Kursen ger en plattform för både teoretisk och praktisk informationsinsamling och individuella reflektioner om designprocessen och interaktionsdesigners roll för att bidra till hållbara samhällen. Kursen inkluderar reflektion över och tillämpning av designforskningsmetoder och individuella uppgifter. Målet med de individuella uppgifterna är att identifiera, kartlägga, reflektera och föreslå relevanta designutrymmen och relaterade tillvägagångssätt som kan utgöra en inledande projektbeskrivning inför ett examensarbete i magisterprogrammet i interaktionsdesign.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Beskriva omfattningen av olika tillämpningar av interaktionsdesign och deras relationer.
Färdighet och förmåga
Visa förmåga att dra slutsatser från komplex informationsinsamling.
Visa förmåga att dokumentera, formulera och presentera designutrymmen och hur de behandlar relevanta frågor i samhället och i synnerhet hur ett designutrymme relaterar till hållbarhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Reflektera över relevansen av interaktionsdesign i relation till hållbarhetsfrågor.
Identifiera och argumentera för relevanta designmöjligheter i komplex insamlad information.
Artikulera individuellt perspektiv på och förhållningssätt till identifierade möjligheter.
Motivera val av specifika designmetoder i relation till identifierade designmöjligheter
Behörighetskrav
Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen. Särskilda förkunskapskrav är: 60 högskolepoäng i ämnet design. Studenten skall dessutom ha genomgått alla tidigare kurser under Masterprogrammet i interaktionsdesign på Designhögskolan, DAIDM. Engelska B/6.
Undervisningens upplägg
Kursen består av föreläsningar, praktiska övningar och handledning.
Examination
Examinationen sker i form av muntliga presentationer och individuella uppgifter. För att bli godkänd på hela kursen måste alla de olika övningarna och obligatoriska uppgifterna vara genomförda, inlämnade och godkända. Varje uppgift och del av kursen samt för kursen som helhet sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Towards programmatic design research Löwgren Jonas, Larsen Henrik Svarrer, Hobye Mads Department of Didactic Sciences, Stockholm university : 2013 : http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mau:diva-14334 Obligatorisk
The Lancaster Care Charter Rodgers Paul, Innella Giovanni, Bremner Craig, Coxon Ian, Broadley Cara, Cadamuro Alessia, Carleklev Stephanie, Chan Kwan, Dilnot Clive, Fathers James, Fennell Jac, Fremantle Chris, French Tara, Henriques Diogo, Jones Peter Lloyd, Kettley Richard, Kettley Sarah, Khan Mashal, Logge Karl, Archer-Martin Jen, McHattie Lynn-Sayers, Pulley Robert, Shahar Dina, Teal Gemma, Tewari Saurabh, Treadaway Cathy, Tsekleves Emmanuel, Valadkeshyaei Hamed Moradi, Ventura Jonathan, Watt Trudy A., Wiltse Heather, Winton Euan 2019 : http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-78268 Obligatorisk