Kursens syfte är att ge lärare kunskaper i datalogiskt tänkande i allmänhet och programmering i synnerhet för att kunna undervisa utifrån gällande styrdokument, samt ge orientering i programmeringens roll i undervisningsämnet.
Kursen behandlar programmering och datalogiskt tänkande och börjar med att behandla grunderna i skapande av datorprogram. Det inbegriper grundläggande definitioner och begrepp inom programmeringsteknik (inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och funktioner) samt grundläggande konstruktioner i ett programmeringsspråk. Syftet är att ge kunskap och färdighet i hur problem kan omformuleras till en ordnad följd av satser i form av en algoritm som i sin tur kan översättas till program.
Utöver de grundläggande delarna i ett programspråk behandlas även filhantering och felhantering. De olika koncepten exemplifieras med programmeringsspråket Python
Under kursen ges exempel på olika tillämpningar där programmering kommer till praktisk nytta och det ges tillfälle att tillämpa uppnådda kunskaper i programmering. Detta leder till att deltagarna får goda erfarenheter i att skapa, felsöka och testa egenskriven programkod men också i att läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintlig programkod.
Under kursen sker även diskussioner om hur programmering kan användas i deltagarnas undervisning.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska deltagaren
kunna skapa enklare program i textbaserad miljö
kunna läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra enklare program
kunna utforma algoritmer för att lösa problem
kunna identifiera moment och innehåll i relevanta kurs- och ämnesplaner där
programmering är ett användbart verktyg
ha förståelse för hur programmering kan introduceras för elever.
Behörighetskrav
Målgrupperna för denna kurs är * matematiklärare i grundskolans årskurs 7-9 och specialskolans årskurs 8-10 * matematiklärare i kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå * matematiklärare i gymnasieskolan * matematiklärare i kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå * tekniklärare i grundskolans årskurs 7-9 och specialskolans årskurs 8-10
Kursen är öppen för lärare i andra ämnen eller andra skolformer i mån av plats. Kraven är att den sökande
* är verksam lärare inom målgruppen, * har grundläggande behörighet för högskolestudier * har ett intyg från huvudman eller rektor om att den denne får gå kursen. Detta eftersom kursen är kommun-/regionförlagd.
Kursen är en uppdragsutbildning i samarbete med Skolverket
Undervisningens upplägg
Kursen ges normalt som kommun-/regionförlagd kurs på kvartsfart eller enligt överenskommelse med huvudman om den ges för en enskild huvudman. Vid speciella tillfällen (exempelvis pandemier) kan hela kursen ges som en nätbaserad kurs utan fysiska träffar. Detta beslutas i samråd med huvudman/männen.
En kommun/regionförlagd kurs innebär att den bedrivs på distans med 4-5 närträffar som förläggs i aktuell(a) kommuner/regioner. Mellan dessa träffar arbetar deltagarna själva eller kollegialt med övningar och examinerande uppgifter. Allt material (läsanvisningar, föreläsningar, uppgifter, möjlighet till kommunikation med lärare och medstudenter, etc) finns i en lärplattform.
En stor del av arbetet på kursen bedrivs individuellt eller i mindre grupper och en dator med internetuppkoppling och möjlighet för att ladda ned (gratis) programvara för att kunna programmera i Python krävs.
Undervisningen sker i huvudsak på svenska, men enstaka inslag kan vara på engelska.
Examination
Examinationen består vid ordinarie tillfälle av dels ett antal (2-4 men oftast 3) stycken skriftliga uppgifter som lämnas in via kursens lärplattform samt ett antal muntliga examinationer (1-2 men oftast 1). Vid eventuellt omprov och uppsamling sker examinationen på samma sätt. Betyget på kursen är något av följande: Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid Institutionen för datavetenskap.
Examination baserad på denna kursplan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Detta gäller även om kursen lagts ned och denna kursplan upphört gälla.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Övriga föreskrifter
I en examen får denna kurs ej ingå, helt eller delvis, samtidigt med en annan kurs med likartat innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledare vid Institutionen för datavetenskap och/eller programansvarig för sitt program
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.