Moment 1 (6,5 hp): Teori och tillämpningar Kursen koncentreras kring Six Sigma:s metod DMAIC (Define-Measure-Analyze-Improve-Control). ”Define” syftar till att förstå det problem eller den process som studeras. Olika typer av diagram för att underlätta beskrivningen behandlas. ”Measure” handlar om att samla in och säkerställa relevant data kring problemet eller processen. Här behandlas statistiska modeller för mätvärden samt beskrivande statistik, både grafiskt och numeriskt. Under ”Analyze” studeras ett antal statistiska metoder för att testa olika typer av hypoteser. Under ”Improve” behandlas idéer om hur data kan insamlas på ett optimalt sätt och speciellt studeras DOE (Design of Experiments). Under ”Control” används s.k. styrdiagram och både konstruktion och tolkning av sådana behandlas.
Moment 2 (1 hp): Datorlaborationer med lämplig statistisk programvara
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
redogöra för grundläggande begrepp inom sannolikhets- och statistikteori
Färdighet och förmåga
beräkna sannolikheter för binomial-, normal- och Poissonfördelningarna med givna parametervärden med hjälp av statistisk programvara
använda beskrivande statistik både numeriskt och i diagramform
analysera data med de i kursen ingående metoderna, med ett statistikprogram
konstruera och tolka styrdiagram
analysera resultat från ett faktoriellt försök
redovisa resultatet av statistiska analyser skriftligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
värdera resultatet från en statistisk undersökning och dra relevanta slutsatser.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs Matematik för processoperatörer, 7,5 hp (5MA011) eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i huvudsak i form av föreläsningar, lektioner och handledning av datorlaborationer.
Examination
Moment 1 examineras med individuell skriftlig salstentamen och obligatoriska skriftliga inlämningsuppgifter. Vid betygsättning vägs resultaten av salstentamen och inlämningsuppgifter ihop med lika vikt. På moment 1 ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). Moment 2 examineras med skriftliga laborationsrapporter som görs parvis. På moment 2 ges endast något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). Betyg på hel kurs avgörs av betyg på moment 1. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga moment är godkända. Betyget sätts först när alla obligatoriska moment är bedömda.
Den som erhållit godkänt betyg på kursen kan ej examineras för högre betyg. För studerande som inte blivit godkända vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för matematik och matematisk statistik. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Övriga föreskrifter
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i matematik och matematisk statistik.