"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska för blivande senarelärare och gymnasielärare, Etapp 1, 30 hp

Engelskt namn: English for Students on the Teacher Education Programme for the Secondary and Upper Secondary Levels, Course 1

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6EN002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13

Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2013-01-15

Innehåll

Muntlig produktion, kontrastiv grammatik, vokabulärstudier, samhälls- och kulturorientering, barn- och ungdomslitteratur samt språkdidaktik.

Kursmoment:

Moment 1 Muntlig produktion (Oral Production) 3 hp
Moment 2 Språkstruktur I (Laguage Structure I) 7 hp
Moment 3 Vokabulär (Vocabulary) 3 hp
Moment 4 Samhälls- och kulturorientering (Social and Cultural Studies) 4,5 hp
Moment 5 Litteratur I (Literature I) 5 hp
Moment 6 Teaching and Learning of English I 5,5 hp
Moment 7 Fonetik (Phonetics) 2 hp

Moment 1 Muntlig produktion 3 hp

Inriktning

Momentet är inriktat på muntlig kommunikation. Studenterna uppövar sin egen språkfärdighet genom kommunikativa övningar som även ger dem kunskap om olika slags metoder för kommunikativ träning i skolan.

Undervisning

Lektioner, gruppövningar.

Examination

Kontinuerlig bedömning av muntlig språkfärdighet.

Moment 2 Språkstruktur I 7 hp

Inriktning

Detta moment syftar till att de studerande ska förvärva kunskap om engelskans syntax och morfologi, de viktigaste syntaktiska och morfologiska skillnaderna mellan engelskan och svenskan, grammatikens roll och funktion i engelskundervisningen, felananlys, teorier om barns och ungdomars förvärv av språkliga strukturer, samt olika modeller för grammatikinlärning. Vidare ska de förvärva grundläggande kunskaper om datoriserade språkkorpora och konkordansprogram och om hur sådana hjälpmedel kan användas i skolan.

Undervisning

Lektioner, gruppövningar.

Examination

Skriftligt prov i syntax/morfologi.

Moment 3 Vokabulär 3 hp

Inriktning

Momentet består till största delen av självstudier varigenom de studerande förvärvar ett brett och nyanserat ordförråd. I momentet ingår även metodikpass med fokus på strategier för elevers inlärning av ord och fraser.

Undervisning

Lektionsundervisning.

Examination

Skriftliga prov.

Moment 4 Samhälls- och kulturorientering 4,5 hp

Inriktning

Momentet syftar till att de studerande ska förvärva kunskap om vardagsliv och kultur i engelskspråkiga länder, med tonvikt på Storbritannien och USA.

Undervisning

Lektioner, workshops.

Examination

Bedömning av inlämningsuppgifter samt skriftligt prov.

Moment 5 Litteratur I 5 hp

Inriktning

Momentet är inriktat på barn- och ungdomslitteratur från olika delar av den engelskspråkiga världen och på hur skönlitteratur kan användas i engelskundervisningen i skolan. Texterna väljs så att de speglar värderingar, genusperspektiv och den globala kulturella variationen inom detta språkområde.
De studerandes inlämningsuppgifter samlas i en av institutionen upprättad Internetdatabas för barn- och ungdomslitteratur.

Undervisning

Lektioner, workshops.

Examination

Muntliga/skriftliga uppgifter.

Moment 6 Teaching and Learning of English I 5,5 hp

Inriktning

Detta moment är inriktat på andraspråksinlärningens teori och praktik. Momentet är en förberedelse för den verksamhetsförlagda utbildningen på Etapp 2 (Teaching and Learning of English II, 10 hp) och omfattar studier av individualiserad undervisning, felanalys, temaundervisning, invandrarbarns särskilda behov och läromedelsanalyser.

Undervisning

Lektionsundervisning, workshops, seminarier.

Examination

Bedömning av samtliga under kursen inlämnade portfoliouppgifter samt övriga inlämningsuppgifter.

Moment 7 Fonetik 2 hp

Inriktning

Studium av fonetiska begrepp och terminologi, fonetisk transkription och engelskans ljudsystem med fokus på hur uttalsundervisning kan bedrivas i skolan. Momentet omfattar även övningar i institutionens multimedialabb.

Undervisning

Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar.

Examination

Skriftligt prov .

