"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskap och kunskap - avancerad nivå (VAL, ULV), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-06-16

Engelskt namn: Philosophy of Science and Education

Denna kursplan gäller: 2016-10-24 och tillsvidare

Kurskod: 6DI021

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-09-15

Innehåll

Kursen behandlar vetenskap och kunskap i relation till lärande, undervisning och lärarprofession. Olika kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv studeras och analyseras. Särskilt uppmärksammas teorier och metoder vanliga inom det utbildningsvetenskapliga kunskapsområdet där såväl kvalitativa som kvantitativa forskningsmetoder presenteras. Vidare behandlas frågan om vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för lärares yrkesutövning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • på ett fördjupat sätt redogöra för och jämföra teorier om kunskap och kunskapsbildning,
  • på ett fördjupat sätt beskriva och jämföra vetenskapsteoretiska perspektiv relevanta för utbildning, undervisning och lärande,

Färdighet och förmåga

  • planera, genomföra och presentera en avgränsad utbildningsvetenskaplig studie,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • på ett fördjupat sätt jämföra, värdera och problematisera olika vetenskapliga teori- och metodingångar i relation till valt studieobjekt,
  • problematisera och diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.

Behörighetskrav

Univ: ’Utbildningens villkor och samhälleliga funktion’, 7,5 hp, eller motsvarande; ’Uppdrag, ledarskap och undervisning’,
7,5 hp, eller motsvarande; samt ’Undervisning och lärande - läroplansteori och didaktik’, 7,5 hp, eller motsvarande;
alternativt särskild behörighetsprövning enligt SFS 2011:689 med senare ändringar, Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, eller enligt SFS 2008:1841 med senare ändringar, Utländska lärares vidareutbildning.

Undervisningens upplägg

Vid de universitetsförlagda delarna av kursen bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar.  På hemorten bedrivs självständiga studier. Dessutom används digitala verktyg och miljöer för att främja lärande, underlätta kommunikation och dokumentation.

Examination

Kursen examineras genom följande prov:

  • individuell skriftlig tentamen,
  • individuell skriftlig rapport,
  • opposition på rapport, samt
  • muntlig examination genom aktivt deltagande i seminarier.

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov är godkända. Proven individuell skriftlig tentamen, individuell skriftlig rapport, och opposition på rapport bedöms med resultaten väl godkänt (VG) godkänt (G) eller underkänt (U). Seminarierna bedöms med resultaten godkänt (G) och underkänt (U).

Slutbetyg på kursen beslutas först när alla prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med resultatet godkänt (G), även att individuell skriftlig tentamen, individuell skriftlig rapport, och opposition på rapport bedöms med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Kursen ges för studenter som antagits i VAL-projektet samt i ULV-projektet. För varje student upprättas en individuell studieplan med utgångspunkt i tidigare studier och lärarerfarenhet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

För studerande inom VAL- eller ULV-projektet skickas ansökan om tillgodoräknanden till VAL-projektet, Lärarhögskolan, Umeå universitet, se www.umu.se/valprojektet.

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina eller din VAL/ULV-handläggare.



Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 41

    Kurslitteratur

    Hansson Bengt
    Skapa vetande : vetenskapsteori från grunden
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 230 s. :
    ISBN: 978-91-44-07095-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid. 13-223

    Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come
    Johnson R.B, Onwuegbuzie A.J
    Educational Researcher, 33(7) : 2004 :
    Läsanvisning: Sid. 14-26

    Krathwohl David R
    A revision of Bloom's taxonomy: An overview". Theory Into Practice
    (Routledge) 41 (4) :
    Läsanvisning: Sid. 212-218

    Okasha Samir
    Philosophy of science : a very short introduction
    Oxford : Oxford University Press : 2002 : 144 s. :
    ISBN: 0-19-280283-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid. 18-33

    Åsberg R
    Det finns inga kvalitativa metoder – och inga kvantitativa heller för den delen, Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
    Pedagogisk forskning i Sverige, 6 : 2001 :

    Referenslitteratur

    Jacobsen Dag Ingvar
    Hur genomför man undersökningar? : introduktion till samhällsvetenskapliga metoder
    Upplaga 2:1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 272 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11321-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samhällsvetenskaplig metod
    David Matthew, Sutton Carole D., Torhell Sven-Erik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 496 s. :
    ISBN: 9789144099958
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2016 vecka 42

    Hansson Bengt
    Skapa vetande : vetenskapsteori från grunden
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 230 s. :
    ISBN: 978-91-44-07095-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid. 13-223

    Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come
    Johnson R.B, Onwuegbuzie A.J
    Educational Researcher, 33(7) : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Sid. 14-26

    Krathwohl David R
    A revision of Bloom's taxonomy: An overview". Theory Into Practice
    (Routledge) 41 (4) :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Sid. 212-218

    Audi Robert
    The Cambridge dictionary of philosophy
    2. ed. : Cambridge : Cambridge University Press : 1999 : xxxv, 1001 s. :
    ISBN: 0-521-63136-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Epistemic climate and epistemic change: Instruction designed to change students' beliefs and learning strategies and improve achievement
    Muis K.R, Duffy M.C
    Journal of Educational Psychology, 105(1) :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Sid. 213-225

    Okasha Samir
    Philosophy of science : a very short introduction
    Oxford : Oxford University Press : 2002 : 144 s. :
    ISBN: 0-19-280283-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid. 18-33

    Åsberg R
    Det finns inga kvalitativa metoder – och inga kvantitativa heller för den delen, Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
    Pedagogisk forskning i Sverige, 6 : 2001 :
    Obligatorisk