"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Designreflektioner, 30 hp

Engelskt namn: Design reflexions

Denna kursplan gäller: 2017-08-28 och tillsvidare

Kurskod: 5ID198

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-03-24

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-06-30

Innehåll

Kursen ger studenten genom att, delvis självständigt men även i grupp, kommunicera sin kunskap och kompetens och reflektera över sin kompetensnivå i relation till en framtida yrkesroll som industridesigner. I momentet ska den studerande genom projektarbete kopplade till samtida designproblem vidareutveckla och förfina sin designprocess. I projektform ges möjligheter till fördjupade reflektioner i studentens egen process. Arbetet sker med en samarbetspartner och till grund ligger  målgruppens behov och önskemål.

Design process 3, 7,5 hp
1.    Projektplanering, 3 hp
2.    Skiss, 1.5 hp
3.    Designkommunikation 3, 3 hp

I momentet ska den studerande självständigt identifiera ett samtida designproblem och skriva en projektbeskrivning med bland annat bakgrund-, målgrupps- och metodbeskrivning, konkurrensöversikt, tid- och arbetsplanering samt budget. Designproblemet ska formuleras utifrån behov och visioner från en identifierad samarbetspartner, organisation eller myndighet.

I momentet ska den studerande fördjupa färdigheten att arbeta med olika material och tekniker för att framställa skisser exempelvis med hjälp av visualiseringsprogram. Den studerande ska exempelvis fördjupa sin kompetens att uttrycka sig med ett personligt skisspråk och individuell attityd.

Den studerande ska vidareutveckla sin individuella portfölj och överföra den till olika relevanta media som exempelvis webb. I arbetet ingår reflektion över design och yrkeskompetens i ett samtidsperspektiv.

Storytelling, 3 hp
I momentet Storytelling ska den studerande utifrån en konceptidé eller tidigare genomfört projekt skapa en storyboard som beskriver visionen och ”storyn” med konceptet. Den studerande får möta Storytelling som ett kreativt verktyg men framförallt som en kommunikations- och argumenterande presentationsteknik. I momentet ska den studerande bli förtrogen med kroppens anatomi och muskeluppbyggnad samt fysisk förutsättning i arbete, kroppens begränsningar och människans kognitiva förutsättningar vid manipulation av produkter och tjänster. Den studerande introduceras till grundläggande textbaserad argumentationsanalys som metod för att kommunicera och presentera designförslag.

Design och teoretiska ämnen 3, 3 hp
I momentet introduceras grunderna inom området designteori. Målet är att den studerande ska bli förtrogen med ett teoretiskt förhållningssätt i förhållande till sitt framtida arbetssätt och design. Den studerande ska även bilda sig en teoretisk och praktisk förståelse för designteori. Den studerande skall träna sig att med ett reflekterande synsätt diskutera exempelvis designteori med inriktning mot industridesign och närliggande områden. Under kursen ska den studerande ges möjlighet att utveckla sin förmåga och erfarenhet att diskutera och framföra teoretiska frågeställningar.

I momentet ska den studerande erhålla och orientera sig i grundläggande förutsättningar för modern marknadsföring utifrån ett designutvecklingsperspektiv. Den studerande ska även bli förtrogen med och förstå ekonomiska begrepp och ekonomi utifrån ett designutvecklingsperspektiv.

Design projekt 3, 7,5 hp
Hot Team - innovationsprojekt
I kursen ska den studerande utföra ett designprojekt i tvärvetenskapliga team. Momentet är tvärvetenskapligt med studenter från olika nivåer, institutioner och utbildningsprogram. Projekttillämpningen genomsyras i hög grad av ”Design Thinking” och aktuell innovationsforskning. Målet är att den studerande ska tränas i att arbeta i tvärvetenskapliga team och arbete med fokus på samarbete och innovationsfrågor. Den studerande ska genom praktisk tillämpning utföra ett tillämpningsprojekt i samarbete med externt företag, organisation eller myndighet. Den studerande ska reflektera över och tillämpa gruppmekanismer och individuella faktorer som påverkar innovationsnivån för sin egen del och för teamet samt även reflektera över skillnader mellan projektarbete och tvärvetenskapliga teamarbeten. I momentet bygger studenterna i varje team upp en studio för sitt arbete.

Design som upplevelse 3, 9 hp
Målet är att den studerande skall fördjupa kunskaper och kompetens att arbeta med samtida problemställningar i projektform och med inriktning mot färg, form och semantik som en upplevelse.
I kursen ingår moment att arbeta i team, att identifiera en yrkesroll samt att fördjupa sin kompetens att arbeta med komplexa designproblem med varierande aktuella designperspektiv. Den studerande ges möjligheter att delvis självständigt fördjupa sin förmåga att arbeta metodiskt med designrelaterade problemställningar i ett verklighets perspektiv. Den studerande samarbetar med utomstående personer från näringsliv, stat och/eller kommun men även expertkompetens inom områden som marknadsföring och produktutveckling.

Kursen utförs som ett designprojekt och frågeställningen utgår ifrån form, semantik och färg som en komplex upplevelse. Handledning sker med verksamma industridesigner. I kursen arbetar studenterna i projektform med ett samtida komplext designproblem med olika designinriktningar som exempelvis Designmanual för ett varumärke och produkter. Studenterna handleds av yrkesverksam industridesigner.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:

  • självständigt identifiera ett samtida designproblem och planera att tillsammans med extern partner genomdriva ett projekt, i relation till samhällets, marknadens och målgruppers behov och utveckling.
  • utföra presentationsskisser med ett personligt utvecklat skisspråk och kunna hantera digitala skisstekniker.
  • färdigställa och presentera sin individuella portfölj som representerar kunskap och kompetens hos den studerande.
  • kritiskt reflektera över styrkor och svagheter i Storytelling som presentationsteknik och kreativ process.
  • reflektera med ett praktiskt filosofiskt förhållningssätt i förhållande till framtida yrkesroll, samhällets pågående förändringar med inriktning mot industridesign och närliggande områden och sig.
  • analysera och diskutera olika teoretiska frågeställningar i dagens samhälle utifrån ett designperspektiv
  • planera, genomföra och reflektera över ett innovativt designprojekt i ett tvärvetenskapligt team och tillämpa och analysera olika individuella förmågor och gruppdynamiska processer för att gynna integration och interaktion i ett tvärvetenskapligt teamarbete.
  • utföra varumärkes- och formanalys av ett företag och dess produktportfölj för att sammanställa en designmanual.

Behörighetskrav

60 hp i Industridesign samt portfolio

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, övning individuellt och i grupp med handledning.

Examination

Varje enskilt kursmoment examineras skriftligt, muntligt och visuellt.
När alla delmoment är genomförda sammanställs betygen för de olika momenten och för att bli godkänd på kursen måste alla delmomenten var genomförda.
Betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U) ges för varje moment samt kursen som helhet.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande kan inte tillämpas.
 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.