Engelskt namn: English for Students on the Teacher Education Programme for the Upper Secondary Level, Course 3
Denna kursplan gäller: 2013-01-07 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-01-07
Kursplan för kurser med start mellan 2009-09-14 och 2013-01-06
Kursplan för kurser med start mellan 2009-09-07 och 2009-09-13
Kurskod: 6EN006
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
Reviderad av: st, 2013-01-09
Moment I Lingvistik II (Linguistics II) 7,5 hp
Moment 2 Språkstruktur III (Language Structure III) 3 hp
Moment 3 Litteratur III (Literature III) 7,5 hp
Moment 4 Projektarbete (Project Work) 9 hp
Moment 5 Teaching and Learning of English III 3 hp
Moment 1 Lingvistik II 7,5 hp
Inriktning
Lingvistikmomentet ska ge en introduktion till olika områden av språkvetenskapen som är av vikt för en blivande engelsklärare t.ex. engelsk fonologi och fonetik, engelsk syntax och semantik samt sociolingvistik med fokus på det engelska språkområdet och genusrelaterade frågeställningar.
Undervisning
Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar.
Examination
Momentet examineras genom skriftligt prov.
Moment 2 Språkstruktur III 3 hp
Inriktning
Detta moment bygger på momenten Språkstruktur I och II på Etapp 1 och 2 och syftar till att de studerande ska förvärva fördjupad medvetenhet om texters funktion i olika kontexter samt genom processkrivande utveckla god färdighet i olika slag av skriftlig produktion.
Undervisning
Lektioner, gruppövningar.
Examination
Bedömning av skriftliga inlämningsuppgifter.
Moment 3 Litteratur III 7,5 hp
Inriktning
Momentet är inriktat på studier av engelskspråkiga verk av särskild litteraturhistorisk betydelse från olika tidsperioder. Förutom att de studerande ska förvärva fördjupade kunskaper i litteraturhistoria och utveckla sina färdigheter i litteraturkritisk och stilistisk analys, ska de även inhämta kunskap om hur mänskliga relationer, kulturella ideal, ideologier och samhällsförändringar kommer till uttryck i de studerade verken.
Undervisning
Lektioner, gruppövningar.
Examination
Skriftliga och muntliga redovisningar.
Moment 4 Projektarbete 9 hp
Inriktning
Arbetet på detta moment utförs till största delen under en obligatorisk sex veckors studieperiod vid ett brittiskt universitet. Momentet syftar till att de studerande ska förvärva en djupare förståelse av brittiska sociala och kulturella fenomen genom studier inom ett område som de väljer i samråd med handledare vid Institutionen för språkstudier samt handledare i England.
I projektarbetet ingår studiebesök vid skolor och myndigheter, föreningar, kulturella evenemang etc. Närvaro vid sådana arrangemang samt vid lektioner och föreläsningar vid värduniversitetet är obligatorisk. Projektarbetet presenteras i skriftlig och muntlig form vid ett seminarium efter hemkomsten. Den muntliga presentationen ska utföras med IKT-stöd.
Undervisning
Lektioner och seminarier.
Examination
Bedömning av skriftlig och muntlig projektrapport 6 hp
Aktivt deltagande i seminarier, program etc vid värduniversitetet 3 hp
Moment 5 Teaching and Learning of English III 3 hp
Inriktning
Detta moment bygger på momenten Teaching and Learning of English I och II och är verksamhetsförlagt (2 v.). Det syftar i första hand till att gymnasielärarna ska förvärva kunskaper om de särskilda behov som studerande på gymnasiets yrkesförberedande program har när det gäller engelska.
Undervisning
Lektionsundervisning, workshops och seminarier.
Examination
Bedömning av lektionsplaneringar och andra inlämningsuppgifter.
För godkänd kurs ska den studerande
• kunna uppvisa fördjupade kunskaper om sociolingvistikens teorier med utgångspunkt i det engelska språkområdet samt med visst fokus på genusrelaterade frågeställningar
• kunna uppvisa fördjupade kunskaper om främmandespråksinlärning med fokus på svenska elevers inlärning av engelska
• ha förvärvat kunskaper i engelskspråkiga verk av särskild litteraturhistorisk betydelse från olika tidsperioder
• kunna visa en fördjupad kunskap om litteraturhistoria
• kunna visa en utveckling i sina kunskaper om hur mänskliga relationer, kulturella ideal, ideologier och samhällsförändringar kommer till uttryck i de studerade verken.
• kunna uppvisa utvecklade färdigheter i litteraturkritisk och stilistisk analys
• kunna demonstrera fördjupad förståelse av sociala och kulturella fenomen i engelsktalande länder
• kunna uppvisa fördjupade kunskaper om interkulturell kommunikation och förståelse, förvärvade under utlandsstudier
• ha exemplifierat den interkulturella kunskapen i en skriven rapport och genom att publicera rapporten i hypertextformat utvecklat kunskap om teknologi och lärande.