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

• kunna uppvisa ett tillfredställande talflöde och ett varierat tal
• kunna redogöra för de engelska språkljudens artikulation och engelskans prosodi och redovisa grundläggande kännedom om de största varianterna av talad engelska
• kunna beskriva och förklara grundläggande syntaktiska och morfologiska skillnader mellan svenskan och engelskan samt med en hög grad av korrekthet kunna tillämpa denna kunskap i sin egen muntliga och skriftliga språkanvändning
• kunna visa att de har förvärvat ett bredare och mer nyanserat ordförråd än det som en behörighetsgivande kursen normalt resulterar i
• kunna redovisa kunskaper om vardagsliv och kultur i engelskspråkiga länder med tonvikt på USA och Storbritannien
• kunna uppvisa kunskaper om hur man med hjälp av IKT söker information inom ämnesområdet, vilken senare kan användas i engelskundervisningen i skolan
• kunna uppvisa förmåga att applicera sina kunskaper i IKT genom att konstruera en webbsida
• kunna beskriva och förklara grundläggande termer och begrep i litterär analys
• kunna visa en utveckling i sin förmåga att ur ett didaktiskt/metodiskt perspektiv självständigt reflektera kring och analysera de texter som ingår i kursen
• ha förvärvat grundläggande orientering i hur man använder litteratur i engelskundervisningen som ett verktyg för internationalisering och ökad tolerans gentemot, och förståelse av, andra kulturer och förhållanden
• ha förvärvat grundläggande kunskaper om andra- och flerspråksinlärningens teori
• ha förvärvat grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om lärande och språkutveckling i grund- och gymnasieskolan
• kunna uppvisa kunskap om olika språkundervisningsmetoder som använts i språkundervisningen i engelska i Sverige
• kunna kritiskt granska och analysera undervisningsmaterial som förekommer i språkundervisning, såväl i tryckt som i elektronisk form, samt kunna motivera dessas användning i engelskundervisning i skolan.
• kunna uppvisa kunskap om felanalys och kunna analysera och diskutera elevarbeten som har producerats i skrift och tal

Behörighetskrav

Engelska B. Eller: Engelska 6 (Områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undantag)

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges huvudsakligen i form av lektioner, seminarier, workshops, gruppövningar och enskilda övningar samt handledning. Till detta kommer icke-lärarledda studier där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Inom samtliga moment kommer ett antal didaktiska uppgifter att ges, vilka läggs till de studerandes individuella portfolios. Dessa ingår i bedömningen i momentet Teaching and Learning of English I.

Den ämnesdidaktiska kompetensen inom de olika områden som ingår i utbildningen kan inte enbart förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen. Därför är närvaro obligatorisk på samtliga moment med ämnesdidaktiska inslag. Eftersom en språklärare även måste ha en mycket god språkfärdighet, och eftersom det huvudsakligen är vid undervisningstillfällena som denna tränas, är närvaro obligatorisk också på moment med språkfärdighetsinslag. Termen ’obligatorisk närvaro’ innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.

Examination

Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl Godkänd på lägst 18 högskolepoängpoäng.

Studerande som godkänts på prov får ej undergå förnyat prov för erhållande av högre betyg. Studerande som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov efter någon tid. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses.

Tillgodoräknande

Ansökan om tillgodoräknande ställs till Humanistiska fakultetsnämnden och prövas individuellt. Moment inom studiekurs som är äldre än 10 år får ej tillgodoräknas inom annan studiekurs. Efter fem år kan den studerande anmodas genomgå ett skriftligt och muntligt diagnostiskt test, för att få tillgodoräkna sig språkfärdighetsmoment. Gränsen för tillgodoräknandet räknas från tentamensdatum.
Blankett för tillgodoräknande: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 4

Kurslitteratur

Referenslitteratur

Petti Vincent
Norstedts engelsk-svenska ordbok : [77.000 ord och fraser]
2., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxxi, [1], 957 s. :
ISBN: 91-1-935472-X (inb. (Inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Petti Vincent
Norstedts svensk-engelska ordbok : [75.000 ord och fraser]
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxi, [1], 888 s. :
ISBN: 91-1-935482-7 (inb.) ; 260:00
Se Umeå UB:s söktjänst

samt någon av följande enspråkiga ordböcker:

