"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Meritportfölj för programstudenter, 7,5 hp

Engelskt namn: Portfolio for program students

Denna kursplan gäller: 2008-09-08 och tillsvidare

Kurskod: 5TN009

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: TH teknisk betygsskala

Ansvarig institution: Gemensamt Tekn nat fakultet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2008-10-09

Reviderad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2008-09-09

Innehåll

Under kursen arbetar studenten med utveckling av personliga och professionella färdigheter samt att dokumentera den personliga utvecklingen under studietiden. Under kursen kommer begrepp kring - kommunikation, kommunikationsvägar, och kommunikationsstrategier, - gruppers utvecklingsfaser, grupproller, ledarstilar, konflikthantering, - individuella prestationsfaktorer, lärningsstilar och personliga värderingar att definieras och diskuteras. Bland kursens obligatoriska uppgifter finns reflektioner kring det egna lärandet, kommande yrkesroll samt personligt och professionellt förhållningssätt. Under kursen sammanställer studenten väl genomförda arbeten och erfarenheter tillsammans med personliga reflektioner över arbetena i en databas (portfölj) samt utarbetar en personlig meritförteckning (CV). Kursen omfattar tre moment: Moment 1, introduktion till generiska färdigheter, 2.5 högskolepoäng Detta moment introducerar grundläggande begrepp för personlig och professionell utveckling och studenten redovisar ett antal övningar inom muntlig och skriftlig kommunikation, provar på att arbeta i grupp och reflekterar över personliga egenskaper och värderingar. Moment 2, färdighetsträning av generiska färdigheter, 2.5 högskolepoäng Studenten arbetar praktiskt med ett antal frågeställningar vilka redovisas enskilt eller gruppvis, antingen skriftligt eller muntligt. Personlig reflektion och återkoppling från medstudenter och lärare är ett väsentligt inslag i momentet. Dessutom ingår en fördjupad diskussion och reflektion kring personlig och professionell utveckling. Moment 3, redovisning av generiska färdigheter, 2.5 högskolepoäng Momentet innehåller redovisningar där studenter tränar både själva redovisandet men också färdigheter som att ge och ta konstruktiv kritik och att starta diskussioner och leda möten. Under moment 3 sammanförs ett antal dokument som speglar studentens tekniska och generiska erfarenheter och färdigheter i en avslutande meritportfölj. Studenten utarbetar också ett personligt CV. De specifika obligatoriska uppgifterna kan variera något mellan olika utbildningsprogrammen och vara beroende av vilket år studenten antagits till programmet. Detaljerat kursinnehåll för respektive program publiceras som en studieanvisning till denna kursplan.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: • redogöra för viktiga begrepp inom området kommunikation, vad kommunikation är samt kunna använda sig av olika kommunikationsvägar på ett för budskapet lämpligt sätt • reflektera över hur den egna kommunikationsförmågan utvecklas över tid och reflektera över egna och andras redovisningar, dokumentationer och argumenteringar • redogöra för den principiella innebörden i begreppet ”kritiskt tänkande” och tillämpa det i det egna arbetet, exempelvis genom att utföra kritiska värderingar, samt redovisa och diskutera slutsatser, kunskap och argument • söka, sammanställa och kritiskt värdera information. • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar • redogöra för uppbyggnaden av och tillämpa en projektmodell samt visa förmåga att samverka med andra i olika (projekt)roller och i grupper med olika sammansättning och storlek • redogöra för teorier kring grupper och grupprocesser såsom gruppers utvecklingsfaser, grupproller, ledarstilar och konflikthantering samt visa förmåga att reflektera över teorierna, den egna rollen och andra faktorer som påverkar en grupps resultat. • reflektera över genomförda projektarbetens utvecklingsfaser och faktorer som påverkat projektets resultat • utifrån given teori analysera sin egen och andras lärstil och kunna reflektera över denna och den egna förmågan att tillgodogöra sig kunskaper och färdigheter • visa förmåga att uppträda professionellt, inklusive att förstå, styra och utveckla sig själv när det gäller värderingar, prestationer och förhållningssätt • beskriva och reflektera över den egna utbildningen och den tänkta yrkesrollen samt kunna reflektera över de egna styrkorna och svagheterna i relation till tänkt yrkesliv • reflektera över tekniska lösningars relevans i sammanhanget ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar utveckling • sammanfatta och dokumentera sina kunskaper och färdigheter dels i form av en personlig meritförteckning (CV) samt uppvisa exempel på väl genomförda arbeten inom utbildningens ram

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Ma D och Fy A.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av handledning, föreläsningar, seminarier, övningar i mindre grupper, samt i projektform. Kursmomenten behandlas sekventiellt och ett moment skall vara avklarat innan nästa moment får påbörjas. Studenten ansvarar för att obligatoriska uppgifter läggs till portföljen. En stor del av kursen består av studentens individuella arbete. För en förteckning över de obligatoriska uppgifterna och en mer detaljerad beskrivning av undervisningens uppläggning, se respektive programs studieanvisning.

Examination

Under kursens moment bygger studenten upp en meritportfölj. Portföljen består av obligatoriska uppgifter som examineras fortlöpande. Obligatoriska uppgifter kan utgöras av rapporter, presentationer, ljudupptagningar, videoupptagningar, planeringar, projektdagböcker, reflektioner etc. För detaljerade examinationskrav se respektive programs studieanvisning. Notera att en student endast kan examineras på kursen utifrån sitt eget programs studieanvisning. På moment 1 och 2 sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På moment 3 ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg. För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för Enheten för professionskurser. Tillgodoräknande prövas individuellt.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå, helt eller delvis, samtidigt med en annan kurs med likartat innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledaren för det aktuella programmet.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.