Engelskt namn: English for Students on the Teacher Education Programme for the Secondary Level, Course 2
Denna kursplan gäller: 2013-08-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2008-09-08 och 2013-08-18
Kurskod: 6EN003
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2013-04-29
Allmän lingvistik, översättning, modern engelskspråkig litteratur samt verksamhetsförlagd språkmetodik/didaktik.
Kursmoment:
Moment 1 Lingvistik I (Linguistics I) 4,5 hp
Moment 2 Språkstruktur II (Language Structure II) 4,5 hp
Moment 3 Litteratur II (Literature II) 6,0 hp
Moment 4 Teaching and Learning of English II 15 hp
Moment 1 Lingvistik I 4,5 hp
Inriktning
Lingvistikmomentet ska ge en introduktion till olika områden av språkvetenskapen
som är av vikt för en blivande engelsklärare t.ex. engelsk fonologi och fonetik, engelsk syntax och semantik samt sociolingvistik med fokus på det engelska språkområdet. Momentet innehåller även en orientering om huvuddragen i det engelska språkets historia.
Undervisning
Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar.
Examination
Skriftligt prov.
Moment 2 Språkstruktur II 4,5 hp
Inriktning
Detta moment bygger på Språkstruktur I på Etapp 1 och syftar till att de studerande ska förvärva fördjupade kunskaper om engelsk syntax och morfologi genom lektionsundervisning, gruppövningar, arbete med datoriserade språkkorpora och individuella översättningsövningar.
Undervisning
Lektioner, gruppövningar.
Examination
Skriftligt prov i översättning.
Moment 3 Litteratur II 6 hp
Inriktning
Momentet är inriktat på studier av modern engelskspråkig litteratur, huvudsakligen från 1930-talet och framåt. Förutom att de studerande ska förvärva grundläggande färdigheter i litteraturkritisk och stilistisk analys, ska de inhämta kunskap om mänskliga relationer, kulturell variation och en bakgrund till aktuella samhällsfrågor, som t.ex. miljö, maktrelationer och alternativa livsstilar, samt om hur sådana teman kan användas i engelskundervisningen i skolan.
Undervisning
Lektioner, gruppövningar.
Examination
Skriftliga och muntliga redovisningar.
Moment 4 Teaching and Learning of English II 15 hp
TLOE (Vfu Sve) 12 hp
TLOE (Vfu Eng) 3 hp
Inriktning
Momentet bygger på momentet Teaching and Learning of English I på Etapp 1 och är verksamhetsförlagt. Studierna bedrivs delvis i engelskspråkigt land. Deltagande i de utlandsförlagda studierna är obligatoriskt. Momentet syftar till att de studerande ska förvärva en djupare förståelse av andraspråksinlärningens teori och praktik samt ges tillfälle att tillämpa och utvärdera förvärvade kunskaper i sina partnerskolor samt i utländska skolor.
Undervisning
Lektioner, workshops och seminarier.
Examination
Bedömning av portfoliouppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar.
För godkänd kurs ska den studerande
• kunna uppvisa grundläggande kunskaper om det traditionella vetenskapliga studiet av språk, med fokus på engelska.
• behärska central engelsk språkvetenskaplig terminologi och kunna använda denna i enkla språkliga analyser;
• kunna uppvisa grundläggande kunskaper om främmandespråksinlärning
• i sin skriftliga produktion visa på fördjupad kunskap om engelsk syntax och morfologi, grundläggande kunskap om engelsk idiomatik samt förmåga att anpassa sitt skriftspråk till den stilnivå som olika situationer kräver
• ha förvärvat grundläggande orientering i engelskspråkig litteratur och kultur från 1930-talet och framåt från olika delar av världen.
• kunna läsa och analysera texter ur olika litteraturvetenskapliga perspektiv
• kunna visa en utveckling i sin förmåga att hantera litteratur i engelskundervisningen i skolan
• kunna uppvisa fördjupad kunskap om andra- och flerspråksinlärningens teori
• ha förvärvat kunskaper om de centrala begrepp som kursplaner i språk vilar på (kommunikativ språkfärdighet, interaktion, strategier, interkulturell förståelse, medvetenhet och ansvar) och kunna förklara vad dessa faktorer kan betyda för undervisningspraktiken,
• kunna redogöra för och använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i högre åldrar samt förklara och förstå hur språk kan integreras med andra ämnen,
• kunna uppvisa förmåga att använda olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier
• ha exemplifierat tidigare inhämtade kunskaper i en rapport baserad på den 4 veckor långa, skolförlagda delen av kursen i Sverige, där studenten har tillämpat dessa kunskaper
• ha exemplifierat tidigare inhämtade kunskaper i en rapport baserad på den 2 veckor långa, utlandsförlagda delen av kursen där studenten har tillämpat dessa kunskaper
• kunna uppvisa fördjupade kunskaper om andraspråksinlärningens teori och praktik.
