Engelskt namn: Bacterial Physiology and Pathogenesis
Denna kursplan gäller: 2013-10-14 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-10-14
Kursplan för kurser med start mellan 2013-10-07 och 2013-10-13
Kurskod: 5MO077
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Molekylärbiologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för molekylärbiologi
Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-09-21
Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2023-06-06
Delmoment 1, teori 4.5 hp
Kursen behandlar bakteriers mångskiftande fysiologi och patogenes vilket ger viktig information om de grundläggande biologiska processer som är nyckeln till liv.
Föreläsningarna behandlar fyra kärnområden.
"Bakteriell mångfald". Föreläsningarna fokuserar på bakteriell mångfald och taxonomisk klassificering, den molekylära grunden för liv i extrema miljöer. Grundläggande begrepp om bakteriell bioenergetik kommer också att diskuteras.
"Bakteriella regulatoriska nätverk". Förmågan hos bakterier att bevara biologiska funktioner när de utsätts för skadliga miljöfaktorer är ett kännetecken för deras förmåga till anpassning och återhämtning. Föreläsningarna behandlar mekanismerna bakom denna anpassning, hur bakterierna reglerar genexpression transkriptionellt, post-transkriptionellt, translationellt och post-translationellt.
"Fysiologiska processer hos bakterier" behandlar globala regleringsmekanismer och användning av "omics-baserade" tekniker för att studera denna reglering. Mekanistiska aspekter av viktiga biologiska processer kommer att behandlas inklusive molekylär transport över membran, riktad rörelse, kommunikation, differentiering och utveckling i både ”singel cell” och ”multicellulära bakteriella samhällen”.
"Bakteriell patogenes och värd-respons på infektioner".
Detta avsnitt behandlar: i) Hur förändringar/mutationer i genuppsättningen hos harmlösa apatogena bakterier kan leda till patogener som kan infektera nya värdar, t ex människa. ii) Värdens svar på detta, - de strategier som det icke-specifika och specifika immunförsvaret använder för att bekämpa bakteriella infektioner. iii) Hur bakterien känner igen och svarar på värdcellens respons genom att reglera uttryck av virulensgener till exakt tid och plats under infektionen. iv) Den alarmerande ökningen av multiresistenta kliniskt relevanta bakterier i befolkningen och de konsekvenser detta får för antibakteriella behandlingsalternativ, samt användning av vacciner som en strategi för att förhindra infektion.
Delmoment 2, laborationer 3 hp
Laborationsdelen ger praktisk tillämpning av teoriinnehållet. Studenterna får självständigt planera experiment där såväl genetiska metoder som klassisk fenotypisk karakterisering används för att exemplifiera klassificering av bakterier
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:
- visa kunskap om bakteriell mångfald, dess betydelse för livet på jorden samt kunna använda relevanta metoder för att studera detta
- ge exempel på principerna bakom transkriptionell, posttranskriptionell, translationell och post-translationell bakteriell genreglering kopplat till förändringar i miljön
- sammanfatta bioenergetik hos bakterier, inklusive elektron transport och hur ”proton motif force” genereras och dess betydelse för upptag och transport över bakteriens innermembran
- särskilja olika grundläggande fysiologiska processer som är viktiga för bakteriens livscykeln, såsom stress, rörelse, kommunikation, differentiering och proteinsekretion
– särskilja hur normalflora respektive bakteriell kolonisering av människa kan påverka hälsa och sjukdom
- förklara hur icke sjukdomsframkallandebakterier kan utvecklas till sjukdomsframkallande bakterier och hur bakteriella patogener och deras virulensfaktorer kan studeras inom forskning
– använda centrala koncept inom infektionsbiologi för att särskilja olika bakteriella infektionsstrategier, vilka typer av virulensfaktorer som är involverade i de olika processerna och hur dessa faktorer regleras i tid och rymd under infektionsförloppet
– visa kunskap om och kunna diskutera aktuella problem kopplade till behandling och förebyggande av bakteriella infektionssjukdomar
- visa praktisk färdighet i odling och analys av bakterier
Avklarade kurser om minst 45 hp biologi inkluderande klassisk genetik, cellbiologi, molekylärbiologi och fysiologi. Avklarade kurser i kemi om minst 30 hp, varav minst 7,5 hp biokemi. Dokumenterad färdighet i experimentellt arbete omfattande minst 5 hp. Engelska A från gymnasieskolan. Eller motsvarande kunskaper.
Undervisningen sker på engelska. Undervisningen innefattar föreläsningar, laborationer och presentationer. Laborationer och presentationer är obligatoriska. Laborationerna inleds med teoretiska introduktioner varpå studenterna själva planerar flödet i sitt laborativa arbete. Denna planering gås igenom med kursassistenter och ska vara godkänd innan laborationen får påbörjas. Det laborativa arbetet dokumenteras enligt givna anvisningar i en laboratoriedagbok (”labnotes”). Erhållna resultat från laborationsmomenten redovisas med muntliga presentationer samt med kortare skriftliga svar på utgivna frågor.
Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare tillfälle.
Examinationen sker genom skriftlig tentamen på teorimomentet. För godkänt på laborationsmomentet krävs i) att ”labnotes” är förda enligt utgivna anvisningar, ii) godkänd muntlig presentation av erhållna labresultat samt iii) godkänt på utgivna skriftliga lab-frågor. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyg som ges på teorimomentet är underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). På laborationsdelen ges något av betygen godkänd (G) eller underkänd (U). För slutbetyget VG krävs att detta betyg erhålls på teorimomentet och G på laboratoriedelen.
Studerande som underkänts, har rätt att undergå förnyad examinering för att få godkänt betyg. Den som godkänts får ej undergå förnyad examinering för högre betyg.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att, efter skriftlig begäran till studierektor/prefekt på Institutionen för Molekylärbiologi, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det
Tillgodoräknande
Ett tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Prövning om tidigare utbildning eller verksamhet kan tillgodoräknas beslutas av respektive programansvarig i samråd med kursansvarig institution.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.