Collins COBUILD English language dictionary.
London ;a Glasgow : Collins ;a [Stockholm] :b [Prisma] : 1987 : xxiii, [1], 1703 s. :
ISBN: 91-518-2158-3 (Prisma (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Longman dictionary of contemporary English.
5. ed. : Harlow : Pearson/Longman : 2009 : xiv, 2081 p. :
ISBN: 1-4082-1533-0 (pbk. w/DVD)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Oxford advanced learner's dictionary of current English
Hornby Albert Sydney, Turnbull Joanna
8. ed. : Oxford [England] : Oxford University Press : 2010 : xii, 1796, [142] s. :
ISBN: 978-0-19-479900-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Moment 1. Muntlig produktion

Kompendium som tillhandahålles av institutionen
. :
Obligatorisk

Introducing English pronunciation : advice for learners and teachers : British version
Rönnerdal Göran, Johansson Stig, Furugren Bo
3., [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 147 s. :
ISBN: 91-44-03409-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Wells John Christopher
Longman pronunciation dictionary
3. ed. : Harlow : Pearson : 2008 : 921 s.e CD-ROM :
ISBN: 1-4058-8118-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Moment 2. Språkstruktur I

Kompendier och kompletterande material som tillhandahålles av institutonen (200 s.)
. :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Gleerups engelska grammatik : [för gymnasienivån]
Ljung Magnus, Ohlander Sölve
2. uppl : Malmö : Gleerup : 1993 : 334 s. :
ISBN: 91-40-61707-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Grammatiskt ABC : grammatiska termer och begrepp för effektiva språkstudier
Florby Gunilla, Fält Erik
4. uppl. : Uppsala : Scripta textproduktion : 2009 : 72 s. :
ISBN: 91-89154-35-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Gleerups engelska grammatik : [för gymnasienivån].p Övningsbok : [svårare version]
Ljung Magnus, Ohlander Sölve
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 91 s. :
ISBN: 91-40-61382-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3. Vokabulär

Kompendier som tillhandahålles av institutionen
. :
Obligatorisk

Moment 4. Samhälls- och kulturorientering

Kompendium som tillhandahålles av institutionen (ca 150 s.)
. :
Obligatorisk

Internetlänkar
. :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Läromedel i engelska
. :

Moment 5. Litteratur I

Haddon Mark
The curious incident of the dog in the night-time
[New ed.] : New York : Vintage : 2004 : 226 s. :
ISBN: 0-400-07783-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Engelsk språkdidaktik : texter, kommunikation, språkutveckling
Lundahl Bo, Lundahl Bo
2., [rev.] uppl. : Lund : b Studentlitteratur : 2009 : 439 s. :
ISBN: 978-91-44-02130-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn- och ungdomslitteratur av författare från engelskspråkiga länder (totalt ca 1500 s.)
. :
Obligatorisk

Kompendium som tillhandahålles av institutionen (50 s.)
. :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Horning Kathleen T.
From cover to cover : evaluating and reviewing children's books
1. ed. : New York, N. Y. : HarperCollins : cop. 1997 : x, 230 s. :
ISBN: 0-06-024519-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Chambers Aidan
Tell me : children, reading, and talk
York, Me. : Stenhouse Publishers : cop. 1996 : 120 s. :
ISBN: 1-57110-030-X (Stenhouse Publ.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 6. Teaching and Learning of English I

Engelsk språkdidaktik : texter, kommunikation, språkutveckling
Lundahl Bo, Lundahl Bo
2., [rev.] uppl. : Lund : b Studentlitteratur : 2009 : 439 s. :
ISBN: 978-91-44-02130-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompendium som tillhandahålles av institutionen (ca 250 s)
. :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Cook V. J.
Second language learning and language teaching
4. ed. : London : Hodder Education : 2008 : 306 s. :
ISBN: 978-0-340-95876-6 (pbk.) : £16.99
Se Umeå UB:s söktjänst

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
4. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 248 s. :
ISBN: 978-91-40-66831-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Internetlänkar för språk
. :

Skolverket (2011). Kursplan i engelska för grundskolans årskurser 7-9
www.skolverket.se :

Skolverket (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning
www.skolverket.se :

Skolverket (2005). Europeisk språkportfolio 6-16 år
www.skolverket.se :

Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
www.skolverket.se :

Skolverket (2011). Ämnesplaner och kurser för gymnasieskolan
www.skolverket.se :