"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hållbar livsmedelsförsörjning - från råvaruproduktion till konsument, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-28

Engelskt namn: Sustainable food supply - from products to consumers

Denna kursplan gäller: 2016-09-12 och tillsvidare

Kurskod: 5MH114

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Miljö- och hälsoskydd: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-03-18

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2021-06-28

Innehåll

Kursens mål är att nå fördjupad förståelse för ett omfattande och komplext miljö- och samhällsproblem, en globalt sett hållbar livsmedelsförsörjning. [KP1] Kursen syftar till att analysera de biologiska, geografiska och klimatiska faktorer som begränsar livsmedelsproduktionen från global till lokal nivå, samt de risker dagens sätt att producera och konsumera livsmedel har. Möjligheter och utmaningar för att uppnå en hållbar livsmedelsförsörjning studeras i förhållande till kraven på att; bibehålla jordbrukssystemens och andra ekosystems produktionsförmåga och biodiversitet, begränsa utsläpp av växthusgaser och andra miljöfarliga ämnen, samt begränsa negativa effekter på människors hälsa.

Kursen är indelad i tre moment som examineras var för sig, se avsnittet examination.

Moment 1. Teoretisk del; 3,5 högskolepoäng. Momentet ger en fördjupad förståelse för de faktorer som begränsar den globala livsmedelsproduktionen, de miljö- och klimatproblem den orsakar, de hälsorisker under- och felnäring kan orsaka, samt utmaningen att förse en växande global befolkning med livsmedel utan att ytterligare öka jordbrukets miljö- och klimatbelastning. Momentet är indelat i fyra avsnitt; människans näringsbehov och globala matkonsumtion; hur mycket mat kan jordklotet producera; vilka miljö- och klimatproblem orsakar jordbruket; framtidsscenarier och förslag på lösningar. Lärarledda föreläsningar varvas med litteraturseminarier och grupparbeten. Utöver teorin ger momentet färdigheter i muntlig presentation, samt analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur.
 
Moment 2. Studiebesök och laboration; 1 högskolepoäng. Delar av teorin belyses och tillämpas med hjälp av en obligatorisk exkursion/studiebesök på något jordbruk och ett eget växtodlingsexperiment. Förutom den praktiska tillämpningen av teorin ger momentet färdigheter i att formulera hypoteser, bearbeta och analysera data samt i att sammanställa en skriftlig laborationsrapport.
 
Moment 3. Projektarbete; 3 högskolepoäng. I ett längre projektarbete belyses en fråga av betydelse för en globalt sett hållbar livsmedelsförsörjning. Arbetet och dess redovisning har en forskningsliknande karaktär då svaret/n på frågan kan vara omdiskuterat eller okänt. Projektarbetet utförs enskilt och innehåller avgränsning av vilken fråga man vill belysa; formulering av frågeställning(ar) och hypoteser; litteratursökning och inläsning; rapportskrivning; rättning av en annan rapport; muntlig seminariepresentation av det egna arbetet, opponering på ett annat arbete, samt en avslutande integrerande diskussion av alla projekt. Det är även möjligt att basera projektarbetet på data från någon databas eller från ett eget planerat och utfört experiment, med efterföljande bearbetning.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Moment 1
1 förklara, analysera och bedöma de faktorer som begränsar den globala livsmedelsproduktionen och dess effekter på miljö och klimat
2 muntligt och skriftligt presentera, diskutera och integrera sina kunskaper, argument och slutsatser inom ämnesområdet för kursen
3 förklara, analysera och bedöma omfattningen av de problem och målkonflikter som finns vad gäller möjligheten att uppnå en globalt sett hållbar livsmedelsförsörjning
Moment 2
4 självständigt planera, utföra, analysera och redovisa ett eget experiment med syfte att optimera växtproduktion
Moment 3
5 formulera frågeställning(ar) och hypoteser för ett eget projektarbete av relevans för en hållbar livsmedelsförsörjning;
6 söka efter, analysera, kritiskt granska, samt sammanfatta vetenskaplig litteratur av relevans för det valda projektet;
7 sammanställa en skriftlig rapport av arbetet inklusive en engelsk sammanfattning;
8 muntligt och skriftligt presentera, diskutera och integrera sina kunskaper, argument och slutsatser inom ämnesområdet för kursen
9 kritiskt granska och bedöma motsvarande arbeten

[

Behörighetskrav

Univ: 90 hp inom något av huvudområdena miljö- och hälsoskydd, biologi, geovetenskap/naturgeografi inklusive ett examensarbete på kandidatnivå, eller motsvarande. En A samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av introducerande föreläsningar, självstudier, seminarier, studiebesök, laboration, litteratursökning och projektarbete. Seminarier, grupparbeten, studiebesök, laboration och projektarbetet är obligatoriska delar av kursen.

Examination

Teoridelen redovisas skriftligt i form av en tentamen och muntligt i form av seminarier och ges något av betygen U, G eller VG. Laborationen redovisas skriftligt och ges något av betygen U eller G. Projektarbetet redovisas både skriftligt och muntligt och ges något av betygen U, G eller VG. För kursen ges något av betygen U, G eller VG, där betyget VG är en sammanväging av betygen från momenten 1 och 3. Betyget sätts när alla examinerande och obligatoriska delar är godkända/avklarade. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyat prov för högre betyg. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
 Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

Till kursplanen hör ett kursplanetillägg daterat 2016-02-24

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.