• ha förvärvat kunskaper om de särskilda behov som studerande på gymnasiets yrkesförberedande program har när det gäller engelska
• ha visat sig kunna tillämpa dessa kunskaper i sin planering, genomförande och reflektion av undervisning under den skolförlagda delen av kursen
• kunna uppvisa förmåga att uttrycka sig i skrift med god språklig säkerhet, med iakttagande av akademiska skrivregler samt med god känsla för aktuell stilnivå
Univ: Engelska för blivande senarelärare och gymnasielärare, Etapp 1, samt Engelska för blivande gymnasielärare, Etapp 2 eller motsvarande kurser.
Undervisningen ges huvudsakligen i form av lektioner, seminarier, workshops, gruppövningar och enskilda övningar samt genom handledning. Till detta kommer icke-lärarledda studier där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Studenterna kommer också att utföra uppgifter vid partnerskolor.
Den ämnesdidaktiska kompetensen inom de olika områden som ingår i utbildningen
kan inte enbart förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen. Därför är närvaro obligatorisk på samtliga moment med ämnesdidaktiska inslag. Eftersom en språklärare även måste ha en mycket god språkfärdighet, och eftersom det huvudsakligen är vid undervisningstillfällena som denna tränas, är närvaro obligatorisk också på moment med språkfärdighetsinslag. Termen ’obligatorisk närvaro’ innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.
Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl Godkänd på lägst 18 högskolepoäng.
Studerande som godkänts på prov får ej undergå förnyat prov för erhållande av högre betyg. Studerande som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov efter någon tid.
Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses.
Studerande som antagits till en kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter det att kursplan för aktuell kurs ersatts med ny kursplan eller kursen lagts ner.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande ställs till Humanistiska fakultetsnämnden och prövas individuellt. Moment inom studiekurs som är äldre än 10 år får ej tillgodoräknas inom annan studiekurs Efter fem år kan den studerande anmodas genomgå ett skriftligt och muntligt diagnostiskt test, för att få tillgodoräkna sig språkfärdighetsmoment. Gränsen för tillgodoräknandet räknas från tentamensdatum.
Tillgodoräknande av annan utlandsvistelse mot den utlandsförlagda delen av momentet Samhälls- och kulturorientering medges ej.
Blankett för tillgodoräknande: www.umu.se/blankett/SA
Petti Vincent
Norstedts engelsk-svenska ordbok : [77.000 ord och fraser]
2., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxxi, [1], 957 s. :
ISBN: 91-1-935472-X (inb. (Inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Petti Vincent
Norstedts svensk-engelska ordbok : [75.000 ord och fraser]
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxi, [1], 888 s. :
ISBN: 91-1-935482-7 (inb.) ; 260:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Samt någon av följande enspråkiga ordböcker: Collins-Cobuild English Language Dictionary. London, Collins, senaste upplagan, eller Longman Dictionary of Contemporary English. New Edition, London, Longman senaste upplagan eller Oxford Advanced Learner's Dictionary of Current English. London, Oxford, University Press. Senaste upplagan
Coates Jennifer
Women, men and language : a sociolinguistic account of gender differences in language
3. ed. : Harlow : Longman : 2004 : 245 p. :
ISBN: 0-582-77186-2 (pbk.) : £16.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fem vetenskapliga artiklar som väljs i samråd med undervisande lärare och som tillhandahålles av institutionen (ca. 80 s).
Material som tillhandahålles av institutionen. (ca. 50 sid)
Wuthering heights
Brontë Emily, Daiches David
Harmondsworth : Penguin Books : 1985 : 373 s. :
ISBN: 0-14-043001-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dickens Charles
Oliver Twist
Harmondsworth, Middlesex : Penguin : 1966, pr. 1970 : 489 s. :
Obligatorisk
Shakespeare William
Macbeth
3. ed., new impr. : Harlow, Essex : Longman : 1965, pr. 1981 : xxx, 253 s. :
ISBN: 0-582-52711-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Twain Mark
The adventures of Huckleberry Finn.
Penguin Books : 1953 : 281p.,18cm :
Obligatorisk
Hammett Dashiell
The Maltese falcon
London : Orion : 2005 : 213 s. :
ISBN: 0-7528-6533-1 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Texts and events : cultural narratives of Britain and the United States
Henry Alastair, Bergström Catharine Walker
2., [rev. and updated] ed. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 474 s. :
ISBN: 978-91-44-07064-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett urval noveller och dikter (tillhandahålles av institutionen).
Kompendium som tillhandahålles av institutionen (ca. 50 s).
Kompendium som tillhandahålles av institutionen (ca. 100 s.). Vetenskapliga artiklar som väljs i samråd med undervisande lärare (ca. 100 s.)
Skolverket, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet (Lgr 11) Skolverket, Läroplan för det frivilliga skolväsendet (SKOLFS 2011) Skolverket, Kursplaner för grundskolan Skolverket, Kursplaner för gymnasieskolan
Finns att beställa hem eller att ladda hem på www.skolverket.se