"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kommunikation, värdegrund och hållbar utveckling, 15 hp

Engelskt namn: Communication, Fundamental Values and Sustainable Development

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare

Kurskod: 6DI001

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-04-11

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-12-16

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: Demokratifostran, värdegrund och hållbar utveckling 6 hp Kommunikation och IKT 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 4,5 hp Moment 1. Demokratifostran, värdegrund och hållbar utveckling 6 hp Momentet innehåller föreläsningar om skolans värdegrund och dess implikationer för lärarens demokratifostrande uppdrag. Frågor rörande mänskliga rättigheter, likabehandling och etnicitet fokuseras. Läroplanens värdegrundstexter problematiseras och teorier om genus och mångkulturalism presenteras. Diskussioner och laborativa övningar följer upp föreläsningarna. Vidare innehåller momentet föreläsningar och laborationer där naturvetenskapliga begrepp introduceras och diskuteras i perspektiv mot hållbar utveckling. Moment 2. Kommunikation och IT 4,5 hp Momentet innehåller föreläsningar om retorik, samtalsmetodik, estetiska lärprocesser och publicistiska arbetssätt. Vidare presenteras olika medier och nätkulturer för att uttrycka kunskaper och färdigheter. Föreläsningarna följs upp med laborativa övningar. Momentet avslutas med en ämnesövergripande presentationsuppgift. Moment 3. Verksamhetsförlagd utbildning 4,5 hp Momentet innehåller planering, genomförande och analys av verksamhetsförlagd utbildning tillsammans med lärarutbildare och handledare på partnerskolor. Under momentet skall studenten dokumentera och analysera sitt lärande och tankar om lärararbete i text.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Demokratifostran, värdegrund och hållbar utveckling 6 hp För godkänt moment skall den studerande kunna - diskutera och exemplifiera begreppet demokratifostran utifrån genus, social bakgrund, - förklara etnicitet och likabehandling, exemplifiera och diskutera sambanden mellan de sociala, ekonomiska och ekologiska dimensionerna av hållbar utveckling - analysera och diskutera begreppen värdegrund, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling i relation till läraruppdraget - använda naturvetenskapliga begrepp och modeller för att beskriva och diskutera människors resursanvändning och uppkomsten av miljöproblem - förklara, exemplifiera och diskutera sambanden mellan de sociala, ekonomiska och ekologiska dimensionerna av hållbar utveckling Moment 2. Kommunikation och IKT 4,5 hp För godkänt moment skall den studerande kunna - redogöra för språkvalens samt estetiska uttrycksformers betydelse för lärande och kommunikativ framgång i skolans miljöer - genom samtalsövningar, praktiskt tillämpa det professionella samtalet som ett - pedagogiskt verktyg - tillämpa och problematisera IT i sitt lärande - diskutera hur IT förändrat villkoren för demokrati, hållbar utveckling och interaktion mellan människor Moment 3. Verksamhetsförlagd utbildning 4,5 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: - på ett ansvarsfullt sätt visa förmåga att kommunicera och samverka med verksamhetens/ skolans barn/elever och personal i rollen som lärare.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer/gruppövningar samt tre veckor verksamhetsförlagd undervisning. Hållbar utveckling bearbetas utifrån samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga perspektiv. Lärares uppdrag att arbeta i ett mångkulturellt samhälle behandlas särskilt utifrån demokratifostran och arbete med värdegrundsfrågor. Kursen behandlar kommunikation via språk och lärande, estetiska läroprocesser och digitala presentationsformer. Röst och tal, samt det professionella samtalet, bearbetas både teorietiskt och praktiskt. IKT behandlas utifrån perspektivet - pedagogiskt verktyg i kommunikation mellan elever och lärare. 3 veckor verksamhetsförlagd utbildning ingår

Examination

Den studerandes kunskaper examineras i muntliga, gestaltande och skriftliga former. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid studentens förmåga att självständigt analysera, motivera och problematisera sin undervisning. Bedömning av VFU/praktik sker löpande och i de fall där studenten tidigt inte bedömts klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen avslutats. Studenten avbryter då sin VFU/praktik. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas i samråd mellan examinator och student. Utvecklingsplanen anger vad som behöver förbättras och när VFU/praktik kan återupptas. Studeranden har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakulteten. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs. (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Övriga föreskrifter

Ansvarig institution Institutionen för estetiska ämnen - 4,5 hp Medverkande institutioner Pedagogiska institutionen – 4,5 hp Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik - 4,5 hp Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap – 1,5 hp

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 5

Diamond Jared
Collapse: How Societies Choose to Fail or Survive.
London : Penguin (finns även på svenska) : 2005 :
Obligatorisk

Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrkets olika dimensioner utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Borås : Högskolan i Borås : 2006 : 208 s. :
Obligatorisk

Englundh Elizabeth
Barnets bästa i främsta rummet
Liber : 2009 : 180 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4709369o.jpg
ISBN: 91-47-09369-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hällgren Camilla
Researching and developing Swedkid : a Swedish case study at the intersection of the web, racism and education
Umeå : Institutionen för matematik : cop. 2006 : [7], ii, [3], 57 s. :
ISBN: 91-7264-031-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975584-1-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04555-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
ISBN: 91-7305-955-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljödidaktik : naturen, skolan och demokratin.
Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif, Lindman Margareta
Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : 214 s. : ill. :
ISBN: 91-44-02115-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
Persson Christel, Persson Torsten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 216 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31774-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-03559-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sigrell Anders
Retorik för lärare : konsten att välja språk konstruktivt
Åstorp : Retorikförlaget : 2008 : 132 s. :
ISBN: 978-91-86093-03-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Umeå: Retorikförlaget. 52s.

Sporre Karin
Att se med andra ögon : feministiska perspektiv på kunskap i ett mångkulturellt samhälle
Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 144 s. :
ISBN: 91-975295-4-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Åkerlund Dan
Publicistiska arbetssätt i skolan : webbtidningar, wiki, bloggar, webbteve och poddradio
Lund : Studentlitteratur : 2008 : 230 s. :
ISBN: 978-91-44-01791-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hällgren Camilla
Working harder to be the same : everyday racism among young men and women in Sweden
Ingår i:
Race, ethnicity and education
Abingdon, Oxfordshire, UK : Carfax Publishing Company : 8 : sid. 319-342 :
Obligatorisk

Stensmo Christer
Etnografiska fältnotiser i en vfu-period inom lärarutbildningen
Tidskrift för lärarutbildning och forskning nr 1 (Cambro) : 2007 :
Obligatorisk

Dunkels Elza
En uthållig demokrati för folkstyrelse på 2000-talet. SOU2000:1(Cambro)
Tidskriften Digital kompetanse u.u. (Stencil) : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/624 - 47 s

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94
Utbildningsdepartementet : 1994 :
Obligatorisk
Läsanvisning: De 16 svenska miljökvalitetsmålen. www.miljomal.nu Artiklar kan tillkomma