"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Fysiologi för ämneslärare, 15 hp

Engelskt namn: Physiology for teachers

Denna kursplan gäller: 2024-06-17 och tillsvidare

Kurskod: 6BI037

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2024-07-03

Innehåll

Kursens fokus ligger på grundläggande kunskaper om cellbiologi, människokroppens fysiologi, anatomi, och histologi. Kursen behandlar även prokaryota organismers byggnad och funktion samt ger en överblick av virologi och bakteriers roll inom genteknik. Tillämpning och fördjupning av kunskaper sker genom seminarier, laborationer och dissektion. Kursens innehåll ger grundläggande kunskaper i biologi och naturkunskap för gymnasieskolan 

Kursen är indelad i 5 moduler:

Modul 1. Fysiologi, 7,5 hp.
Modulen omfattar humanfysiologi med inriktning på organsystem och dess reglering. Vidare studeras även grundläggande cellbiologi och histologi.

Modul 2. Fysiologiska laborationer 1,5 hp.
Under modulen får studenterna studera histologipreparat och göra blodanalyser, fysiologiska tester och dissektion.

Modul 3. Mikrobiologi, 3hp.
Modulen omfattar grunderna i virologi och mikroorganismers fysiologi, metabolism, tillväxtbetingelser, och patogenes. Dessutom tas bakteriers roll inom genteknik upp.

Modul 4. Mikrobiologiska metoder 1,5 hp.
Under modulen tränas studenterna i sterilteknik, olika identifieringsmetoder för mikroorganismer samt att tillämpa säkerhetsregler för laboratoriearbete. Laborationerna redovisas muntligt.

Modul 5. Seminarier 1,5 hp.
Under de teoretiska modulerna mikrobiologi och fysiologi kommer seminariefrågor och fallstudier att diskuteras vid ett flertal seminarier.

Förväntade studieresultat

Efter avklarad kurs, för betyget G, skall den studerande kunna: Modul 1. Fysiologi, 7,5 hp
FSR 1. redogöra för eukaryota cellens och grundvävnaders byggnad och funktion samt grundläggande transportmekanismer av ämnen över cellmembranet
FSR 2. visa kännedom om grunderna för kolhydraters, fetters och proteiners metabolism i cellen
FSR 3. Särskilja olika vävnadstyper med hjälp avgrundläggande histologikunskaper
FSR 4. förklara grunderna för den nervösa och hormonella regleringen av målcellers funktion i kroppens olika organ samt fett- och muskelvävnad
FSR 5. förklara grunderna för sinnesfysiologi
FSR 6. beskriva cirkulationens och andningsorganens uppbyggnad och funktion samt blodkropparnas indelning, byggnad och funktion
FSR 7. redogöra för skelettets funktioner samt förklara skelettmuskulaturens uppbyggnad och funktion
FSR 8. beskriva matspjälkningskanalens anatomi och uppbyggnad samt spjälkningen och absorptionen av energigivande näringsämnen och hur detta regleras hormonellt och nervöst
FSR 9. visa kännedom om människans energibehov och energiförbrukning samt behovet av olika näringsämnen och fysisk aktivitet
FSR 10. redogöra för de grundläggande principerna kring njurens anatomi och funktion samt förstå hur vatten, salt och pH regleras i kroppen
FSR 11. visa kännedom om lymfsystemets uppbyggnad och kunna förklara skillnaden mellan ospecifikt och specifikt försvar
FSR 12. redogöra för reproduktionsorganens uppbyggnad och funktion

Modul 2. Fysiologiska laborationer, 1,5 hp
FSR 13. utföra fysiologiska mätningar, enklare blodanalyser och dissektion samt studera histologipreparat.
FSR 14. presentera och diskutera resultat och reflektera över hur dessa laborationer kan användas i din kommande undervisning

Modul 3. mikrobiologi, 3 hp
FSR 15. beskriva den prokaryota cellens byggnad och funktion
FSR 16. ge exempel på bakteriers roll inom genteknik
FSR 17. redogöra för uppbyggnad av virus och hur denna skiljer sig från pro- och eukaryota organismer samt vilken betydelse virus har för människor

Modul 4. Mikrobiologiska metoder, 1,5 hp
FSR 18. praktiskt genomföra odling och identifiering av mikroorganismer
FSR 19. praktiskt tillämpa sterilteknik och säkerhetsregler för mikrobiologiskt laboratoriearbete
FSR 20. Diskutera och förklara analysresultat muntligt

Modul 5. Seminarier, 1,5 hp
FSR 21. redovisa och diskutera mikrobiologiska och fysiologiska förlopp och samband


Efter avklarad kurs, för betyget VG, skall den studerande kunna:

För modul 1. Fysiologi, 7,5 hp
FSR 22. förklara hur kroppens fysiologiska processer samarbetar

För modul 3. Mikrobiologi, 3 hp.
FSR 23. integrera teoretiska och praktiska kunskaper som förmedlats under mikrobiologins samtliga delar

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Biologi 2, Engelska 6, Kemi 1, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, dissektioner och seminarier.

Examination

Modul 1 och 3 examineras genom muntlig eller skriftliga tentamina och för dessa moduler ges ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Modul 2 och 4 examineras genom muntlig redovisning av laborationer. Modul 5 examineras genom aktivt deltagande i seminarier.  Modulerna 2, 4 och 5 ges betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). Betyget på kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. För hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För betyget godkänd krävs att alla FSR för betyget Godkänd är uppfyllda. För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att båda FSR för betyget Väl Godkänd är uppfyllda. 

Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade
studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE:

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 33

Grundläggande mikrobiologi med livsmedelsapplikationer
Thougaard Herluf, Varlund Verner, Møller Madsen René, Blücher Anna
2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 414 s. :
ISBN: 9789144006567
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sherwood Lauralee (west Virginia University)
Human physiology - from cells to systems
Cengage Learning, Inc : 2014 : 912 sidor :
ISBN: 978-1-285-86693-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst