"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Teaching and Learning of English II för blivande gymnasielärare, 15 hp

Engelskt namn: Teaching and Learning of English II for Students on the Teacher Education Programme for the Upper Secondary Level

Denna kursplan gäller: 2009-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 6EN010

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-02-20

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-04-20

Innehåll

Verksamhetsförlagd språkmetodik/didaktik.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande • kunna uppvisa fördjupad kunskap om andra- och flerspråksinlärningens teori • ha förvärvat kunskaper om de centrala begrepp som kursplaner i språk vilar på (kommunikativ språkfärdighet, interaktion, strategier, interkulturell förståelse, medvetenhet och ansvar) och kunna förklara vad dessa faktorer kan betyda för undervisningspraktiken • kunna redogöra för och använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i högre åldrar samt förklara och förstå hur språk kan integreras med andra ämnen • kunna uppvisa förmåga att använda olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier • ha exemplifierat tidigare inhämtade kunskaper i en rapport baserad på den skolförlagda delen av kursen där studenten har tillämpat dessa kunskaper • ha genomfört och skriftligt och muntligt redovisat ett mindre aktionsförskningsprojekt som utförts på partnerskolan under den skolförlagda delen av kursen.

Behörighetskrav

Engelska för blivande senarelärare och gymnasielärare, Etapp 1, eller likvärdig kurs

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges huvudsakligen i form av lektioner, seminarier, gruppövningar och enskilda övningar samt genom handledning. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Studenterna kommer också att utföra uppgifter vid partnerskolor. Eftersom den didaktiska kompetensen inte enbart kan förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen, är närvaro obligatorisk på kursen. Termen ’obligatorisk närvaro’ innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning. Inriktning Kursen bygger på momentet Teaching and Learning of English I på Etapp 1 och är verksamhetsförlagt. Momentet syftar till att de studerande ska förvärva en djupare förståelse av andraspråksinlärningens teori och praktik samt ges tillfälle att tillämpa och utvärdera förvärvade kunskaper i sina partnerskolor Bedömning av skriftliga och muntliga redovisningar samt aktionsforskningsrapport.

Examination

Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl Godkänd på lägst 12 högskolepoäng. Studerande som godkänts på prov får ej undergå förnyat prov för erhållande av högre betyg. Studerande som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov efter någon tid. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande ställs till Humanistiska fakultetsnämnden och prövas individuellt. Studiekurs som är äldre än 10 år får ej tillgodoräknas inom annan studiekurs. Gränsen för tillgodoräknandet räknas från tentamensdatum. Blankett för tillgodoräknande: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 3

    Kurslitteratur

    Brown, Douglas H, Teaching by Principles, Prentice-Hall, 1994 (460 s) Lundahl, Bo, Engelsk språkdidaktik, Studentlitteratur, 2009 (440 s) Kompendium för den utlandsförlagda vfu:n. Säljes av institutionen (50 s) Referenslitteratur: Eriksson, Rigmor/ Jakobsson, Annsofi, Språk för livet, Liber, 2001 (144 s) Utbildningsdepartementet, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet (Lpo 94) Utbildningsdepartementet, Läroplan för det frivilliga skolväsendet (Lpf 92) Utbildningsdepartementet, Kursplaner för grundskolan Utbildningsdepartementet, Kursplaner för gymnasieskolan Rekommenderade lexika: Norstedts engelsk-svenska ordbok. Stockholm, Norstedts Norstedts svensk-engelska ordbok. Stockholm, Norstedts samt någon av följande enspråkiga ordböcker: Collins-Cobuild English Language Dictionary. London, Collins, senaste upplagan, eller Longman Dictionary of Contemporary English. New Edition, London, Longman senaste upplagan eller

    Hornby Albert Sydney
    Oxford advanced learner's dictionary of current English
    7. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2005 : xii, 1780, 119 s., 5 kartbl. :
    ISBN: 0-19-431650-5 (hbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2009 vecka 35

    Kurslitteratur

    Brown, Douglas H, Teaching by Principles, Prentice-Hall, 1994 (460 s) Kompendium för den utlandsförlagda vfu:n. Säles av institutionen (50 s) Referenslitteratur: Ferm, Rolf/Malmberg, Per, Språkboken, Skolverket, 2001 (272 s) Eriksson, Rigmor/ Jakobsson, Annsofi, Språk för livet, Liber, 2001 (144 s) Utbildningsdepartementet, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet (Lpo 94) Utbildningsdepartementet, Läroplan för det frivilliga skolväsendet (Lpf 92) Utbildningsdepartementet, Kursplaner för grundskolan Utbildningsdepartementet, Kursplaner för gymnasieskolan Rekommenderade lexika: Norstedts engelsk-svenska ordbok. Stockholm, Norstedts Norstedts svensk-engelska ordbok. Stockholm, Norstedts samt någon av följande enspråkiga ordböcker: Collins-Cobuild English Language Dictionary. London, Collins, senaste upplagan, eller Longman Dictionary of Contemporary English. New Edition, London, Longman senaste upplagan eller

    Hornby Albert Sydney
    Oxford advanced learner's dictionary of current English
    7. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2005 : xii, 1780, 119 s., 5 kartbl. :
    ISBN: 0-19-431650-5 (hbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst