Engelskt namn: Communication in an Educational Context
Denna kursplan gäller: 2007-08-20
och tillsvidare
Kurskod: 6DI000
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
Innehåll
Kursen behandlar de samband som finns mellan kommunikation, språk och lärande med utgångspunkt i kommunikation via IT, tal- och skriftspråksdynamik samt estetiska läroprocesser. Information om läs- och skrivinlärning samt matematikens betydelse ges. Kursen inleds med en kortare produkt-/kunskapsorientering i föreläsnings- och workshopform. En längre processdel med inriktning mot att träna, skapa, öva och dokumentera tar vid. Kursen avslutas med en kortare presentationsdel.
Under presentationsdelen behandlas och övas:
- röst/tal samt det professionella samtalet som viktiga redskap i lärares arbete.
- orientering i retorik samt berättande som undervisningsmetod.
- IKT som ett pedagogiskt verktyg i kommunikationen mellan elever och lärare.
- estetiska läroprocesser utifrån perspektiven: Vem är tänkt mottagare hur når vi ut?
Processdelen mynnar ut i en presentation i multimodal form. Meningen är att de studerande här skall få tillfälle att tillämpa varierade presentationsformer där exempelvis utställningar, dramatiseringar, speakers corner, ljud-/musik och IKT står i fokus.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
redogöra för språkvalens betydelse för lärande och kommunikativ framgång i skolans arbetsmiljöer.
välja språkform i enlighet med de kommunikativa intentionerna.
beskriva samt praktiskt tillämpa hur genrer och estetiska uttryck går in i varandra och befruktar varandra, såväl form- som innehållsmässigt.
redogöra för samt konkret visa vad kommunikation via IKT kan innebära.
formulera, undersöka, synliggöra och värdera lärandet i ett temainriktat arbete där olika presentationsformer samverkar med varandra
genom samtalsövningar, praktiskt tillämpa det professionella samtalet som ett pedagogiskt verktyg.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar/workshops, litteraturseminarier och laborativt arbete individuellt och i grupp. Litteraturseminarier och laborativt arbete är obligatoriska.
Examination
Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga examinationsformer av varierande karaktär. Examinationsformerna bestäms av examinator.
För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens teoretiska del. Vidare skall den studerande i grupp kunna bedöma och argumentera för kommunikativa val, utveckla olika angreppssätt och experimentera. Presentationen/gestaltningen skall även visa på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Marner Anders Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. : ISBN: 91-7305-955-2 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: s 70-145
Sigrell Anders Retorik :b konsten att välja språk konstruktivt : retorik för lärare på kursen Kommunikation i didaktisk praktik Umeå : Umeå universitet : 2007 : 52 s. : ISBN: 978-91-7264-472-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Åkerlund Dan Publicistiska arbetssätt i skolan : webbtidningar, wiki, bloggar, webbteve och poddradio Lund : Studentlitteratur : 2008 : 230 s. : ISBN: 978-91-44-01791-4 Se Umeå UB:s söktjänst