"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska för blivande lärare i förskolan och grundskolans tidigare år, 22,5 hp

Engelskt namn: English for Students on the Pre-School and Primary School Teacher Programme

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6EN007

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13

Innehåll

Moment 1 Muntlig språkfärdighet (Oral Proficiency) 4,5 hp Moment 2 Språkstruktur (Language Structure) 3,0 hp Moment 3 Text (Text) 4,5 hp Moment 4 Samhälls- och kulturorientering (Social and Cultural Studies) 1,5 hp Moment 5 Teaching and Learning of English I 1,5 hp Moment 6 Teaching and Learning of English II 7,5 hp Moment 1 Muntlig språkfärdighet 4,5 hp Inriktning Momentet är inriktat på muntlig kommunikation. Studenterna uppövar sin egen språkfärdighet genom kommunikativa övningar som även ger dem kunskap om olika slags metoder för kommunikativ träning i skolan. Vidare studeras fonetiska begrepp och terminologi, fonetisk transkription och engelskans ljudsystem med fokus på hur uttalsundervisning kan bedrivas i skolan. Momentet omfattar även övningar i institutionens multimedialabb. Undervisning Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar. Examination Skriftligt prov i fonetik. Kontinuerlig bedömning av den muntliga språkfärdigheten under studieperioden. Moment 2 Språkstruktur 3 hp Inriktning Detta moment syftar till att de studerande ska förvärva kunskap om de viktigaste syntaktiska och morfologiska skillnaderna mellan engelskan och svenskan och grammatikens roll och funktion i engelskundervisningen. Undervisning Lektioner, gruppövningar. Examination Skriftligt prov i syntax och morfologi. Moment 3 Text 4,5 hp Inriktning Momentet syftar till att ge de studerande kunskap om hur man kan använda autentiska texter i engelskundervisningen. Olika slag av engelsk barn- och ungdomslitteratur presenteras och analyseras i syfte att ge studenterna de kunskaper de behöver för att i sin yrkesutövning kunna välja lämpliga texter som speglar värderingar, genusperspektiv och den globala kulturella variationen inom detta språkområde. De studerandes inlämningsuppgifter samlas i en av institutionen upprättad Internetdatabas för barn- och ungdomslitteratur. Undervisning Lektioner, workshops. Examination Bedömning av inlämningsuppgifter. Moment 4 Samhälls- och kulturorientering 1,5 hp Inriktning Momentet syftar till att de studerande ska förvärva kunskaper om vardagsliv och kultur i engelskspråkiga länder med tonvikt på Storbritannien och USA, som de sedan ska använda vid projektarbetet på momentet TLOE II under den andra studieperioden. Undervisning Lektioner och seminarier. Examination Databaserade prov på kurslitteraturen samt bedömning av skriftlig projektplan. Moment 5 Teaching and Learning of English I 1,5 hp Inriktning Momentet syftar till att de studerande ska förvärva den teoretiska bas de behöver för det verksamhetsförlagda momentet TLOE II och är inriktat på första- och andraspråksinlärningens teori samt på felanalys och kursplaneanalys. Undervisning Lektionsundervisning, workshops, seminarier. Examination Bedömning av inlämningsuppgifter. Moment 6 Teaching and Learning of English II 7,5 hp Inriktning Detta moments fokus är tillämpning, analys och värdering av de kunskaper de studerande förvärvat inom momenten Teaching and Learning of English I och Samhälls- och kulturorientering under den första studieperioden. Momentet är verksamhetsförlagt till ett engelsktalande land. De utlandsförlagda studierna syftar till att bredda de studerandes kulturella referensramar och att göra deras egen undervisning mer verklighetsbaserad och trovärdig. Under utlandsstudierna ska de göra studiebesök i olika skolor och slutföra det projektarbete som de planerat och förberett under Studieperiod 1. Projektet presenteras på den den egna webbsida som de studerande skapat under den första studieperioden. De studerande ska även göra en muntlig redovisning av sitt projekt med stöd av AV/IT -hjälpmedel. Undervisning Lektionsundervisning, workshops, seminarier. Examination Bedömning av inlämningsuppgifter samt av projektarbetet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande • kunna uppvisa ett tillfredsställande talflöde • kunna redogöra för de engelska språkljudens artikulation och engelskans grundläggande prosodiska mönster • kunna beskriva och förklara grundläggande syntaktiska och morfologiska skillnader mellan svenskan och engelskan • kunna uppvisa utveckling i sin förmåga att självständigt och från ett didaktiskt/metodiskt perspektiv reflektera kring och analysera de texter som ingår i kursen • kunna beskriva och förklara grundläggande termer och begrep i olika läsningsteorier • kunna beskriva och förklara hur man kan använda barn- och ungdomslitteratur som en del av engelskundervisning i skolan • kunna redogöra för hur man använder litteratur i engelskundervisningen som ett verktyg för internationalisering och ökad tolerans gentemot, och förståelse av, andra kulturer och förhållanden • kunna redogöra för samhällsskick, vardagsliv och kultur i engelskspråkiga länder med tonvikt på USA och Storbritannien, vilka används vid senare projektarbeten • kunna uppvisa förvärvade grundläggande kunskaper om interkulturell kommunikation och förståelse, förvärvade under utlandsstudier • exemplifierat den interkulturella kunskapen i en skriven rapport och genom att publicera rapporten i hypertextformat utvecklat kunskap om teknologi och lärande • ha förvärvat grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om barns lärande och språkutveckling i grundskolans tidigare år • ha förvärvat kunskaper i de centrala begrepp som kursplaner i språk vilar på (kommunikativ språkfärdighet, interaktion, strategier, interkulturell förståelse, medvetenhet och ansvar) och kunna förklara vad dessa faktorer kan betyda för undervisningspraktiken • kunna tillämpa, analysera och värdera de kunskaper som förvärvats inom momenten Teaching and Learning of English I och Samhälls- och kulturorientering under den första studieperioden • ha aktivt deltagit i studiebesök i olika skolor i ett engelsktalande land och slutfört det projektarbete som de planerat och förberett under Studieperiod 1, Samhälls-och kulturorientering • ha visat sig kunna tillämpa förvärvade kunskaper i IKT genom presentation av utlandsprojektarbetet på den webbsida som skapats under första studieperioden och muntligt ha redovisat sitt projekt med stöd av AV/IT-hjälpmedel

