Engelskt namn: Design skills
Denna kursplan gäller: 2017-08-28 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2017-08-28
Kurskod: 5ID197
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Industridesign: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet
Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-03-24
Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-06-30
Kursen syftar till att den studerande ska använda tidigare kunskaper och kompetens för att fortsätta utveckla sina designredskap så som visualisering, formkänsla och kommunikationsförmåga. I projektform får studenten möjlighet att fördjupa både sin förmåga att kombinera två och tre dimensionellt arbete, samarbete i grupp och visualisering.
Designkommunikation 2, 4.5 hp
Den studerande ska vidareutveckla sin individuella portfölj och överföra den till olika relevanta media. I arbetet ingår reflektion över design och yrkeskompetens i ett samtidsperspektiv.
Design som upplevelse 2, 7.5 hp
1. Modellera, 1.5 hp
2. Formstudier, 4.5 hp
3. Skissteknik 1,5 hp
Målet är att den studerande övar och fördjupar sina kunskaper att lösa formproblematik på ett systematiskt sätt utifrån en på förhand upprättad målsättning. Kursen genomförs som ett formgivningsprojekt, som utgår ifrån en enklare formanalys av en befintlig produkt och varumärke. Studenten ska sedan fortsätta med omarbetning till 2-dimensionella skisser och ritningar för att följas av utveckling till ett 3-dimensionellt formförslag med en fysisk skalmodell i lera. Den studerande ska utifrån en genomförd analys och reflektion kommunicera formbegrepp både muntligt och skriftligt.
Design och teoretiska ämnen 2, 4.5 hp
I kursen ska den studerande bli förtrogen med kroppens anatomi och muskeluppbyggnad samt fysisk förutsättning i arbete, kroppens begränsningar och människans kognitiva förutsättningar vid manipulation av produkter och tjänster. Den studerande introduceras till grundläggande textbaserad argumentationsanalys som metod för att kommunicera och presentera designförslag.
Designprojekt 2, 6 hp
Hot Team - innovationsprojekt
I kursen ska den studerande utföra ett designprojekt i tvärvetenskapliga team. Momentet är tvärvetenskapligt med studenter från olika nivåer, institutioner och utbildningsprogram. Projekttillämpningen genomsyras i hög grad av ”Design Thinking” och aktuell innovationsforskning. Målet är att den studerande ska tränas i att arbeta i tvärvetenskapliga team och arbete med fokus på samarbete och innovationsfrågor. Den studerande ska genom praktisk tillämpning utföra ett tillämpningsprojekt i samarbete med externt företag, organisation eller myndighet. Den studerande ska reflektera över och tillämpa gruppmekanismer och individuella faktorer som påverkar innovationsnivån för sin egen del och för teamet samt även reflektera över skillnader mellan projektarbete och tvärvetenskapliga teamarbeten. I momentet bygger studenterna i varje team upp en studio för sitt arbete.
Design produktion och ny teknik 2, 6 hp
1. Produktion och hållbarhet, 3 hp
2. Ny teknik, 3 hp
I kursen ges en orientering i material- och produktionskunskap för att den studerande ska kunna föreslå olika alternativa vägar vad gäller sätt att industriellt framställa en produkt. Studenten kommer också att kunna bilda sig en uppfattning om de ekonomiska villkor som är förknippade med olika tillverkningsmetoder och ny teknik.
Design presentation 2, 1,5 hp
Målet är att den studerande övas i grundläggande förutsättningar om arbete med digital visualisering, CAID. I kursen ska den studerande genom att arbeta med designövningar träna sig att arbeta med en arbetsprocess som utgår ifrån en formulerad målsättning.
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
60 hp i Industridesign samt portfolio
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, övning individuellt och i grupp med handledning.
Varje enskilt kursmoment examineras skriftligt, muntligt och visuellt.
När alla delmoment är genomförda sammanställs betygen för de olika momenten och för att bli godkänd på kursen måste alla delmomenten var genomförda.
Betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U) ges för varje moment samt kursen som helhet.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande kan inte tillämpas.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.