Engelskt namn: Interaction and expression
Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare
Kurskod: 5ID195
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet
Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2015-06-25
Kursen fokuserar designprocessen i interaktionsdesign och utvecklingen av icke-fysiska produkter i relation till kognitiv ergonomi, observationsmetoder, prototypering och visualisering med hjälp av bland annat skiss och datorstödd modellering. Kursen inriktas även på arbete med form, styling och visualisering inom transportdesign, inklusive modellteknik. Under kursen arbetar studenterna med att producera en portfolio, och tränas i olika grafiska och visuella verktyg for att uttrycka sina färdigheter likväl som processer, i ett professionellt designsammanhang.
Moment 1: Interaktionsdesign, 6 hp (Interaction design, 6 credits)
En introduktion till designprocessens faser inom interaktionsdesign och design av icke-fysiska produkter. Introduktion av metoder inom interaktionsdesignprocessen för observation, utvärdering och perspektiv på semantik, liksom metoder för lo-fi- och hi-fi-testning och -utvärdering. Tillämpade studier i ett projektarbete. Examination av del ett, Designprocessen i interaktionsdesign, (1,5 hp) genom aktivt deltagande i undervisningen och inlämning av övningsuppgifter. Examination av del två, Projekt i interaktionsdesign (4,5 hp) genom visuell och muntlig presentation samt visuell och skriftlig dokumentation av designprocessen och resultatet av ett interaktionsdesignprojekt.
Moment 2. Portfolio 2, 3 hp (Portfolio 2, 3 credits)
Momentet syftar till fördjupad dokumentation och presentation visuellt och textuellt av designprojekt i en portfolio. Fokus ligger dels på metoder för visuellt och grafiskt berättande samt hur man kan förmedla designprocess och designresultat med layout, bilder och text, och dels på metoder för analys, utvärdering och argumentation av portfolio. Studenten ska utveckla och fördjupa arbetet med en portfolio som kommunicerar färdigheter, styrkor och förmågor visuellt, textuellt och grafiskt. Portfolion ska uppvisa studentens designprocess och resultat i projektarbeten, i relation till den sociala och professionella kontexten av designportfolios. Examination genom aktivt deltagande, inlämning och presentation av en portfolio jämte analys, utvärdering och reflektion.
Moment 3: Form och visualisering, 6 hp (Form and visualisation, 6 credits)
Momentet introducerar metoder för form- och visualiseringsarbete inom transportdesign, genom ett projektarbete med fokus på formarbete, styling och visualisering. Studenten ska kunna arbeta med att uttrycka värden och/eller varumärken genom 2- och 3-dimensionellt formarbete, och presentera dessa i relation till grundläggande begrepp inom produktsemantik. Examination genom utförande och inlämning av övningsuppgifter, individuell muntlig, skriftlig och visuell presentation av ett designförslag.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
För tillträde till denna kurs krävs minst 60 högskolepoäng från tidigare universitetsstudier, eller motsvarande, med godkänt resultat samt arbetsprov. Engelska B/6.
Därtill krävs minst motsvarande 30 hp tidigare studier inom industridesign eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.
Examination sker i form av muntliga, skriftliga och visuella presentationer av genomförda projekt och genom inlämning av arbetsuppgifter, skriftliga såväl som visuella (2D och 3D) samt aktivt deltagande i den lärarledda undervisning som är av prövande karaktär.
Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment/tillämpningsarbeten är godkända, liksom projektarbetena. För Väl godkänt på hela kursen krävs betyget Väl godkänt på två av kursens tre moment.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Design for product understanding : the aesthetics of design from a semiotic approach
Monö Rune G., Knight Michael, Monö Rune
1. ed. : Stockholm : Liber : 1997 : 168 s. :
ISBN: 91-47-01105-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thoughtful interaction design : a design perspective on information technology
Löwgren Jonas 1964-, Stolterman Erik
Cambridge, Mass. : MIT Press : 2005 : xiii, 198 s. :
ISBN: 0-262-12271-5 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Baxter Mike
Product design : a practical guide to systematic methods of new product development
London : Chapman & Hall;a Cheltenham :b Stanley Thornes : 1996 : 308 s. :
ISBN: 0-412-63230-6 (Chapman & Hall)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lawson Bryan
How designers think : the design process demystified
4. ed. : Oxford : Architectural Press : 2006 : xii, 321 p. :
ISBN: 0-7506-6077-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Norman Donald A.
Emotional design : why we love (or hate) everyday things
New York : Basic Books : Books,c 2004 : x, 257 s. :
ISBN: 0-465-05135-9 (hbk)
Se Umeå UB:s söktjänst