Engelskt namn: Evolution, Ecology and Systematics L
Denna kursplan gäller: 2008-08-18
och tillsvidare
Kurskod: 6BI008
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Biologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-06-15
Innehåll
Kursen indelas i följande moment:
Moment 1: Evolution och ekologi 9 högskolepoäng
Momentet inleds med en genomgång av evolutionsteorins framväxt samt den centrala roll denna teori har i modern biologi. I denna genomgång behandlas även den teoretiska grunden för evolution, orsaker till genetisk variation samt centrala begrepp såsom naturlig selektion, fitness, artbildning och artbegreppet. Vidare behandlas ekologins grunder med betoning på interaktioner mellan organismer i form av inom- och mellanartskonkurrens samt de processer som påverkar organismers utbredning och beteende. Ekologiska interaktioner och processer diskuteras även ur ett evolutionärt perspektiv. Under momentet behandlas också didaktiska problem kring undervisning inom evolution och ekologi.
Moment 2: Systematik 6 högskolepoäng
Detta moment behandlar grunderna för systematik, dvs taxonomi, klassificering, nomenklatur och fylogeni, vilka tillämpas på de eukaryota organismerna, framförallt landväxter, svampar och djur. Momentet redogör för grovstrukturen på livets träd och ger därigenom det skelett på vilket alla organismer kan placeras in. Momentet kombinerar kunskap från olika ämnen som paleontologi, embryologi, samt traditionell och molekylär systematik. Momentet behandlar även människans utveckling. Kopplat till detta diskuteras rasbegreppet och de missuppfattningar detta lett fram till.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall studenten kunna:
Beskriva evolutionsteorins framväxt.
Beskriva grunddragen i och innebörden av evolutionsteorin.
Beskriva de genetiska grunderna för evolution.
Beskriva orsaker till och konsekvenserna av inom- och mellanartskonkurrens.
Beskriva orsaker till organismers utbredning och beteenden.
Översiktligt beskriva eukaryoternas klassificering med tonvikt på landväxter, svampar och djur.
Översiktligt beskriva systematikens teoribildning.
Redogöra för grunddragen i de eukaryota huvudgruppernas evolution.
Redogöra för tankemodeller inom evolution och ekologi som åskådliggör osynliga processer.
Förklara vad genetisk variation är och orsaker till hur den kan uppstå.
Förklara utfallet av olika populationsdynamiska processer.
Förklara ekologiska interaktioner med hjälp av evolutionsteorin.
Använda centrala begrepp inom evolutionsteorin i tal och skrift på ett adekvat sätt.
Tillämpa reglerna för vetenskaplig namngivning inom botanik och zoologi.
Analysera olika ekologiska interaktioner och modeller och i tal och skrift använda centrala begrepp inom ekologin för att förklara dessa på ett adekvat sätt.
Argumentera mot den felaktiga kopplingen mellan rasbegreppet och rasbiologi som förekommer.
Problematisera undervisningen uppläggning och genomförande inom evolution, ekologi och systematik.
Behörighetskrav
Univ: Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B och Engelska B.
Undervisningens upplägg
Undervisningen omfattar föreläsningar, gruppdiskussioner samt laborationer.
Examination
De ingående momenten avslutas med skriftlig och/eller muntlig examination. Prov kan helt eller delvis ersättas av kontinuerlig kunskapskontroll eller inlämningsuppgifter. Betyg som ges på moment liksom på hel kurs är underkänd, godkänd och väl godkänd. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov för att få godkänt betyg. Vidare har studerande, som två gånger underkänts i prov för viss kurs eller del av kurs, rätt att hos styrelsen för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap (EMG) begära att annan lärare utses för att bestämma betyget vid förnyat prov. Den som godkänts i ett prov får ej genomgå förnyat prov för högre betyg.
7. Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 35
Andersson Björn Elevers tänkande och skolans naturvetenskap - forskningsresultat som ger nya idéer Göteborg : Göteborgs universitet. Inst för pedagogik och didaktik, enheten för ämnesdidaktik : 2000 : 281 :
Biology Campbell Neil A., Reece Jane B. 7. ed. : San Francisco, CA : Pearson/Benjamin Cummings : cop. 2005 : xl, 1231 s. : ISBN: 0-8053-7171-0 Se Umeå UB:s söktjänst