"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Särskilda utbildningsinsatser i matematik, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Special Needs Education in Mathematics

Denna kursplan gäller: 2010-06-14 och tillsvidare

Kurskod: 5MN000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk naturvetenskaplig fakultetsnämnd, 2010-05-26

Innehåll

Kursens övergripande mål är att ge den studerande verktyg och strategier för att arbeta med elever i matematiksvårigheter. I kursen behandlas olika specialpedagogiska perspektiv på matematikundervisning samt verktyg för dokumentation och utvärdering av elevens skolsituation. Vidare behandlas också matematikundervisning och elevers kunskaper ur ett nationellt, internationellt och historiskt perpektiv. Särskilt betonas begreppsbildning inom grundläggande matematik, vanliga elevuppfattningar av matematiska begrepp, olika representationsformer som stöd för elevers lärande samt fördjupning i formativ bedömning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för den svenska matematikundervisningens framväxt med särskilt fokus på specialpedagogik och olika specialpedagogiska perspektiv på matematikundervisning - indentifiera hur man utifrån olika teoretiska utgångspunkter har definierat behoven av särskilda undervisningsinsatser i matematik - ha god kännedom om olika former av relevanta kartläggningsmetoder samt kunna använda dessa i en skolpraktik - känna till olika begreppsuppfattningar inom grundläggande matematik - använda och argumentera för tillämpning av olika representationsformer som är lämpligt för att stödja elevers lärande i matematik - använda och kritiskt granska tillämpning av formativ bedömning

Behörighetskrav

Lärarutbildning samt minst två års yrkeserfarenhet som lärare samt tjänst inom grundskola/gymnasieskola

Undervisningens upplägg

Kursen ges med 20% studietakt. Undervisningen är upplagd med träffar ca en gång per månad och ca fem heldagsträffar på kommunens kompetensutvecklingsdagar under 2010-2011. I undervisningen nyttjas olika arbetsformer till exempel förekommer föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och handledning. I kursen ges de studerande möjlighet att utifrån egna undervisningserfarenheter studera, diskutera och reflektera över aktuell forskning och undersökningar/utvecklingsarbeten från pedagogisk verksamhet. Kursen innehåller vissa obligatoriska seminarier och redovisningar.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt i seminarieform såväl individuellt som i grupp under kursen. Ett av de skriftliga arbetena ska också redovisas i muntlig form vid ett oppositionsseminarium. Studentens skriftliga prestationer bedöms i en tregradig betygskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera kurslitteraturen samt att kritiskt och självständigt genomföra kartläggningar och utformar, motivera och kommunicera de föreslagna insatserna som helhet och från en genomförd formativ bedömningsprocess. Den muntliga examinationen bedöms med betyget Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först efter när alla obligatoriska inslag är godkända. Varje examinationsmoment anordnas vid ett ordinarie tillfälle och ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Ett extra examinationstillfälle erbjuds inom tre månader, dock tidigast inom tio arbetsdagar. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år, s.k. uppsamlingsprov, efter överenskommelse mellan uppdragsgivare och uppdragstagaren. Den studerande erbjuds ett kursintyg istället för kursbevis om ej godkänt resultat har uppnåtts.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 24

Analysschema i matematik för skolår 6-9. : http://www.skolverket.se/publikationer?id=2219
1. uppl. : Stockholm : Statens skolverk :b Liber distribution : 2003 : 62 s. :
ISBN: 91-85009-33-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Analysschema i matematik för åren före skolår 6 : http://www.skolverket.se/publikationer?id=2347
1. uppl. : Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : cop. 2000 : 44 s. :
ISBN: 91-89314-14-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Assessment for learning: putting it into practice.
Black Paul, Harrison Christine, Lee Clare, Marshal Bethan, Dylan Wiliam
Buckingham : Open University Press : 2003 : 135s :

Diagnostiska uppgifter i matematik : för användning i de tidiga skolåren. Kan laddas ner från http:// www.skolverket.se/publikationer?id=2322
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket :b Liber distribution : 2000 : [2], 100 s. :
ISBN: 91-89314-15-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskning inom det specialpedagogiska området - en kunskapsöversikt. : Rapporten kan laddas ner från: http://www.skolverket.se/publikationer?id=800
Emanuelsson Ingemar, Persson Bengt, Rosenqvist Jerry
Skolverket Stockholm : Liber : 2001 : 162s :

Engström Arne
Specialpedagogiska frågeställningar - en introduktion.
Örebro : Örebro universitet: Pedagogiska institutionen : 2003 : 57 :

Improvements in mathematics performance as a consequence of self-assessment in Portuguese primary school pupils.
Fontana Davis, Fernandes Margarida
British Journal of Educational Pyschology : 1994 : 407-417 :

