Engelskt namn: Design conclusions
Denna kursplan gäller: 2017-01-23 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2017-01-23
Kurskod: 5ID204
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet
Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-09-29
Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-12-06
Kursen ger studenten möjlighet att genom ett antal medier - delvis självständigt men även i grupp - utveckla sina designverktyg, kunskap och kompetens med fokus på slutsatser och resultat av olika designaktiviteter. Studenten har möjligheter att skapa en egen process, som kan vara individuellt anpassad, med hjälp av dessa aktiviteter och verktyg - detta sker i en ständigt reflekterade över den framtida yrkesrollen. I momenten ska den studerande förankra sin designprocess med hjälp av samtida designproblem genom projektarbeten, som alla har användarperspektiv som utgångspunkt. Under dessa projektarbeten, som görs i samarbete med externa partner, ges återkoppling från företagens eller organisationernas sida på studentens resultat och processarbete.
Visuell presentation, 4,5 hp
Vi introducerar grundläggande metoder och tekniker för att kommunicera med olika visuella och textbaserade tekniker som fotografering och videoupptagning. Studenten får också lära sig manipulering av bilder i digital miljö.
Den studerande får med hjälp av olika material och tekniker för att framställa skisser på grundläggande nivå. Målet är att den studerande ska kunna framställa skisser för arbete i kreativa processer, kommunikation med andra samt presentera ett slutförslag.
Designprojekt 1, 7,5 hp
Målet är att studenten ska träna sig att självständigt utveckla sin förmåga att arbeta metodiskt med komplexa designrelaterade problemställningar i verklighets- och framtidsperspektiv. Studenten övar sig studenten att samarbeta i grupp och med representanter från exempelvis näringsliv, stat och kommun. I projektarbetet praktiserar studenten grundläggande metoder i designprocessen samt tränar sig att arbeta med produkt-, funktions- och aktivitetsanalys. I kursen tränar studenten sig att arbeta kreativt, sin förmåga att arbeta metodiskt med gestaltning samt arbeta kreativt och kommunikativt med skiss- och modellteknik. Handledning sker med verksamma industridesigner.
Muntlig och visuell kommunikation, 4,5 hp
Här introduceras även bildbehandling i mjukvaruprogram för dator samt tillhörande utrustning för presentation av skriftligt och visuellt material. I kursen ska studenten träna sig att reflektera över det visuella material som dom arbetat med.
Den studerande ska vidareutveckla sin individuella portfölj och överföra den till olika relevanta media
Konstnärlig process 1 1,5 hp
Den studerandes konstnärliga förmåga ska stimuleras och tränas med stöd av olika konstnärliga uttryck och arbetssätt.
Designprojekt 2, 9 hp
I momentet arbetar studenterna i projektform med ett samtida komplext designproblem. Projektet genomförs i samarbete med extern part från exempelvis näringsliv eller myndighet. Studenterna arbetar både individuellt och i grupp.
Design för framtiden, 3 hp
Momentet har ett fokus på hur färdigheter och förmågor kan övas för att ha beredskap för framtida samhällelig och professionell utveckling och förändring. Studenten kommer att reflektera över styrkor och svagheter i den egna design processen. I momentet ingår även att reflektera över hur designprojekt kommuniceras för att skapa förståelse för en anonym betraktare i en offentlig utställning.
Efter genomgången moment skall den studerande kunna:
Visuell presentation, 4,5 hp
Designprojekt 1, 7,5 hp
Muntlig och visuell kommunikation, 4,5 hp
Konstnärlig process 1, 1,5 hp
Designprojekt 2, 9 hp
Design för framtiden, 3 hp
60 hp i Industridesign samt portfolio. Engelska B/6.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, övning individuellt och i grupp med handledning.
Varje kursmoment har tydliga mål som examineras i slutet av momentet på följande sätt:
Visuell presentation
Presentation av skapat material som ligger till grund för en muntlig diskussion och reflektion.
Designprojekt 1
Processarbetet utvärderas utifrån studentens rapport och en visuell presentation.
Muntlig och visuell kommunikation
I samband med projektarbete 1 examineras den muntliga och skriftliga delen av momentet. En portfolio ska lämnas in i slutet av momentet för granskning.
Konstnärlig process
Kursen examineras i en diskussion och reflektion i seminarium liknande form.
Designprojekt 2
Kursen avslutas med en presentation för samarbetsföretaget som där vi bedömer processarbetet och studenternas inlämnade reflektion i rapportform.
Design för framtiden
I ett antal seminarier diskuterar studenterna i grupp ett antal olika frågeställning som sammanställs och lämnas in för bedömning.
När delmoment är genomförda får studenterna betygen för de olika momenten och för att bli godkänd på kursen måste alla delmomenten var godkända. Betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U) ges för varje moment samt kursen som helhet.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till rektor/prefekt på Designhögskolan.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande kan inte tillämpas.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.