Aktuell språkdidaktisk forskning om barns lärande och språkutveckling i grundskolans år 3-6, individuella utvecklingsplaner och pedagogisk dokumentation, utvecklingslinjer i styrdokumenten för engelska, nationellt och internationellt, ett globalt perspektiv på engelskan, dess användning och utbredning, tematiskt klassrumsarbete med engelskan i centrum, språkutvecklande arbetssätt med utgångspunkt från autentisk barn- och ungdomslitteratur, självvärdering - individuell och professionell, variation av arbetssätt i språkklassrummet, klassrumsforskning som förändringsstrategi samt språk och interkulturell kompetens.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande
kunna uppvisa grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om barns lärande och språkutveckling i grundskolans år 3-6
kunna uppvisa utvecklad förmåga att skapa individuella utvecklingsplaner och använda pedagogisk dokumentation i sin engelskundervisning
kunna uppvisa grundläggande kunskaper om utvecklingslinjer i styrdokumenten för engelska; såväl nationellt och internationellt
kunna anlägga ett globalt perspektiv på engelskan, dess användning och utbredning
kunna uppvisa förståelse av sambandet mellan språk och interkulturell kompetens
ha genomfört ett tematiskt klassrumsarbete med engelskan i centrum
kunna tillämpa ett språkutvecklande arbetssätt med utgångspunkt från autentisk barn- och ungdomslitteratur
kunna uppvisa kunskaper om självvärdering; individuell och professionell
kunna tillämpa variation av arbetssätt i språkklassrummet
kunna uppvisa utvecklad förmåga att använda klassrumsforskning som förändringsstrategi samt ha genomfört ett eget aktionsforskningsarbete
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och lägst betyget ´Godkänd´ i SvB/Sv2B och Eng B eller motsvarande, samt lärarutbildning eller lägst 60hp kurser på ett lärarutbildningsprogram.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen dokumenterar varje deltagare fortlöpande sitt lärande i konferenssystemet FirstClass. Dessutom genomför varje deltagare på sina respektive skolor ett projektarbete med inriktning på klassrumsforskning.
Examination
Examination
Fortlöpande bedömning av deltagande i seminarier, digital portfolio samt rapport från klassrumsforskning.
Obligatoriska delar förekommer i enlighet med lärares anvisningar.
Kursen bedöms med någon av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid.
Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
Studerande som antagits till en kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter det att kursplan för aktuell kurs ersatts med ny kursplan eller kursen lagts ner.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande ställs till Humanistiska fakultetsnämnden och prövas individuellt. Moment inom studiekurs som är äldre än 10 år får ej tillgodoräknas inom annan studiekurs Efter fem år kan den studerande anmodas genomgå ett skriftligt och muntligt diagnostiskt test, för att få tillgodoräkna sig språkfärdighetsmoment. Gränsen för tillgodoräknandet räknas från tentamensdatum. Blankett för tillgodoräknande: www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.