Engelskt namn: Design Communication
Denna kursplan gäller: 2019-09-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2019-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2018-11-05 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2018-11-04
Kurskod: 5ID185
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet
Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-26
Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2019-09-11
Ett kursmål är att studenten skall kunna kommunicera designproblem, designprocesser, designkoncept och industridesignerns yrkesroll genom olika media och i olika situationer: i utställningar, muntliga framföranden och i digitalt eller tryckt visuellt och skriftligt material. Inom kursen utförs ett projektarbete inriktat på tjänstedesign, i vilket designprocessens steg och metoder inom tjänstedesignområdet introduceras och relateras till såväl produktdesign som interaktionsdesign. Studenterna genomför studier av konsultbyråer, företag och andra institutioner av vikt för design management och designutbildning och relaterar detta till såväl designkommunikation som till industridesignerrollen. Yrkesrollen undersöks ur ett strategiskt perspektiv och relateras till den historiska kontexten and industridesigneryrkets framväxt.
Moment 1. Utställning, 1,5 hp
Under momentet arbetar studenten med att presentera designprocessen i ett avslutat projekt, i 2D- och 3D-matierial, i en offentlig utställning. Grunderna i utställningsteknik introduceras, och i relation till detta även hur affischlayout och grafisk design samverkar med tredimensionella objekt. Examination genom utställning av specificerat utställningsmaterial.
Moment 2: Visuellt berättande, 1,5 hp
Momentet introducerar grunderna i visuellt berättande, genom att relatera narrativa tekniker och olika visuella medier till designområdet. Examination genom inlämning av visuella arbetsuppgifter och muntlig presentation av dessa.
Moment 3: Tjänstedesign, 6 hp
Designprocessen i tjänstedesign introduceras, och ett projekt inom området tjänstedesign genomförs under momentets gång. Examination genom muntlig, visuell och skriftlig presentation av ett tjänstedesignprojekt.
Moment 4: Industridesignerns yrkesroll, 3 hp
Momentet ger en översikt över industridesignens historia, med början i 1850-talet och med fokus på social kontext, idéer och stilar i västeuropa och USA. Särskilt behandlas industridesigneryrkets framväxt och de ideal och förväntningar som knutits till detta. En studie görs av hur designbyråer, företag och andra institutioner inom design- och designutbildningsområdet förstår och uttrycker kärnan av industridesignerns roll. Examination i form av skriftlig essä och seminariedeltagande.
Moment 5: Designkommunikation, 3 hp
Momentets mål är att studenten skall kunna analysera och jämföra hur designproblem, designprocesser, designkoncept och industridesignerns yrkesroll kommuniceras genom olika media och i olika situationer: i utställningar, muntliga framföranden och i digitalt eller tryckt visuellt och skriftligt material. Examination genom inlämning av övningsuppgifter, aktivt seminariedeltagande samt utställning.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
För tillträde till denna kurs krävs minst 60 högskolepoäng från tidigare universitetsstudier, eller motsvarande, med godkänt resultat samt arbetsprov. Engelska B.
Därtill krävs minst motsvarande 30 hp tidigare studier inom industridesign eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.
Examination sker i form av muntliga, skriftliga och visuella presentationer av genomförda projekt och genom inlämning av arbetsuppgifter, skriftliga såväl som visuella (2D och 3D) samt aktivt deltagande i den lärarledda undervisning som är av prövande karaktär.
Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment/tillämpningsarbeten är godkända, liksom projektarbetena. För Väl godkänt på hela kursen krävs betyget Väl godkänt på moment 3, Tänstedesign 6 hp samt ytterligare två av kursens moment.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
This is service design thinking : basics - tools - cases
Stickdorn Marc, Schneider Jakob
Amsterdam : Bis Publishers : 2010. : 373 p. :
ISBN: 978-90-6369-256-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Best Kathryn
Design management : managing design strategy, process and implementation
Lausanne : AVA Publishing : 2006 : 215 p. :
ISBN: 2-940373-12-4 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
The experience economy : work is theatre & every business a stage
Pine B. Joseph, Gilmore James H.
