Engelskt namn: Design for communicating ideas
Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-09-02
Kurskod: 5ID199
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Industridesign: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet
Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-06-23
Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2024-05-24
Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering och grafisk design som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.
Träning ges i att framställa varierande typer av visuellt kommunikationsmaterial för en rad olika medier som i syfte att effektivt skapa, kommunicera och utvärdera idéer i relation till ett projekts sammanhang, intressenter och affärs- eller verksamhetsidé. Grunderna i innovationsteori, kreativa metoder, idéskissning, typografi, färglära, produktsemantik, kognitionspsykologi, kommunikationshistoria, bildteori och visuell kultur introduceras.
Studenten får genom praktiska övningar tillämpa sina grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering.
Modul 1:
Designprocessen 1,5 hp
Kreativitet 1,5 hp
Modul 2:
Grafisk form, kommunikationsteori och kommunikationshistoria 3 hp
Visuella kulturer och visualiseringsmetoder 3 hp
Modul 3:
Kommunikation och projektledning 1,5 hp
Projektarbete 4,5 hp
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, verkstäder, praktiska övningar och projekthandledning. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.
I kursen examineras idékommunikation genom visuell och muntlig presentation samt visuell och skriftlig dokumentation. Under kursens gång examineras kursens olika inslag löpande genom övningar inom givna tidsramar.
I modul 1 examineras grunderna inom designprocessen och kreativitet. I modul 2 examineras visualiseringsmetoder och visuell kommunikation. I modul 3 examineras en praktiskt tillämning i projektform av fritt valda delar från modul 1 och 2.
För betyget G på hela kursen krävs betyget G på samtliga moduler. För betyget VG på hela kursen krävs VG på de två sista modulerna. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Lupton Ellen
Design is storytelling
New York, NY : Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum : [2017] : 159 pages :
ISBN: 9781942303190
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur är inte obligatorisk
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur
10., [uppdaterade och utök.] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2016 : 323 s. :
ISBN: 9789173317665
Se Umeå UB:s söktjänst
Duarte Nancy
Resonate : present visual stories that transform audiences
Hoboken, N.J. : Wiley : c2010 : xxi, 248 p. :
ISBN: 978-0-470-63201-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Duarte Nancy
Slide:ology : the art and science of creating great presentations
1 ed. : Sebastopol : O'Reilly Media : 2008 : xix, 274 s. :
ISBN: 9780596522346
Se Umeå UB:s söktjänst
Erwin Kim
"Communicating the new : how to make the complex, unfamiliar or still-fuzzy understandable to others"
2014 :
Made to stick : why some ideas take hold and others come unstuck
Heath Chip, Heath Dan
1st ed. : London : Arrow Books : 2008 : [12], 323 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0711/2006046467.html
ISBN: 9780099505693
Se Umeå UB:s söktjänst
Lawson Bryan
How designers think : the design process demystified
4. ed. : Oxford : Architectural Press : 2006 : xii, 321 p. :
ISBN: 0-7506-6077-5
Se Umeå UB:s söktjänst
McKim Robert H.
Experiences in visual thinking
2. ed. : Boston, Mass. : PWS Engineering : cop. 1980 : 183 s. :
ISBN: 0-8185-0411-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Idéagenten : en handbok i att leda kreativa processer
Michanek Jonas, Breiler Andréas
4. rev. uppl. : Malmö : Arx : 2015 : 194 s. :
ISBN: 9789187043529
Se Umeå UB:s söktjänst
Roam Dan.
The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures
Marshall Cavendish Limited : 2012 :
Value proposition design : how to create products and services customers want : get started with...
Osterwalder Alexander, Pigneur Yves, Bernarda Greg, Smith Alan
Hoboken : John Wiley & Sons : 2014 : xxv, 290 s. :
ISBN: 9781118968055
Se Umeå UB:s söktjänst
Bild och föreställning : om visuell retorik.
Waern Yvonne, Pettersson Rune, Svensson Gary
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 197 s. : ill. :
ISBN: 91-44-04259-0
Se Umeå UB:s söktjänst