Engelskt namn: Design Implementation
Denna kursplan gäller: 2013-09-09 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-09-09
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2013-09-08
Kurskod: 5ID183
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet
Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-26
Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2021-09-08
Kursen ger en fördjupning av de metoder och processer som används inom industridesign, med särskilt fokus på ergonomisk design, användarstudier och formutforskande. Momentet inkluderar tillämpade projektstudier där fokus ligger på metoder för analys, problemlösning och utvärdering i relation till ergonomi och varumärke i produktutvecklingsprocessen. Visualiseringstekniker som tränas under kursen inkluderar både 2D, skiss, datorstödd digital modellering samt 3D-modellering (skissmodeller och presentationsmodeller). En grundläggande introdutktion ges i hur man arbetar systematiskt med färg inom designområdet, och en valbar del av kursen ger studenten möjlighet att välja att fördjupa vissa specifika designkunskaper eller områden.
Moment 1. Formutforskande, 1,5 hp (Form exploration, 1,5 credits)
Momentet syftar till att ge att träna och utveckla studentens förmågor och färdigheter i ett utforskande förhållningssätt till form, och introducera grunderna i lermodellering. Ett mål är att, genom praktiska uppgifter och övningar i två- och tredimensionell visualisering, utveckla förmågan att översätta skisser till 3D modeller. Ett fokus i momentet ligger också på semantik och formuttryck i förhållande till känslor, kvaliteter och upplevelser av ett objekts budskap . Kursen ger också en introduktion till grundläggande formteori och begrepp. Examination sker genom aktivt deltagande och inlämning av övningsuppgifter i 2D och 3D.
Moment 2. Ergonomisk design, 6hp. (Ergonomic design, 6 credits)
Momentet kombinerar grunderna i ergonomi och varumärkeshantering med projektstudier i designprocessen. Ett av projektets, och momentets, tyngdpunkter ligger på ergonomisk design – särskilt handergonomi – och under momentet introduceras ergonomiska perspektiv på design, prototyperingstekniker, ergonomiska användarstudier och tester med hjälp av funktionsmodeller. Studenten ska kunna tillämpa ergonomisk teori och praktik i hela designprocessen. Lika viktigt i projektet är varumärkeshantering och att relatera ett varumärkes kärnvärden till form och uttryck i
såväl processen som i det slutliga designförslaget i 2D- och fysiska/digitala 3D-visualiseringar). Examinering sker genom aktivt deltagande i undervisningen, utförande och inlämning av övningsuppgifter, genomförande av ett designprojekt med fokus på ergonomi och varumärke, och muntlig, skriftlig och visuell (2D och 3D) presentation av detta.
Moment 3. Visualiseringstekniker, 3hp (Visualisation techniques, 3 credits).
Manuell och digital skissteknik fördjupas i relation till idégenerering och formutforskande. Målet är att studenten skall fortsätta arbeta med skiss som ett verktyg för idéarbete och kommunikation, i syfte att börja utveckla en personlig stil och ett eget arbetssätt med skiss som redskap i designprocessen. Övningar i 3D modellering knyter an till tidigare projekt. Examination sker genom tillämpade studier och inlämningsuppgifter.
Moment 4: Design management, 1,5 hp (Design management, 1,5 credits).
En introduktion ges till design management i relation till olika marknadsföringsstrategier, designstrategier och varumärkesbyggande för produkter och tjänster. Områden som behandlas är bland annat hur designstrategi implementeras i en professionell designkontext, hur designmetoder används strategiskt i varumärkesarbete, och hur designprojekt organiseras. Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningen och inlämning av övningsuppgifter.
Moment 5: Forma framtiden, 1,5 hp (Prototyping the future, 1,5 credits)
Kursens mål är att ge en utgångspunkt för den studerande att reflektera över hur kunskaper, förmågor och färdigheter som tränas under kursen kan bidra till den egna utvecklingen inom den nuvarande eller framtida professionen. Ett särkilt fokus ligger pil hur färdigheter och förmågor kan uppövas i relation till hur deltagaren kan utarbeta olika strategier och metoder för att ha beredskap för framtida samhällelig och professionell utveckling och förändring. Studenten kommer att reflektera över styrkor och svagheter i den egna professionella ”verktygslådan” utifrån hur hon/han kan arbeta med kompetensutveckling i ett längre perspektiv. Kursen innefattar ett antal valbara workshops, av vilka den studerande väljer och deltar i en, utifrån ett individuellt kompetensutvecklingsperspektiv.
Moment 6: Färgstudier, 1,5 hp (Colour studies, 1,5 credits)
Syftet med momentet är att öka den studerandes medvetenhet om vikten av att praktiskt använda färg som ett verktyg i industridesign, med fokus såväl på teoretiska som praktiska färgstudier och genom att introducera färgsystem. Momentet fokuserar färg som visuellt fenomen och färgkommunikation genom hela designprocessen från idé till färdig produkt. Examination genom aktivt deltagande i undervsiningen, inlämning av övningsuppgifter samt muntlig och visuell presentation av ett färgprojekt.
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
För tillträde till denna kurs krävs minst 60 högskolepoäng från tidigare universitetsstudier, eller motsvarande, med godkänt resultat samt arbetsprov. Engelska B.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.
Examination genomförs i form av presentationer – muntliga, visuella och skriftliga – av projekt och genom utförande och inlämning av skriftliga och visuella (2d och 3D) uppgifter. Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment och tillämpningsarbeten är godkända liksom att projektarbetena också är godkända. För att erhålla godkänt betyg fordras därutöver närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär. För väl godkänt krävs VG på moment 2, Ergonomisk design, och VG på ytterligare ett moment samt minst betyget godkänd på övriga moment.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.