• tillämpat och utvärderat förvärvade kunskaper i sin partnerskola samt i utländska skolor.
Univ: Engelska för blivande senarelärare och gymnasielärare, Etapp 1, eller likvärdig kurs.
Undervisningen ges huvudsakligen i form av lektioner, seminarier, workshops, gruppövningar och enskilda övningar samt genom handledning. Till detta kommer icke-lärarledda studier där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Inom samtliga moment kommer ett antal didaktiska uppgifter att ges, vilka ingår i de studerandes individuella portfolios. Dessa ingår i bedömningen i momentet Teaching and Learning of English II.
Studenterna kommer också att utföra uppgifter vid partnerskolor samt genomföra två veckors studier vid universitet i engelskspråkigt land.
Den ämnesdidaktiska kompetensen inom de olika områden som ingår i utbildningen
kan inte enbart förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen. Därför är närvaro obligatorisk på samtliga moment med ämnesdidaktiska inslag. Eftersom en språklärare även måste ha en mycket god språkfärdighet, och eftersom det huvudsakligen är vid undervisningstillfällena som denna tränas, är närvaro obligatorisk också på moment med språkfärdighetsinslag.
Termen ’obligatorisk närvaro’ innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.
Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl Godkänd på lägst 19 högskolepoäng.
Studerande som godkänts på prov får ej undergå förnyat prov för erhållande av högre betyg.
Studerande som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov efter någon tid.
Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande ställs till Humanistiska fakultetsnämnden och prövas individuellt. Moment inom studiekurs som är äldre än 10 år får ej tillgodoräknas inom annan studiekurs Efter fem år kan den studerande anmodas genomgå ett skriftligt och muntligt diagnostiskt test, för att få tillgodoräkna sig språkfärdighetsmoment. Gränsen för tillgodoräknandet räknas från tentamensdatum. Tillgodoräknande av kursen TLOE II medges ej för studerande som läst en B-kurs i engelska om 30 p med allmän inriktning. Blankett för tillgodoräknande: www.umu.se/blankett/SA
Petti Vincent
Norstedts engelsk-svenska ordbok : [77.000 ord och fraser]
2., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxxi, [1], 957 s. :
ISBN: 91-1-935472-X (inb. (Inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Norstedts svensk-engelska ordbok : [82.000 ord och fraser]
Petti Vincent, Sjödin Maria
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1992 : xxi, [1], 1113, [1] s. :
ISBN: 91-1-915492-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: samt någon av följande enspråkiga ordböcker:
Collins COBUILD English language dictionary.
London ;a Glasgow : Collins ;a [Stockholm] :b [Prisma] : 1987 : xxiii, [1], 1703 s. :
ISBN: 91-518-2158-3 (Prisma (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: eller
Hornby Albert Sydney
Oxford advanced learner's dictionary of current English
7. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2005 : xii, 1780, 119 s., 5 kartbl. :
ISBN: 0-19-431650-5 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: eller
Longman dictionary of contemporary English.
5. ed. : Harlow : Pearson/Longman : 2009 : xiv, 2081 p. :
ISBN: 1-4082-1533-0 (pbk. w/DVD)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Yule George
The study of language
Cambridge : Cambridge University Press : 2006 :
Obligatorisk
Kompendium
som tillhandahålles av institutionen (90 s.) :
Obligatorisk
Useful expressions in English : 900 svenska uttryck i engelsk översättning
Hübinette Lars, Odenstedt Bengt
Lund : Studentlitteratur : 1993 : [10], 90 s. :
ISBN: 91-44-39191-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Utgör referenslitteratur.
Doyle Roddy
The snapper
London : Minerva : 1993 : 216 s. :
ISBN: 0-7493-3614-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Goto Hiromi
Chorus of mushrooms
Edmonton, Alta. : NeWest Press : c1994. : 222 p. :
ISBN: 0-920897-53-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ishiguro Kazuo
The remains of the day
London : Faber and Faber : 2005 : 258 s. :
ISBN: 978-0-571-22538-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mason Bobbie Ann
In country
Obligatorisk
Läsanvisning: senaste oavkortade upplagan.
Literary terms and criticism
Peck John, Coyle Martin
2. ed., rev. and expanded : Basingstoke : Macmillan : 1993 : 222 s. :
ISBN: 0-333-58887-8 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Poesi i urval; kompendium
som tillhandahålles av institutionen (50 s.) :
Obligatorisk
Brown H. Douglas
Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy
Englewood Cliffs, N.J. : Prentice Hall Regents : cop. 1994 : 467 s. :
ISBN: 0-13-328220-1 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundahl Bo
Engelsk språkdidaktik
3. uppl. : Studentlitteratur AB : 2012 : 448 s. :
ISBN: 978-91-44-07714-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendium för den utlandsförlagda vfu:n. Tillhandahålles av institutionen (50 s)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk
Läroplaner och kursplaner laddas ned på http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/laroplaner-kursplaner-amnesplaner
. :