Kursen behandlar organiska och oorganiska substansers fördelning och omvandling i miljön samt exponering och effekter på miljö, djur och människa med utgångspunkt från kemisk struktur och egenskaper. Källor, utsläpp, och kritiska miljökemiska processer i biota, mark, sediment, vatten och luft studeras. Kursen introducerar även riskbedömning med relevanta metoder, processer och lagstiftning inklusive REACH. Kursen har stora inslag av studentaktivt lärande med PBL och fallstudier men innehåller även ett antal nyckelföreläsningar med fokus på olika discipliner inom ämnet miljökemi. Kursen avslutas med ett självständigt projektarbete med fokus på riskbedömning av en kemikalie.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- beskriva och diskutera övergripande principer för kemikalielagstiftning med fokus på den europeiska kemikalielagstiftningen REACH - redogöra för huvudsakliga emissionsvägar av kemikalier - avgöra och motivera skillnaden mellan diffusa källor och punktutsläpp - redogöra för och värdera kemiska egenskapers inverkan på transport-, ackumulation- och transformeringsprocesser i människa, djur och miljö - beskriva och analysera olika upptagsvägar för kemikalier vid akut respektive kronisk exponering - värdera och motivera koncept och modeller för att studera kemikaliers biologiska effekter - förklara och motivera val av metoder för riskbedömning av kemikalier - självständigt analysera och värdera miljökemiska problem och forskningsresultat - muntligt och skriftligt presentera och kommunicera miljökemiska problem och forskningsresultat i frågor som ligger inom ramen för kursens innehåll
Behörighetskrav
Univ: För tillträde till kursen krävs godkända kurser i kemi om 60 hp, varav Akvatisk kemi (5KE002, 15 hp), eller motsvarande. Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen är huvudsakligen baserad på studentaktivt lärande, framför allt problembaserat lärande (PBL). Utöver basgruppsträffarna där PBL-arbetet behandlas bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, forskningspresentationer och ett avslutande individuellt projektarbete. Basgruppsträffar och skriftliga självreflektioner utgör obligatoriska moment på kursen. Projektarbetet redovisas muntligt och skriftligt.
Examination
Kunskapsredovisningen sker i form av muntlig och skriftlig presentation av projektarbetet samt en skriftlig tentamen. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är fullgjorda. En tregradig betygskala med Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG) tillämpas. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Kemiska institutionen.
Tillgodoräkande: Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.