Under kursen studeras biologiska, kemiska och fysikaliska exponeringars hälsoeffekter, särskilt sådana som är betydelsefulla i Sverige. Kursen skall även ge träning i att granska hälsoriskbedömningar och konsekvensanalyser, respektive läsa och tolka vetenskapliga artiklar inom området. Kursen innefattar även olika metoder för att mäta luftrelaterade hälsoproblem. Kursen är indelad i 3 moment:
Modul 1. Teori, 7.5 hp. I momentet studeras biologiska, kemiska och fysikaliska exponeringars hälsoeffekter, främst utifrån hur dessa påverkar olika befolkningar och grupper. Särskild tonvikt läggs vid exponeringsförhållanden som i Sverige är vanliga och effekter som är frekventa eller allvarliga. För studerade faktorer beskrivs högriskmiljöer respektive känsliga grupper i samhället.
Modul 2. Projektarbete, 4 hp. Momentet fokuserar på aktuella hälsorelaterade problem och ger träning i att granska vetenskapliga artiklar. I arbetet övar man på att söka, läsa och sammanfatta vetenskapliga artiklar kring en miljömedicinsk/hälsorelaterad frågeställning, samt att redovisa muntligt och skriftligt med källcitering.
Modul 3. Mätmetoder, 3.5 hp.
Momentet behandlar mätmetoder för olika hälsoskadliga komponenter med såväl teori som praktiskt utförande.
Förväntade studieresultat
Efter avklarad kurs skall den studerande för betyget Godkänd kunna: Modul 1, Teori: 1. Beskriva de hälsomässigt mest betydande riskfaktorerna i miljön 2. redogöra för aktuella hälsoeffekter i urban miljö 3. förklara grundläggande studieupplägg samt begrepp inom miljömedicinen 4. genomföra riskbedömningar och hälsokonsekvensanalyser avseende en miljöfaktor 5. diskutera aktuella hälsoproblem.
Modul 2, Projektarbete: 6. Genomföra litteratursökning och granskning av vetenskapliga artiklar inom området hälsoeffekter 7. skriftligt sammanfatta vetenskapliga artiklar inom området hälsoeffekter 8. muntligt redovisa projektarbetet 9. opponera på ett motsvarande arbete.
Modul 3, Mätmetoder: 10. Redogöra för och föreslå olika mätmetoder som används vid mätning av luftkvalitet och ljudnivå i tätortsmiljö 11. utföra simuleringar med hjälp av enklare spridningsmodeller och tolka resultaten 12. utföra grundläggande mätningar av inomhusmiljö.
Efter avklarad kurs skall den studerande för betyget Väl Godkänd kunna: Modul 1, teori 13. Kunna bedöma riskfaktorer för hälsa utifrån olika perspektiv.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kurserna Statistiska metoder 7,5 hp och Fysiologi 15 hp eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, övningar och projekt. Seminarier, övningar och projekt är obligatoriska moment i kursen.
Examination
Examinationen sker dels i form av seminarier, övningar, projekt och tentamen. Samtliga moment examineras skriftligt och muntligt. Seminarier, övningar och projekt examineras med betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Skriftlig tentamen examineras med betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Moment 1 examineras med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG) och moment 2 och 3 examineras med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G). För betyget godkänd krävs att alla FSR för betyget Godkänd är uppfyllda. För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att alla FSR för betyget Väl Godkänd är uppfyllda. Betyget på helkurs sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som underkänts i prov har rätt att undergå förnyat prov. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyat prov för högra betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.