Syftet med kursen är att utveckla studentens förmåga att dokumentera och komplettera sin kompetens. Under kursen arbetar studenten med utveckling av personliga och professionella färdigheter samt att dokumentera den personliga utvecklingen under studietiden. Kursen innehåller:
Moment 1, 2,5 hp
Termin 1 Litteratursökning Vetenskapsfilosofi Reflektioner över inlärning, kursutvärderingar och återkoppling. Karriärplanering och kompetensportfölj; introduktion till karriärplanering, Kompetensdokumentering Termin 2 Karriärplanering och kompetensportfölj; introduktion till företagskontakt, kompetensdokumentering Reflektioner över inlärning, kursutvärderingar och återkoppling. Forskningspraktik
Moment 2, 2,5 hp
Termin 3 Exjobbsseminarer Karriärplanering och kompetensportfölj; kommunikationsteknik för personlig marknadsföring, omvärldsbevakning, studiebesök vid företag Reflektioner över inlärning, kursutvärderingar och återkoppling. Termin 4 Entreprenörskap Forskningsseminarier Karriärplanering och kompetensportfölj; sammanfattande kompetensprofil, karriärplanering Reflektioner över inlärning, kursutvärderingar och återkoppling. Exjobbsseminarer
Moment 3, 2,5 hp
Termin 5 Karriärplanering och kompetensportfölj; Personlig marknadsföring, skrivande av ansökan, intervjuträning. Reflektioner över inlärning, kursutvärderingar och återkoppling. Exjobbsseminarer Termin 6 Karriärplanering och kompetensportfölj; Personlig marknadsföring, skrivande av ansökan, intervjuträning, fortsatt karriärplanering Forskningsseminarier Reflektioner över inlärning, kursutvärderingar och återkoppling.
Terminsindelningen är endast vägledande.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: • redogöra för viktiga begrepp inom området kommunikation, vad kommunikation är samt kunna använda sig av olika kommunikationsvägar på ett för budskapet lämpligt sätt • reflektera över hur den egna kommunikationsförmågan utvecklas över tid och reflektera över egnas och andras redovisningar, dokumentationer och argumentering • redogöra för den principiella innebörden i begreppet ”kritiskt tänkande” och tillämpa det i det egna arbetet, exempelvis genom att utföra kritiska värderingar, samt redovisa och diskutera slutsatser, kunskap och argument • söka, sammanställa och kritiskt värdera information • reflektera över genomförda projektarbetens utvecklingsfaser och faktorer som påverkat projektets resultat • utifrån given teori analysera sin egen och andras lärstil och kunna reflektera över denna och den egna förmågan att tillgodogöra sig kunskaper och färdigheter • visa förmåga att uppträda professionellt, inklusive att förstå, styra och utveckla sig själv när det gäller värderingar, prestationer och förhållningssätt • beskriva och reflektera över den egna utbildningen och dess yrkesroll samt kunna reflektera över de egna styrkorna och svagheterna i relation till framtida yrkesliv • sammanfatta och dokumentera sina kunskaper och färdigheter dels i form av en personlig meritförteckning (CV) genom att uppvisa exempel på väl genomförda arbeten inom utbildningens ram
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av handledning, föreläsningar, seminarier, övningar i mindre grupper, samt i projektform. Kursmomenten behandlas sekventiellt och ett moment skall vara avklarat innan nästa moment får påbörjas. Studenten ansvarar för att obligatoriska uppgifter läggs till portföljen. En stor del av kursen består av studentens individuella arbete. För en förteckning över de obligatoriska uppgifterna och en mer detaljerad beskrivning av undervisningens uppläggning, se studieanvisningen.
Examination
Under kursens moment bygger studenten upp en meritportfölj. Portföljen består av obligatoriska uppgifter som examineras fortlöpande. Obligatoriska uppgifter kan utgöras av rapporter, presentationer, ljudupptagningar, videoupptagningar, planeringar, projektdagböcker, reflektioner etc. För detaljerade examinationskrav, se studieanvisningen.
På kursen ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg. För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §).
Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Övriga föreskrifter
I en examen får denna kurs ej ingå, helt eller delvis, samtidigt med en annan kurs med likartat innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledaren.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.