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt SvB/Sv2B + Eng B från gymnasiet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består huvudsakligen av lektioner, seminarier, gruppövningar samt enskilda övningar. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Eftersom den didaktiska kompetensen inom de olika momenten inte enbart kan förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen, är närvaro obligatorisk på samtliga moment av språkfärdighets- eller seminariekaraktär. Termen ’obligatorisk närvaro’ innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.

Examination

Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl Godkänd på lägst 15 högskolepoäng. Studerande som godkänts på prov får ej undergå förnyat prov för erhållande av högre betyg. Studerande som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov efter någon tid. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses till betygssättande lärare. Studerande som antagits till en kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter det att kursplan för aktuell kurs ersatts med ny kursplan eller kursen lagts ner. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande ställs till Fakultetsnämnden för lärarutbildning och prövas individuellt. Moment inom studiekurs som är äldre än 10 år får ej tillgodoräknas inom annan studiekurs Efter fem år kan den studerande anmodas genomgå ett skriftligt och muntligt diagnostiskt test, för att få tillgodoräkna sig språkfärdighetsmoment. Gränsen för tillgodoräknandet räknas från tentamensdatum. Blankett för tillgodoräknande: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 46

Kurslitteratur

Refererenslitteratur Norstedts engelsk-svenska ordbok. Stockholm, Norstedts Norstedts svensk-engelska ordbok. Stockholm, Norstedts eller annan svensk/engelsk-engelsk/svensk ordbok, samt någon av följande enspråkiga ordböcker: Collins-Cobuild English Language Dictionary. London, Collins, senaste upplagan, eller Longman Dictionary of Contemporary English. New Edition, London, Longman senaste upplagan, eller Oxford Advanced Learners Dictionary of Current English, London, Oxford, University Press, senaste upplagan. Moment 1 Muntlig språkfärdighet Thern-Bertéus, Birgit, Engelsk ljudlära, Högskolan i Kristianstad, 1993 Kompendium som säljes av institutionen (40 s.) Referenslitteratur: Wells, John C, Longman Pronunciation Dictionary, Longman, senaste upplagan. Moment 2 Språkstruktur Kompendium som säljes av institutionen. (100 s.) Referenslitteratur: Ljung, Magnus-Ohlander, Sölve, Gleerups engelska grammatik, Gleerups, senaste upplagan. (373 s.) Florby, Gunilla, Grammatiskt ABC, Uppsala, Scripta textproduktion, 1994. (73s.) Ljung, Magnus-Ohlander, Sölve, Övningsbok till Gleerups engelska grammatik , svårare versionen, senaste upplagan Moment 3 Text Barn- och ungdomslitteratur av författare från engelskspråkiga länder (totalt ca. 1000 s.) som väljes i samråd med undervisande lärare. Lundahl, Bo, Läsa på främmande språk, Studentlitteratur, 1998. (234 s.) Kompendium som säljes av institutionen. (50 s) Referenslitteratur: Horning, Kathleen T., Evaluating and Reviewing Children s Books, Harper Trophy, 1997 (160 s) Chambers, Aidan, Tell Me: Children, Reading and Talk, Stroud:Thimble, 1993 (270 s) Peck, John and Coyle, Martina, Literary Terms and Criticism, andra upplagan, London, Macmillan 1993 Moment 4 Samhälls- och kulturorientering MacQueen, Donald, American Social Studies. A University Primer. Lund, Studentlitteratur, senaste upplagan. (249 s.) Oakland, John, British Civilization, London&New York, Routledge, senaste upplagan (160 s.) Kompendium som säljes av institutionen (ca. 100 s.) Referenslitteratur: Room, Adrian, Dictionary of Britain. Oxford University Press, senaste upplagan Moment 5 Teaching and Learning of English I Moment 6 Teaching and Learning of English II Burman, Anders, English in Action, Ekelunds förlag AB, 1996 (104 s.) Eriksson, Rigmor-Tholin, Jörgen, Engelska för livet, Almqvist & Wiksell, 1997 (138 s.) Kompendium som säljes av institutionen (ca. 150 s.) Referenslitteratur: Utbildningsdepartementet, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet (Lpo 94). Utbildningsdepartementet, Kursplaner för grundskolan.

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
3., [rev. och uppdaterad] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-40-64439-1
Se Umeå UB:s söktjänst