"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Naturen som klassrum L, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Nature as a Classroom

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6BI003

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-06-15

Innehåll

Kursen indelas i följande moment: Moment 1: Fältmoment hav och fjäll 3höhskolepoängp Under momentet studeras växt- och djurarters fördelning, tätheter, artrikedom och samexistens relateras till abiotiska och biotiska faktorer. Studierna bedrivs dels i marin miljö, dels i fjällmiljö. Momentet innehåller även bestämningsövningar med insamlings- och kvantifieringsmetoder, liksom metod- och didaktikfrågor relaterade till fältverksamhet. Moment 2: Projekt 12 högskolepoäng Momentet omfattar fältundersökningar med avsikt att besvara biologiska frågeställningar med relevans för skolans botanik-, ekologi- och zoologiundervisning. Fältundersökningarna skall även träna och stimulera den studerande att använda naturen som klassrum och inspirationskälla för undervisning. Arbetet med undersökningarna skall innefatta litteratursökning, formulering av frågeställningar, provtagning, bearbetning, sammanställning, rapportskrivning, hantering av referenser och muntlig redovisning. I undersökningen ingår att planera hur dessa kunskaper skall kunna användas i skolarbetet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall studenten kunna: Moment 1 • Identifiera arter av nordiska kärlväxter och arter/taxa av marina makroevertebrater och vertebrater. • Redogöra för struktur och dynamik i alpina och marina ekosystem. • Tillämpa några vanliga insamlings-, preparerings- och inventeringsmetoder. (1) Moment 2 • Använda sina ämnesmässiga kunskaper och färdigheter för att planera och genomföra en fältundersökning och att sammanställa och redovisa resultaten på ett vetenskapligt sätt. • Problematisera hur förvärvade kunskaper inom botanik, ekologi och zoologi skall kunna användas i skolarbetet.

Behörighetskrav

Univ: 60hp biologi

Undervisningens upplägg

Undervisningen omfattar bestämningsövningar, exkursioner, fältundersökningar, föreläsningar, gruppdiskussioner, laborationer samt en fältkurs.

Examination

Formerna för examination varierar med hänsyn till momentens innehåll och uppläggning. Det första momentet examineras genom muntliga redovisningar av erhållna resultat från fältstudierna. Betyg som ges på momentet är underkänd och godkänd. Det andra momentet examineras genom muntliga redovisningar och skriftliga rapporter. Betyg som ges på moment två, liksom på hel kurs, är underkänd, godkänd och väl godkänd. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov för att få godkänt betyg. Vidare har studerande, som två gånger underkänts i prov för viss kurs eller del av kurs, rätt att hos styrelsen för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap (EMG) begära att annan lärare utses för att bestämma betyget vid förnyat prov. Den som godkänts i ett prov får ej genomgå förnyat prov för högre betyg.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Biology
Campbell Neil A, Reece Jane
7th ed : The Benjamin/Cummings Publ Co Inc : 2005 : 1231 :

Stenciler som tillhandahålls vid kursstart