Boston, Mass. : Harvard Business School : cop. 1999 : xii, 254 s. :
ISBN: 0-87584-819-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Neumeier Marty
The brand gap : how to bridge the distance between business strategy and design : a whiteboard overview
Rev. ed. : Indianapolis, Ind. : New Riders/Hayden ;a London :b Pearson Education [distributor] : cop. 2006 : 194 s. :
ISBN: 0-321-34810-9 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Godin Seth
Purple cow : transform your business by being remarkable
London : Penguin Books : cop. 2002 : 144 s. :
ISBN: 0-14-101640-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Thackara John
In the Bubble : Designing in a Complex World
Cambridge, MA : MIT Press : 2005 : 321 s. :
ISBN: 0-262-20157-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Shaw Colin.
The DNA of customer experience : how emotions drive value.
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2007. : 166 s. :
ISBN: 0-230-50000-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Hashimoto Alan.
Visual design fundamentals[Elektronisk resurs]b a digital approach
1st ed. : Hingham, Mass. : Charles River Media : c2004. : xix, 345 p. :
http://link.libris.kb.se/sfxbth?url_ver=Z39.88-2004&ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&rfr_id=info:sid/sfxit.com:opac_856&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&sfx.ignore_date_threshold=1&rft.object_id=1000000000032262&svc_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:sch_svc&z Online access for BTHz eBrary Academic Complete:Full Text
Visualizing ideas : from scribbles to storyboards
Krisztian Gregor, Schlempp-Ülker Nesrin
London : Thames & Hudson : 2006 : 203 s :
ISBN: 0-500-28612-4
Se Umeå UB:s söktjänst
This is service design thinking : basics - tools - cases
Stickdorn Marc, Schneider Jakob
Amsterdam : Bis Publishers : 2010. : 373 p. :
ISBN: 978-90-6369-256-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Designing services with innovative methods
Miettinen Satu, Koivisto Mikko
Helsinki : University of Art and Design : 2009 : 267 s :
ISBN: 978-952-5018-42-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Best Kathryn
Design management : managing design strategy, process and implementation
Lausanne : AVA Publishing : 2006 : 215 p. :
ISBN: 2-940373-12-4 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
The experience economy : work is theatre & every business a stage
Pine B. Joseph, Gilmore James H.
Boston, Mass. : Harvard Business School : cop. 1999 : xii, 254 s. :
ISBN: 0-87584-819-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Neumeier Marty
The brand gap : how to bridge the distance between business strategy and design : a whiteboard overview
Rev. ed. : Indianapolis, Ind. : New Riders/Hayden ;a London :b Pearson Education [distributor] : cop. 2006 : 194 s. :
ISBN: 0-321-34810-9 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Godin Seth
Purple cow : transform your business by being remarkable
London : Penguin Books : cop. 2002 : 144 s. :
ISBN: 0-14-101640-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Thackara John
In the Bubble : Designing in a Complex World
Cambridge, MA : MIT Press : 2005 : 321 s. :
ISBN: 0-262-20157-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Shaw Colin.
The DNA of customer experience : how emotions drive value.
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2007. : 166 s. :
ISBN: 0-230-50000-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Hashimoto Alan.
Visual design fundamentals[Elektronisk resurs]b a digital approach
1st ed. : Hingham, Mass. : Charles River Media : c2004. : xix, 345 p. :
http://link.libris.kb.se/sfxbth?url_ver=Z39.88-2004&ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&rfr_id=info:sid/sfxit.com:opac_856&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&sfx.ignore_date_threshold=1&rft.object_id=1000000000032262&svc_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:sch_svc&z Online access for BTHz eBrary Academic Complete:Full Text
Visualizing ideas : from scribbles to storyboards
Krisztian Gregor, Schlempp-Ülker Nesrin
London : Thames & Hudson : 2006 : 203 s :
ISBN: 0-500-28612-4
Se Umeå UB:s söktjänst