The power of feedback. Review of Educational Research 77(1)
Hattie John, Timperley Helen
2007 : s 81-112 :

Haug Peter
Pedagogisk dilemma: Specialundervisning : rapporten kan laddas ner från : http://www.skolverket/se/publikationer?id=471
Skolverket Stockholm : Liber : 1998 : s 69 :

Kursplan med kommentarer till mål som eleverna lägst ska ha uppnått i slutet av det tredje skolåret i ämnena matematik, svenska och svenska som andra språk
Stockholm : Skolverket :b Fritzes [distributör] : 2009 : 60 s. :
http://www.skolverket.se/sb/d/2033
ISBN: 978-91-38-32502-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Second handbook of research on mathematics teaching and learning. : a project of the National Council of Teachers of Mathematics
Lester Frank K., Wiliam Dylan
Charlotte, NC : Information Age Pub. : cop. 2007. : s 1051-1089 :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip072/2006033783.html
ISBN: 978-1-59311-176-2 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur ;a Järfälla :b Förlagsdistribution : 2006 : 176 s. :
ISBN: 91-27-72298-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lunde Olav
Kartlegging og undervisning ved lærevansker i matematikk : Bob-Kåres vei gjennom matematikkens verden
Klepp st. : Info vest forl. : 1997 : 237, 11 s. :
ISBN: 82-90910-06-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Löwing Madeleined 1946-
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 308 s. :
http://www.studentlitteratur.se/aritmetik
ISBN: 978-91-44-00874-5
Se Umeå UB:s söktjänst

McIntosh Alistair
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NMC) : 2008 : 244 s. +e 1 CD-ROM + 1 bilaga :
ISBN: 978-91-85143-13-9
Se Umeå UB:s söktjänst

National Council of Teachers of Mathematics.
What is formative assessment? : www.nctm.org/news/content.aspx?id=11462

Formative assesment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice.
Nicol David, Macfarlane J, Dick Debra
Studies in Higher Education 31 (2) : 2006 : 199-218 :

Student self-evaluation: what research says and what practice shows. : www.cdl.org/resource-library/articles/self_eval.php?type=subject&id=4
Rolheiser Carol, Ross John A

Laborativ matematikundervisning : vad vet vi?
Rystedt Elisabeth, Trygg Lena
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning : 2010 : 73 s. :
ISBN: 978-91-85143-16-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Motivation in education : theory, research, and applications
Schunk Dale H., Pintrich Paul R., Meece Judith L.
3. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education : cop. 2008 : xiv, 433 s. :
ISBN: 978-0-13-228155-3 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-777
ISBN: 91-7264-047-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolinspektionen (2009)
Undervisning i matematik- utbildningens innehåll och ändamålsenlighet. Kvalitetsgranskning Rapport 2009: 5 rapporten kan laddas ner från www.skolinspektionen.se
2009 : s27 :

Skolverket (2008)
Kursplaner och betygskriterier 2000 - andra reviderade upplagan 2008. : http://www.skolverket.se/publikationer?id=745
Stockholm : Fritzes : 2008 : 117s :

Skolverket 2009
Vad påverkar resultaten i svensk skola - en sammanfattande analys. Rapporten kan laddas från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
Stockholm : Fritzes : 2009 : 55s :

Skolverket 2009
Ämnesproven i grundskolans årskurs 3 - En redovisning av utprövningsomgången 2009 : rapporten kan laddas ner från : http://www.skolverket.se/sb/d/2571/a/17743
Skolverket Stockholm : 2009 : 9s :

Skolverket
Diamant- diagnosbank i matematik för de tidigare skolåren. Kan laddas ner från: www.skolverket.se/sb/d/260/a/14694
Skolverket Stockholm :

Svenska elevers matematikkunskaper i TIMSS 2007 : en djupanalys av hur eleverna förstår centrala matematiska begrepp och tillämpar beräkningsprocedurer
Stockholm : Skolverket : 2008 : 148 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2126
ISBN: 978-91-85545-53-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 90 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787
ISBN: 978-91-85545-37-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningsdepartmentet (2006)
Läroplan för de friviliga skolformerna, Lpf94 20s : http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071
Stockholm : Fritzes : 17s :

Utbildningsdepartmentet (2006)
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
ISBN: 91-85545-01-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiliam Dylan
Five "Key Strategies" for effective formative assessment. : www.nctm.org/news/content.aspx?id=11474
National council of Teachers of Mathematics :

Wiliam Dylan
What does research say the benefits of formative assessment are? : www.nctm.org/news/content.aspx?id=1146
National Council of Teachers of Mathematics :