen av momentet utför de studerande ett mindre aktionsforskningsprojekt. Undervisning Lektioner, gruppövningar, individuella övningar samt handledning i samband med verksamhetsförlagd utbildning (VFU). VFU:n är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten skall under vfu-perioden följa läraren in hans/hennes uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal lärarutbildare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen under¬visning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt vfu-uppgifter, sammantaget utgör heltidsstudier. Den skolförlagda del utgör totalt 5 veckor. Examination Bedömning av inlämningsuppgifter, aktionsforskningsrapport från vfu-perioden samt muntliga presentationer. Moment 2 Barn- och ungdomslitteratur 3 hp Inriktning Momentet syftar till att ge de studerande kunskap om genrerna barnlitteratur och ungdomslitteratur och hur man kan använda autentiska texter i engelskundervisningen. Olika slag av litterära och andra texter presenteras och analyseras i syfte att ge studenterna de kunskaper de behöver för att i sin yrkesutövning kunna välja lämpliga texter som speglar värderingar, genusperspektiv och den globala kulturella variationen inom detta språkområde. Undervisning Lektioner, gruppövningar. Examination Bedömning av inlämningsuppgifter samt muntliga presentationer. Moment 3 Datorstöd i engelskundervisningen Inriktning Momentets fokus är användning av olika slag av datorprogram och Internet i engelskundervisningen. De studerande ges träning i att söka, värdera och använda information och resurser på nätet samt att använda olika slag av datorapplikationer i sin undervisning. Undervisning Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar. Examination Bedömning av projektarbete.

Examination

Examinationen sker på det sätt som anges ovan under varje moment. Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Under¬känd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 10 högskolepoäng. Bedömningen av VFU/praktik sker löpande och i de fall där studenten tidigt och uppenbart inte bedöms klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin VFU/praktik. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas mellan examinator och student. Utvecklingsplanen anger vad som behöver förbättras och när VFU/praktik kan återupptas. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.