"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Designreflektioner, 30 hp

Engelskt namn: Design reflexions

Denna kursplan gäller: 2018-01-01 och tillsvidare

Kurskod: 5ID207

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-12-21

Innehåll

Kursen ger studenten genom att delvis självständigt men även i grupp kommunicera sin kunskap och kompetens och reflektera över sin kompetensnivå i relation till en framtida yrkesroll som industridesigner. I momentet ska den studerande genomprojektarbete kopplade till samtida designproblem vidareutveckla och förfina sin designprocess. I projektform ges möjligheter till fördjupade reflektioner både i studentens egen process men även kopplat till intressanta för en samarbetspartner och för en målgrupps behov och önskemål.

Design process 3, 7,5 hp

  1. Projektplanering, 3 hp
  2. Designkommunikation 3, 3 hp
  3. Skiss, 1.5 hp

I momentet ska den studerande självständigt identifiera ett samtida designproblem och skriva en projektbeskrivning med bland annat bakgrund-, målgrupps- och metodbeskrivning, konkurrensöversikt, tid- och arbetsplanering samt budget. Designproblemet ska formuleras utifrån behov och visioner från en identifierad samarbetspartner, organisation eller myndighet.

I momentet ska den studerande fördjupa färdigheten att arbeta med olika material och tekniker för att framställa skisser exempelvis med hjälp av visualiseringsprogram. Den studerande ska exempelvis fördjupa sin kompetens att uttrycka sig med ett personligt skisspråk och individuell attityd.

Den studerande ska vidareutveckla sin individuella portfölj och överföra den till olika relevanta media som exempelvis webb. I arbetet ingår reflektion över design och yrkeskompetens i ett samtidsperspektiv.

Design och teoretiska ämnen 3, 4,5 hp

  1. Marknad och strategi, 1,5 hp
  2. Designteori, 1,5hp
  3. Forskningsorientering 1,5 hp

I momentet introduceras grunderna inom området designteori. Målet är att den studerande ska bli förtrogen med ett teoretiskt förhållningssätt i förhållande till sitt framtida arbetssätt och design. Den studerande ska även bilda sig en teoretisk och begreppslig förståelse för designteori. Den studerande skall träna sig att med ett reflekterande synsätt diskutera exempelvis designteori med inriktning mot industridesign och närliggande områden. Under kursen ska den studerande ges möjlighet att utveckla sin förmåga och erfarenhet att diskutera och framföra teoretiska frågeställningar.

I momentet ska den studerande erhålla och orientera sig i grundläggande förutsättningar för modern marknadsföring utifrån ett designutvecklingsperspektiv. Den studerande ska även bli förtrogen med och förstå ekonomiska begrepp och ekonomi utifrån ett designutvecklingsperspektiv.
I momentet ska den studerande erhålla en fördjupad insikt i projekt och arbetssätt inom tillämpad och akademisk forskning och området industridesign. De studerande ska identifiera metodiska processer och tekniker från tidigare kurser och diskutera hur de tillämpas i industridesignforskning.
Den studerande ska bredda sin syn på yrkesrollen som industridesigner.

Design projekt 3, 7,5 hp
Hot Team - innovationsprojekt

Den studerande ska utföra ett designprojekt i tvärvetenskapliga team. Momentet är tvärvetenskapligt med studenter från olika nivåer, institutioner och utbildningsprogram. Projekttillämpningen genomsyras i hög grad av ”Design Thinking” och aktuell innovationsforskning. Målet är att den studerande ska tränas i att arbeta i tvärvetenskapliga team och arbete med fokus på samarbete och innovationsfrågor. Den studerande ska genom praktisk tillämpning utföra ett tillämpningsprojekt i samarbete med externt företag, organisation eller myndighet. Den studerande ska reflektera över och tillämpa gruppmekanismer och individuella faktorer som påverkar innovationsnivån för sin egen del och för teamet samt även reflektera över skillnader mellan projektarbete och tvärvetenskapliga teamarbeten. I momentet bygger studenterna i varje team upp en studio för sitt arbete.

Design presentation 3, 10,5 hp

  1. CAID, 1,5 hp
  2. Storytelling, 3 hp
  3. CAID, 6 hp

I momentet CAID arbetar studenterna utifrån en individuell målsättning med en visualiseringsövning. Den studerande ska förstå olika parametrar av en arbetsprocess med CAID som exempelvis tidsplanering utifrån sin egen kompetensnivå. I momentet ska den studerande förstå den fortsatta processen för att senare producera ett tredimensionellt produkt/produktdetalj.
I momentet Storytelling ska den studerande utifrån en konceptidé eller tidigare genomfört projekt skapa en storyboard som beskriver visionen och ”storyn” med konceptet. Den studerande får möta Storytelling som ett kreativt verktyg men framförallt som en kommunikations- och argumenterande presentationsteknik.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:

  • självständigt identifiera ett samtida designproblem och planera att tillsammans med extern partner genomdriva ett projekt, i relation till samhällets, marknadens och målgruppers behov och utveckling.
  • utföra presentationsskisser med ett personligt utvecklat skisspråk och kunna hantera digitala skisstekniker.
  • färdigställa och presentera sin individuella portfölj som representerar kunskap och kompetens hos den studerande.
  • kritiskt reflektera över styrkor och svagheter i Storytelling som presentationsteknik och kreativ process.
  • reflektera med ett praktiskt filosofiskt förhållningssätt i förhållande till framtida yrkesroll, samhällets pågående förändringar med inriktning mot industridesign och närliggande områden och sig.
  • analysera och diskutera olika teoretiska frågeställningar i dagens samhälle utifrån ett designperspektiv
  • särskilja mellan tillämpad forskning och akademisk forskning och reflektera över den konstnärligt grundade designprocessen gentemot en akademisk forskningsprocess.
  • utveckla sina kunskaper i visualiseringsverktyget CAID med en egen målsättning och exemplifiera arbetsprocessen för att producera en tredimensionell produkt/produktdetalj.

Behörighetskrav

60 hp i Industridesign eller motsvarande samt portfolio
Engelska B/6. Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, övning individuellt och i grupp med handledning.

Examination

Examinationen sker löpande under kursens gång i exempelvis praktiska övningar av prövande karaktär. Skriftliga och visuella presentationer samt inlämningsuppgifter

För att bli godkänd på kursen måste alla moment i kursen vara genomförda.
Betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U) ges för varje moment samt för kursen som helhet.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande kan inte tillämpas.
 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.