"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska: Teaching English to Young Learners. Lärarfortbildning, 15 hp

Engelskt namn: Teaching English to Young Learners

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 6EN012

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-06-05

Innehåll

Det följande behandlas såväl praktiskt som teoretiskt inom kursens ram: - Nationella och internationella styrdokument, såsom Lpo 94, Kursplaner 2000 och Gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). - Progression och dokumentation genom Europeisk språkportfolio (ELP) - Skolans internationalisering och ämnesintegrering. - Engelskundervisning i nära samarbete med läs-, skriv-, matematik- och modersmålsutveckling i de tidiga skolåren. - Betydelsen av autentisk barnlitteratur, kreativt berättande och dramatisk verksamhet i det tidiga språklärandet - Språkmetodikens och språkdidaktikens verktyg för skapandet av en språkutvecklande och kommunikativ lärandemiljö. - Forskning i egen praktik ? att förändra och utveckla undervisning och lärande i engelska. - Engelskans språkljud och intonationsmönster. - Muntlig kommunikativ kompetens. - Engelska språkets struktur. Kursen är indelad i följande moment: Språkdidaktik/Språkmetodik 6 hp (Language Teaching and Learning) Muntlig och skriftlig språkfärdighet samt fonetik 3 hp (Oral and Written Proficiency incl. Phonetics) Engelskans struktur 3 hp (The Structure of the English Language) Barn- och ungdomslitteratur 3 hp (Children?s and Young People?s Literature)

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna - uppvisa grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om barns språkinlärning och språkutveckling i år f-6, samt om åldersanpassad metodik/didaktik. - uppvisa kunskaper om de centrala begrepp som kursplanerna i språk vilar på och kunna förklara vad dessa kan betyda för undervisningspraktiken. - uppvisa förmåga att använda olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier - redogöra för och använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i lägre åldrar samt kunna förklara och förstå hur språk kan integreras med andra ämnen. - planera, genomföra, utvärdera och analysera kommunikativ språkundervisning i de tidiga skolåren i enlighet med nationella och internationella styrdokument. - använda en rik uppsättning av metodiska och didaktiska verktyg för att åstadkomma ett kommunikativt och varierat språkklassrum. - beskriva och reflektera kring lärandet i det egna klassrummet och använda språkportfolio som verktyg för progression och dokumentation av elevers språkutveckling - uppvisa kunskaper om engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur samt hur denna kan användas i undervisningspraktiken - uppvisa kunskaper om det engelska språkets struktur samt hur syntaktiska och morfologiska strukturer kan presenteras för elever som befinner sig i olika stadier av språkutveckling - uppvisa kunskaper om de engelska språkljudens artikulation och engelskans grundläggande intonationsmönster. - uppvisa tillfredsställande förmåga att uttrycka sig i skrift på ett tydligt och språkligt korrekt sätt.

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs dels i form av lektioner och seminarier vid fyra obligatoriska träffar på campus, dels via en nätbaserad webbplattform.som också används för kontakter mellan studenterna samt mellan studenterna och lärarna på kursen. Detta innebär att de studerande måste ha tillgång till dator och Internet för att kunna fullgöra de i kursen ingående uppgifterna. Datorn måste dessutom vara utrustad med ljudkort, eftersom det ingår i kursen att lyssna på ljudfiler. För att använda webbplattformen behövs: Dator med ljudkort och högtalare eller hörlurar. Vi rekommenderar följande: - PC med Windows 2000/XP (eller Linux) eller Mac med OS X - Internetuppkoppling: 56k modem (minimikrav) eller bredband - Webbläsare: Internet Explorer, Safari eller Firefox , senaste versionen Java och Cookies måste vara aktiverat i webbläsaren.

Examination

Examinationen sker genom kontinuerlig bedömning av individuella inlämningsuppgifter via nätet samt av deltagarnas muntliga presentationer vid träffarna. Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 9 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Fakultetsnämnden för humaniora. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Fakultetsnämnden för humaniora. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Övriga föreskrifter

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildning enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare (se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning). Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 36

6EN012

Brewster, Jean, Ellis, Gail & Girard, Denis (2003). The Primary English Teacher´s Guide. Harlow, Pearson Education Limited Burman, Anders (1997). English in Action. Stockholm: Ekelunds förlag AB. (104 sidor) European Language Portfolio. Principles and guidelines. www.coe.int/portfolio European language Portfolio. Guide for teachers and teacher trainers. www.coe.int/portfolio Myndigheten för Skolutveckling (2005). Språkportfolio för grundskolan. 6-11år samt 12-16 år, samt lärarhandledning. www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/sprak/portfolio.shtml Pinter, Annamaria (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford University Press Skolverket. (2000) Kursplaner för engelska http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0405&infotyp=23&skolform=11&id=3870&extraId=2087 Skolverket (2002). Ämnesprov i engelska för skolår 5. Stockholm: Liber distribution. Referenslitteratur: Georgiou, Sophie & Pavlou, Pavlos (2003). Assessing young learners. Oxford: Oxford university press. Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2002). How languages are learned. Oxford: Oxford University press. Lundberg, Gun (2007). Teachers in Action. Umeå: Umeå universitet, Fakulteten för lärarutbildning.. Phillips, Sarah (1995). Young Learners. Oxford: Oxford University Press. (176 sidor) Risholm, Birgitta och Wessman, Karin (2001). Elevplanerad engelska. Stockholm: Natur och Kultur. (63 sidor) Scott, Wendy och Ytreberg, Lisbeth (år??). Teaching English to Children. Harlow: Longman. (96 sidor) Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik. Gleerups.Malmö, senaste upplagan Muntlig och skriftlig språkfärdighet samt fonetik Thern-Bertéus, Birgit Engelsk ljudlära. Material som tillhandahålls av institutionen (ca 40 s.) Referenslitteratur: Wells, John C. Longman Pronunciation Dictionary. senaste upplagan. Engelskans struktur Material som tillhandahålls av institutionen. Referenslitteratur: Ljung, Magnus Ohlander, Sölve. Gleerups engelska grammatik, Lund: Gleerups, senaste upplagan. Barn- och ungdomslitteratur Ungdoms- och vuxenlitteratur, följande titlar: Sachar, Louis (2000). Holes. Yearling Books Rosoff, Meg (2000). How I live now. Wendy Lamb Books Wilson, Jacqueline (2007). Lola Rose. Random House Children s Books Haddan, Mark (2004). The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Vintage Almond, David (2000). Skellig. Yearling Books Stencilkompendium. Tillhandahålles av inst. 5-10 autentiska barnböcker på engelska (som lämpar sig för år 3-6) Rekommenderad litteratur Chambers,Aidan (1993). Tell me. Children reading and talk. Thimble Press. Lundahl, B. (1998). Läsa på främmande språk. Lund: Studentlitteratur, (234 sidor)

Wright Andrew
Storytelling with children
Oxford : Oxford University Press : 1995 : 300 s. :
ISBN: 0-19-437202-2 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst