"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Statistik för lärare, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Statistics for Teachers

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 5MS026

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Matematisk statistik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för matematik och matematisk statistik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2008-10-14

Innehåll

Moment 1 (6,5 hp): Teori Kursen innehåller grundläggande sannolikhetsteori, speciellt behandlas begreppen sannolikhet, betingad sannolikhet, oberoende händelser, kombinatorik, slumpvariabel, väntevärde, varians, standardavvikelse och korrelationskoefficient. Vidare ingår tillämpningar av stora talens lag och centrala gränsvärdessatsen. Kursen innehåller dessutom grundläggande statistikteori, speciellt beskrivande statistik, punkt- och intervallskattning samt enkel linjär regression. Slutligen introduceras index. Teorin exemplifieras genomgående med olika typer av statistiska undersökningar. Moment 2 (1 hp) Laborationer I momentet analyseras data med lämplig programvara.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: • presentera data grafiskt samt bestämma de vanligaste sammanfattande måtten • beräkna sannolikheter för kombinationer av händelser • använda de vanligaste statistiska fördelningarna för att bestämma sannolikheter och modellera verkliga fenomen • tillämpa centrala gränsvärdessatsen • konstruera och tolka konfidensintervall • redogöra för begreppet korrelation och kunna använda och förstå enkel linjär regressionsanalys • använda indexserier för att tolka tidsberoende data

Behörighetskrav

Univ: Funktionslära och grundläggande analys 7,5 hp

Undervisningens upplägg

Kursens uppläggning präglas av en könsmedveten pedagogik. De traditionella undervisningsformerna föreläsningar, lektionsundervisning och laborationer kompletteras med andra arbetsformer.

Examination

Kunskapsredovisningen sker i form av skriftliga prov. Dessa kan kombineras med andra examinationsformer, exempelvis skriftlig och muntlig redovisning av grupparbeten. På en skriftlig tentamen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). Vid övriga former av examination ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Den som erhållit betyget godkänt på kursen kan därefter ej examineras för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för institutionen för matematik och matematisk statistik. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 36


Räkna med slumpen
Klefsjö Bengt, Hellmer Stefan
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1991 : 272, [3] s. :
ISBN: 91-44-32191-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Räkna med slumpen.p Problemsamling
Klefsjö Bengt, Hellmer Stefan
Lund : Studentlitteratur : 1991 : 196, [3] s. :
ISBN: 91-44-32201-1
Se Umeå UB:s söktjänst