"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska för blivande förskole- och tidigarelärare I, 15 hp

Engelskt namn: English for students on the teacher education programme for the pre-school and primary levels I

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 6EN015

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-10-19

Innehåll

Muntlig språkfärdighet, uttal, kontrastiv språkstruktur, språkdidaktik/metodik samt ett utlandsförlagt projektarbete. Kursmoment: Moment 1 Muntlig språkfärdighet (Oral Proficiency) 3 hp Moment 2 Uttal (Pronunciation) 2 hp Moment 3 Språkstruktur (Language Structure) 3 hp Moment 4 Projektarbete (Field study) 3 hp Moment 5 Teaching and Learning of English I 4 hp

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande • kunna uppvisa ett tillfredsställande talflöde • kunna uppvisa förtrogenhet med de engelska språkljudens artikulation och engelskans grundläggande prosodiska mönster • kunna beskriva och förklara grundläggande syntaktiska och morfologiska skillnader mellan svenskan och engelskan • ha exemplifierat den interkulturella kunskapen i en skriven rapport och genom en presentation av rapporten ha uppvisat grundläggande färdighet inom området datorstödd presentationsteknik • kunna uppvisa grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om barns lärande och språkutveckling i grundskolans tidigare år • kunna uppvisa grundläggande kunskaper om de centrala begrepp som kursplaner i språk vilar på (kommunikativ språkfärdighet, interaktion, strategier, interkulturell förståelse, medvetenhet och ansvar) och kunna förklara vad dessa faktorer kan betyda för undervisningspraktiken • kunna uppvisa grundläggande kunskaper om interkulturell kommunikation och förståelse, förvärvade under utlandsstudier • kunna uppvisa grundläggande kunskaper om engelskt kultur- och samhällsliv, redovisade i den rapport som förbereds före och efter studieperioden i utlandet.

Behörighetskrav

Eng B (Områdesbehörighet 2 med ett eller flera undantag)

Undervisningens upplägg

Undervisningen består huvudsakligen av lektioner, seminarier, gruppövningar samt enskilda övningar. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Eftersom den didaktiska kompetensen inom de olika momenten inte enbart kan förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen, är närvaro obligatorisk på samtliga moment med språkfärdighetsinslag eller språkdidaktiskt innehåll. Termen ’obligatorisk närvaro’ innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning. Moment 1 Muntlig språkfärdighet 3 hp Inriktning Momentet är inriktat på muntlig kommunikation. Studenterna uppövar sin egen språkfärdighet genom kommunikativa övningar som även ger dem kunskap om olika slags metoder för kommunikativ träning i skolan. Momentet omfattar även övningar i institutionens multimedialabb. Undervisning Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar. Examination Kontinuerlig bedömning av den muntliga språkfärdigheten vid gruppövningar samt bedömning av muntliga presentationer och ett läsprov. Moment 2 Uttal (2 hp) Inriktning Studium av fonetiska begrepp och terminologi, fonetisk transkription och engelskans ljudsystem med fokus på hur uttalsundervisning kan bedrivas i skolan. Momentet omfattar även övningar i institutionens multimedialabb. Undervisning Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar. Examination Skriftligt prov i fonetik. Moment 3 Språkstruktur 3 hp Inriktning Momentet syftar till att de studerande ska förvärva kunskap om de viktigaste syntaktiska och morfologiska skillnaderna mellan engelskan och svenskan och grammatikens roll och funktion i engelskundervisningen. Undervisning Lektioner, gruppövningar. Examination Skriftligt prov i syntax och morfologi. Moment 4 Teaching and Learning of English I 4 hp Inriktning Momentet syftar till att de studerande ska förvärva en teoretisk och praktisk bas inom området engelskans språkdidaktik och är inriktat på första- och andraspråksinlärningens teori, samt på felanalys och kursplaneanalys. Undervisning Lektionsundervisning, seminarier. Examination Bedömning av inlämningsuppgifter. Moment 5 Projektarbete 3 hp Inriktning Detta moment är delvis förlagt till ett värduniversitet i ett engelsktalande land och dess fokus är tillämpning, analys och värdering av de kunskaper som de studerande förvärvat på kursen före avresan. Under de utlandsförlagda studierna arbetar de studerande med det projektarbete de planerat och förberett före avresan. Projektrapporten presenteras muntligt och skriftligt med IKT-stöd. De utlandsförlagda studierna syftar till att bredda de studerandes kulturella referensramar och göra deras egen undervisning mer verklighetsbaserad och trovärdig. Under utlandsstudierna ges de studerande undervisning vid ett engelskt värduniversitet, gör studiebesök i olika skolor och deltar i olika slag av kulturella arrangemang. Närvaro är obligatorisk vid alla aktiviteter som anordnas av värduniversitetet. Undervisning Lektionsundervisning, workshops, seminarier. Examination Kontinuerligt bedömning av de studerandes insatser vid seminarier i utlandet samt bedömning av projektarbetet.

Examination

Examinationen sker på det sätt som beskrivits under 5. Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 9 högskolepoäng. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.