I kursen behandlas didaktiska frågeställningar av särskild vikt för laborativt arbete. Den studerande kommer att få möjlighet att utveckla egna laborationer, genomföra dessa med elevgrupp samt utvärdera utfallet med särskild hänsyn till didaktisk forskning om elevaktivitet och motivation.
Kunskapsyn i naturvetenskap och relationen till undervisning och bedömning kommer att diskuteras.
Det huvudsakliga ämnesinnehållet i kursen behandlar "modern kemi" exempelvis läkemedelssyntes, kemi i gränslandet mot biologi, miljökemi och kemi relaterad till hållbar utveckling.
I kursen kommer den studerande dessutom att fördjupa sina kunskaper om hur "kemi på orten", det vill säga i närsamhället/näringslivet/industrin kan användas i kemiundervisningen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
-utveckla, genomföra och utvärdera egna laborationer med elevgrupp med särskilt fokus på motivation och elevaktivitet, samt presentera resultatet.
-använda samt kritiskt granska viktiga begrepp och teorier inom området/fältet/forskningsfältet, elevaktivitet, motivation, bedömning och kunskapsyn i naturvetenskap
-omsätta valda delar inom "modern kemi" till undervisningsaktiviteter samt presentera och diskutera hur denna aktivitet utföll
-med utgångspunkt i "kemi på orten", omsätta kemiämnet till undervisningsaktiviteter såväl praktiskt som teoretiskt, samt presentera utfallet
Behörighetskrav
-90hp kemi eller motsvarande, exempelvis undervisningserfarenhet i kemi samt
-lärareexamen eller motsvarande, exempelvis kan studenter i slutfasen av utbildningen antas. I sådana fall görs en individuell prövning.
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs till största delen på distans, med ett fåtal obligatoriska samlingar. Samlingar sker i Umeå samt på orter där kontakter med industrin ingår i kursen.
Undervisning som är förlagd till industrier är obligatorisk. I undervisningen nyttjas olika arbetsformer till exempel förekommer föreläsningar, semiarier, gruppdiskussioner, laborationer, studiebesök och handledning. För att kunna följa kursen krävs tillgång till internet eftersom både undervisning och examination till största delen genomförs med IKT.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Studentens skriftliga och muntliga prestationer bedömns i en tregradig betygskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särkild vikt vid den studerandes förmåga att kritiskt och självständigt planera, genomföra, utvärdera samt analysera kemiundervisning utifrån kursinnehållet.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts när alla obligatoriska inslag är godkända.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att får en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regel-samling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 35
Grupp 0
I kursen ingår till övervägande del artiklar och forskningssammanställningar (reviews) som är tillgängliga via nätet. Dessa presenteras med länkar under kursen. I modern kemi och den industrikopplade kemin erhåller kursdeltagarna nödvändig litteratur som filer eller i tryckt form.
Kursens exakta innehåll styrs av kursdeltagarna och de ansvariga lärarna därför kan litteraturen variera mellan kurstillfällen
Grupp 2
http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
Utbildningsdepartmentet (2006) Läroplan för de friviliga skolformerna, Lpf94 20s : http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071 Stockholm : Fritzes : 2006 :
Utbildningsdepartmentet (2006) Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo94 17s Stockholm : Fritzes : 2006 :